• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • Skumboll
    Optimia skrev 2010-07-01 10:33:07 följande:
      Jag håller med BlackWingedAngel i den här frågan. Blir jag bjuden på ett bröllop på orten där jag bor, skulle jag åka hem efter festen. Sannolikheten för att jag ska hosta upp pengar för boende när jag lika bra kan ta mig hem efteråt är rätt liten.Jag förstår att stället är speciellt för er osv. men om gästerna bor i närheten känns det lite märkligt att förvänta sig att de ska vilja betala för att sova någon annanstans än hemma.Tycker 1000:- per person är rätt saftigt, 2000:- per par är mycket pengar. Vet faktiskt inte om jag tycker det är en ok summa oavsett hur nära vän/släkt man är med brudparet. Jag/vi skulle ha råd att betala denna summa, men eftersom jag är sparsamt lagd tycker jag det är för mycket pengar. Jag vill inte betala en tusenlapp för mat jag inte valt själv, boende jag inte behöver osv. Kuvertavgift kan vara ok, men då tycker jag den ska vara på en rimlig nivå, säg upp till 300/400 kr per person.
    Jag tänker också såhär att ska man ta sig dit och hem så är det ju också en kostnadsfråga. Jag vet att en stor del skulle ta taxi båda vägar och i sthlm är det ju inte direkt billigt. 
  • Sebastiána

Man kan gifta sig utan fest nu - för juridikens skull - och sedan ha festen t.ex. på femte bröllopsdagen eller så.

• Moirie

Har ni råd om många tackar nej? Om ni förlitar er på att gästerna ska stå för en stor del av kostnaden så finns det ju en risk att ni inte har råd med det ställe ni bokat om det är många som inte tänker komma. Kanske värt att kolla upp hur många gäster som är minimum för att det hela ska gå ihop. Det var nån tjej för länge sen på BT som hade problem för att många gäster tackat nej och de verkligen var tvungna att få in pengar att betala för maten och festlokalen för. Har för mig att det slutade med att hon var tvungen att ringa runt och påminna gästerna om att sätta in pengar i god tid.

Det verkade inte så skoj att behöva tjata om pengar med gästerna precis innan sitt bröllop.

Skumboll skrev 2010-07-01 10:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Hade vi båda jobbat och våra liv varit normala så hade det inte varit några problem att spara ihop, men nu kan vi inte det. Alternativet är att skita i det helt, men rent juridiskt känns det viktigt.  Vad bitter jag låter, haha.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:46:52 följande:
    Jag förstår helt och fullt vad du säger! Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp.  Skulle vi utgå från de pengar vi har och anpassa festlokalen efter det skulle det med all säkerhet inte bli något bröllop. Däremot får vi mycket påbackning från familjerna om att vi måste gifta oss; vi har barn, hus, bilar osv.  Jag har inget problem med att folk säger att de inte vill komma för att det kostar pengar, och om det är någon som känner så är jag säker på att vi kommer få veta det. Om det är någon som av ekonomiska skäl inte kan får vi ju försöka lösa det, men det är nog inte det det handlar om i sådana fall.    
    Bröllop kan det alltid bli, det kostar inget. Men festen är ju en annan femma! Man kan ha sitt livs fest på många sätt. Det behöver inte innefatta en lokal, faktiskt. Och som vuxen får man lära sig att kompromissa, jag tränar på det varje dag, eftersom jag inte heller är så bra på det. 

Men om familjen är så måna om att ni ska gifta er så kan de ju skjuta till en summa för att bidra istället? ;) Så slipper övriga gästerna bli ansvariga.

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:46:52 följande:
    Jag förstår helt och fullt vad du säger! Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp. 
    Men förlåt. Jag skulle vilja ha en Ferrari. Jag skulle vilja åka till Bora Bora på smekmånad. Jag skulle vilja ha en tio miljoners-villa i Långedrag.

Jag förstår verkligen att bröllopet är en annan sak, men vem har sagt att det inte kan bli världens fest ändå? Själv har jag alltid haft en bild av en bröllopsfest på ett slott med sjurätters middag osv. Jag insåg att det inte funkar. Vi fick ta en sketen bygdegård som vi ska hotta upp. Min kompis ska göra min frisyr. Jag har gjort alla trycksaker själv osv.

Glöm bara inte vad dagen handlar om - snälla. Hoppas verkligen att ni får en kul fest men fundera vad som är viktigast.

• Optimia

Skumboll skrev 2010-07-01 10:55:29 följande:
    Jag tänker också såhär att ska man ta sig dit och hem så är det ju också en kostnadsfråga. Jag vet att en stor del skulle ta taxi båda vägar och i sthlm är det ju inte direkt billigt. 

Visst kostar taxi också, men knappast 2000 kr tur-retur om man inte har väldigt lång väg.
    Dessutom kan man ju samåka med någon som tar bil eller dela taxi med några andra för att få ner priset per person.

Kan ni inte överväga en lokal där man inte behöver boka övernattning? Om ni bor i Stockholm borde det väl finnas en hel del alternativ, tycker man.

• Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:53:09 följande:
    Man behöver ju inte skita i det, men man kan ju skjuta upp det lite om man vill och spara lite längre. Alternativt så göra man det lite enklare.  Hade vi inte haft råd med den fest vi tänkt oss så hade vi skurit ner på antalet gäster, satt upp partytält och serverat buffé på gräsmattan etc.
    Nu vill jag inte säga för mycket om hur vår familjesituation ser ut men vi lever inget svenssonliv där vi båda kan jobba och barnen går på dagis och mår bra. Vi skulle inte ha någon möjlighet att spara den summan inom en rimlig tid. 

Skära ner på gäster, javisst, men det är rätt svårt att säga till syskonen att de får komma men inte deras andra hälft. 

Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop. 

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:55:29 följande:
    Nej, men då är ju det deras val- att ta taxi. Och just de personerna kanske tycker att det hade varit bra att få sova över. Men andra kanske inte har råd eller bara vill sova hemma och då vill man ju inte betala boende som man inte bor i. Om jag blir bjuden på bröllop i Luleå så kommer jag naturligtvis att behöva ett boende där eftersom jag inte kan åka hem samma natt. Men jag tror inte att gästerna som bor i Luleå vill betala lika mkt i boendekostnad som jag gör, eftersom de kommer åka hem. Därför kanske det inte är så bra att lägga in det som obligatoriskt.
  • Skumboll
    Moirie skrev 2010-07-01 10:59:38 följande:
    Har ni råd om många tackar nej? Om ni förlitar er på att gästerna ska stå för en stor del av kostnaden så finns det ju en risk att ni inte har råd med det ställe ni bokat om det är många som inte tänker komma. Kanske värt att kolla upp hur många gäster som är minimum för att det hela ska gå ihop. Det var nån tjej för länge sen på BT som hade problem för att många gäster tackat nej och de verkligen var tvungna att få in pengar att betala för maten och festlokalen för. Har för mig att det slutade med att hon var tvungen att ringa runt och påminna gästerna om att sätta in pengar i god tid.Det verkade inte så skoj att behöva tjata om pengar med gästerna precis innan sitt bröllop.  
    Det är såklart inte roligt. Vi har räknat på det och de som med all säkerhet skulle komma så går vi runt.  
  • BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:03:59 följande:
    Nu vill jag inte säga för mycket om hur vår familjesituation ser ut men vi lever inget svenssonliv där vi båda kan jobba och barnen går på dagis och mår bra. Vi skulle inte ha någon möjlighet att spara den summan inom en rimlig tid.  Skära ner på gäster, javisst, men det är rätt svårt att säga till syskonen att de får komma men inte deras andra hälft.  Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop. 
    Jag får nog hålla med Rufsas; Det är mkt man önskar och många saker man vill ha. Brudgummen är också en vuxen människa och kompromisser är en del av livet. Det kanske är dags för honom att öva på det.? Man måste se till vad som är rimligt och lösbart för ens egen del.
Svar på tråden Kuvertavgift?