• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • Skumboll
    Lucia05 skrev 2010-06-30 22:45:14 följande:
    0:-
    Ja det var ju ett hjälpande svar.
  • Skumboll
    FruHassel skrev 2010-06-30 22:44:59 följande:
      Kan du inte prata med den som du tror kommer anordna möhippan att du vill ha nåt mysigt typ käka middag och bara prata ...
    Haha, jag vet inte ens vem som skulle ta på sig något sådant. 
  • FruHassel

Skumboll:

önskar er och er kille en underbar dag... Har själv en flicka med grav cp och har många funderingar kring vår bröllopsdag...

• Skumboll
    FruHassel skrev 2010-06-30 22:49:56 följande:
    Skumboll:önskar er och er kille en underbar dag... Har själv en flicka med grav cp och har många funderingar kring vår bröllopsdag...
    Åh, jag med. Har så många funderingar om hur vi ska lösa saker och ting på den stora dagen så att det ska bli så bra som möjligt för sonen. Kan knappt tänka på mig själv här, allt kretsar ju kring honom vilket känns lite avigt. Det är ju min dag!

Har ni någon typ av avlastning (PA?) som ni kan utnyttja den dagen? 

• carla disco starfighter

vi ska också ta ut en kuvertavgift har vi tänkt, istället för presenter. Vi har tänkt oss kanske 250-300kr, men då täcker det middag på bröllopsdagen, brunch dagen efter och kasnke en lättare middag dagen före (typ grilla hamburgare) även viss del av drickan på bröllopet. Sen kommer de flesta av våra familjer och vänner behöva resa och övernatta iaf 2 nätter för att kunna delta, men den kostnaden får de stå för själva.. I slutändan skulle jag tro att det då slutar på ca 1000kr /pers fast vi bara "önskar" oss 250. Har varit på Bröllop med liknande upplägg och skulle nog gilla att jag betalade 1000kr och så ingick allt, så slapp jag tänka på frukost osv..

• Moirie

Högst 300 per vuxen tycker jag är rimligt. Jag förstår att man kan vilja ordna en väldigt avancerad fest men vems behov är det man ska arrangera för? Tror inte gästerna kommer tycka att det är värt att betala 1000 istället för 300 för att få bättre mat och finare festlokal. Boende är ju en sak... det skulle de förmodligfen behöva fixa i alla fall men det skulle kännas svårt för mig att ta mer än minimum i avgift.

Jag skulle nog tacka nej om kuvertavgiften var på 1000 kr. Om det vore en nära släkting eller min bästa vän skulle jag kanske gå men jag skulle vara irriterad på att känna mig "fast": gå och betala mer än jag har lust med eller tacka nej och såra brudparet.

Att ha råd eller inte har inte bara med lön att göra utan vad man vill prioritera. Många vill nog göra något annat för 1000 kr. Som någon annan skrev så är det många andra utgifter med bröllop. Svensexa, möhippa, resor och kläder.

Har man allt man behöver så kan man ju alltid tänka på dem som inte har det de behöver. Man kan ju önska sig bidrag till välgörande ändamål.

• Grodfrun

Som gast tycker jag att det kanns lite skumt om man ska betala kuvertavgift istallet for present, grejen ar den att brollop bjuder man in till, vill nagon ge en present sa ar det en bonus - inte nagot man raknar med.
    Skulle vi gora sa skulle manga hoja pa ogonbrynen, men du vet bast hur det mottas bland era vanner och slaktingar.
    Jag skulle betala kuvertavgift om den var skalig och jag garna ville ga pa brollopet, men det beror ju helt pa vem som gifter sig (alltsa hur nara vi ar - syster, basta polaren, avlagsen kusin, bekant) och hur mycket omkostnader brollopet innebar i form av resa.

• Sörön10

Vi skulle inte ha råd att betala 2000 kr plus svensexa/möhippa och kläder etc. Då hade vi antingen stannat hemma båda två, alternativt att den som var närmast fick gå själv.

• Uppsalabrud2010

Vi ska på ett bröllop i sommar och de tar kuvertavgift 300:-.
    Men eftersom det är en väldigt nära vän så kommer vi även att köpa present. Vi åker ca 60 mil för festen och betalar övernattning själva.

Jag skulle betala mer om de skulle vilja det. Vet inte hur din familj eller släkt är, men jag tycker att 1000:- låter rimligt.

• AnnaMaria84

Jag anser att ska man bjuda till bröllopsfest så ska man bjuda på allt. Det kommer vi minsann göra.

Svar på tråden Kuvertavgift?