Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Kuvertavgift?

Jag tycker inte att man kan bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på, så att säga. Som någon poängterat redan så är presenter frivilligt, i mån om pengar eller kreativitet. Det finns inget bestämt pris på presenten heller. Man kan faktiskt ge bort saker från hjärtat istället för plånboken. Med kuvertavgift så försvinner hela den friviliiga delen. Och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för gäster att säga att det inte känns bra även om man får frågan. 

Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.

• BlackWIngedAngel
    Cylt skrev 2010-07-01 10:33:20 följande:
      Mmm, men det är fortfarande frivilligt att gå!Jag antar och utgår ifrån att det är helt OK att inte komma om man känner att man inte har råd, eller av andra anledningar inte vill lägga pengarna det kostar.Om någon gnölar om boendet kanske det går att göra en specialdeal utan boende till en lägre kostnad?Alla vet ju dessutom bäst hur deras familj och vänner fungerar och hur det här upplägget kommer att tas emot.
    Jovisst är det frivilligt att gå, men i och med att TS bara ska bjuda sina allra närmaste så kan det ju finnas en annan "press" på gästerna. Känner man någon väl kan det faktiskt, dels kännas som att man inte kan säga nej, dels att man kanske väldigt gärna vill gå, fastän man egentligen inte har råd. 

Och visst vet man själv bäst hur upplägget mottas av sina nära, men nu var frågan vad som var skäligt att ta ut och då tycker jag att svaret är 0:- och jag motiverade varför. Dessutom så kan det, som jag sa vara så att gästerna inte vågar säga att det känns jobbigt även om de får frågan och det kan vara värt att tänka på.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Hade vi båda jobbat och våra liv varit normala så hade det inte varit några problem att spara ihop, men nu kan vi inte det. Alternativet är att skita i det helt, men rent juridiskt känns det viktigt.  Vad bitter jag låter, haha.
    Man behöver ju inte skita i det, men man kan ju skjuta upp det lite om man vill och spara lite längre. Alternativt så göra man det lite enklare. 

Hade vi inte haft råd med den fest vi tänkt oss så hade vi skurit ner på antalet gäster, satt upp partytält och serverat buffé på gräsmattan etc.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:46:52 följande:
    Jag förstår helt och fullt vad du säger! Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp.  Skulle vi utgå från de pengar vi har och anpassa festlokalen efter det skulle det med all säkerhet inte bli något bröllop. Däremot får vi mycket påbackning från familjerna om att vi måste gifta oss; vi har barn, hus, bilar osv.  Jag har inget problem med att folk säger att de inte vill komma för att det kostar pengar, och om det är någon som känner så är jag säker på att vi kommer få veta det. Om det är någon som av ekonomiska skäl inte kan får vi ju försöka lösa det, men det är nog inte det det handlar om i sådana fall.    
    Bröllop kan det alltid bli, det kostar inget. Men festen är ju en annan femma! Man kan ha sitt livs fest på många sätt. Det behöver inte innefatta en lokal, faktiskt. Och som vuxen får man lära sig att kompromissa, jag tränar på det varje dag, eftersom jag inte heller är så bra på det. 

Men om familjen är så måna om att ni ska gifta er så kan de ju skjuta till en summa för att bidra istället? ;) Så slipper övriga gästerna bli ansvariga.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:55:29 följande:
    Jag tänker också såhär att ska man ta sig dit och hem så är det ju också en kostnadsfråga. Jag vet att en stor del skulle ta taxi båda vägar och i sthlm är det ju inte direkt billigt. 
    Nej, men då är ju det deras val- att ta taxi. Och just de personerna kanske tycker att det hade varit bra att få sova över. Men andra kanske inte har råd eller bara vill sova hemma och då vill man ju inte betala boende som man inte bor i. Om jag blir bjuden på bröllop i Luleå så kommer jag naturligtvis att behöva ett boende där eftersom jag inte kan åka hem samma natt. Men jag tror inte att gästerna som bor i Luleå vill betala lika mkt i boendekostnad som jag gör, eftersom de kommer åka hem. Därför kanske det inte är så bra att lägga in det som obligatoriskt.
  • BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:03:59 följande:
    Nu vill jag inte säga för mycket om hur vår familjesituation ser ut men vi lever inget svenssonliv där vi båda kan jobba och barnen går på dagis och mår bra. Vi skulle inte ha någon möjlighet att spara den summan inom en rimlig tid.  Skära ner på gäster, javisst, men det är rätt svårt att säga till syskonen att de får komma men inte deras andra hälft.  Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop. 
    Jag får nog hålla med Rufsas; Det är mkt man önskar och många saker man vill ha. Brudgummen är också en vuxen människa och kompromisser är en del av livet. Det kanske är dags för honom att öva på det.? Man måste se till vad som är rimligt och lösbart för ens egen del.
  • BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:25:07 följande:
    Huruvida det blir en bra fest eller inte har vi ju alla olika referenser till, eller hur. Även om ni tycker att en knytis skulle bli en bra fest så är det ju inte säkert att vi tycker lika.  Visst är livet en kompromiss, inget snack om saken. Men får vi välja på knytis när vi egentligen vill ha ett storslaget bröllop så väljer vi nog att lägga ner planerna helt.   
    Men man kan ju ha utomhusfest på sommaren, utan att ha knytkalas. Partytält, utomhusmöbler, en bersprängare och en buffé och/eller grillat, dans i gräset osv. 
  • BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:30:35 följande:
    Så sant Kullaberg, för en del verkar det vara riktigt tabu att ta ut kuvertavgift medan andra gladeligen betalar.  Vi har pratat med många i vår närhet, speciellt de vi vet kanske skulle ha svårt rent ekonomiskt att betala. Men alla har varit väldigt glada och sagt att pengarna inte är något problem, de har bara tyckt att det är roligt att vi ställer till med fest.  Men jag blir ändå osäker, speciellt när jag hör motståndarna här...
    Du känner ju din familj bäst naturligtvis och om du har vänner som du vet inte alltid säger ifrån, så hoppas jag att du tar det under beaktande. Jag känner folk som inte skulle kunna med att säga; "Det är för mkt pengar för oss!" och dem kan man allstå inte ställa frågan att till eftersom man inte får det riktiga svaret. De skulle ändå komma, trots att de inte riktigt hade råd, men de är lite för rara för sitt eget bästa ibland och vill inte förstöra för någon annan.
  • BlackWIngedAngel
    moonlightgirl skrev 2010-07-01 21:03:45 följande:
    Men nu vill ju skumboll och hennes blivande ha det på ett visst sätt och jag tycker det är tråkigt att läsa rena rama påhopp om att man ska växa upp osv. Det räcker väl ändå att skriva att man inte gillar upplägget och att man inte tycker att det är en bra idé. Kan inte kännas så kul för skumboll att läsa sådant.
    Jag tror att det där om att växa upp var nog en känsla av frustration över brudgummen verkar så kompromisslös kring just detta. Jag vet många par som inte kan få precis sitt drömbröllop för att det kostar för mycket, men att de väljer sitt bröllop efter de möjligheter man har.
Svar på tråden Kuvertavgift?