• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:03:59 följande:
    Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop. 
    Jag hör någon som både vill kakan OCH äta den. Man kan inte få allt man vill här i världen och man MÅSTE kompromissa. Livet är ju en enda stor kompromiss.
  • Skumboll
    Optimia skrev 2010-07-01 11:03:03 följande:
      Visst kostar taxi också, men knappast 2000 kr tur-retur om man inte har väldigt lång väg. Dessutom kan man ju samåka med någon som tar bil eller dela taxi med några andra för att få ner priset per person. Kan ni inte överväga en lokal där man inte behöver boka övernattning? Om ni bor i Stockholm borde det väl finnas en hel del alternativ, tycker man.
    Det var baserat på att vi har ett ställe där ingen sover kvar och vi tar en kuvertavgift på 300-400 kr/pers. Utöver det tillkommer då taxi... Det hade inte heller känts bra. 
  • kullaberg

Det där med kuvertavgift eller inte kommer det alltid finnas delade meningar om.

TS jag tycker inte 1000 kr för middag, boende och frukost verkar farligt och jag hade helt klart betalt det om jag blivit bjuden på ett sådant bröllop. Är det så att ni inte har råd att spara ihop till ett bröllop och anser att detta är en bra lösning så tycker jag ni ska köra på det! Men, om det blir så att många inte kommer, blir ni "strandsatta" då för att ni har en lokal ni inte kan betala? Bara värt att tänka på. Om jag hade varit ni, och ni verkar bara bjuda närmsta släkt och vänner, prata med de flesta först och bara hör hur de ställer sig till att betala 1000 kr mot att få fest, mat, boende och frukost dagen efter.

Vi har bokat ett ställe där vi har hela stället och där folk kan sova över. Många som bor närma har ändå valt att stanna över natten för att vi har önskat att om de kan det så vill vi gärna att de gör det för att kunna äta frukost ihop och få en längre bröllopsfest. Nu betalar de boendet själva men det har valt att stanna över. 

Så bara för att man bor närma kanske man ändå kan tänka sig att bo över. Så som sagt, mitt råd till er är att försöka prata med er släkt och närmsta vänner så får ni en känsla om ert upplägg kommer funka!

Lycka till!

• Skumboll

Huruvida det blir en bra fest eller inte har vi ju alla olika referenser till, eller hur. Även om ni tycker att en knytis skulle bli en bra fest så är det ju inte säkert att vi tycker lika. 

Visst är livet en kompromiss, inget snack om saken. Men får vi välja på knytis när vi egentligen vill ha ett storslaget bröllop så väljer vi nog att lägga ner planerna helt. 

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:25:07 följande:
    Huruvida det blir en bra fest eller inte har vi ju alla olika referenser till, eller hur. Även om ni tycker att en knytis skulle bli en bra fest så är det ju inte säkert att vi tycker lika.  Visst är livet en kompromiss, inget snack om saken. Men får vi välja på knytis när vi egentligen vill ha ett storslaget bröllop så väljer vi nog att lägga ner planerna helt.   
    Men man kan ju ha utomhusfest på sommaren, utan att ha knytkalas. Partytält, utomhusmöbler, en bersprängare och en buffé och/eller grillat, dans i gräset osv. 
  • Sebastiána
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:25:07 följande:
    Huruvida det blir en bra fest eller inte har vi ju alla olika referenser till, eller hur. Även om ni tycker att en knytis skulle bli en bra fest så är det ju inte säkert att vi tycker lika.  Visst är livet en kompromiss, inget snack om saken. Men får vi välja på knytis när vi egentligen vill ha ett storslaget bröllop så väljer vi nog att lägga ner planerna helt.   
    Jag skulle till exempel inte gilla ett knytisbröllop. Om jag hade varit tvungen att stå och fixa mat att ta med för att få komma hde jag stannat hemma. Gillar inte att laga mat.
  • Skumboll

Så sant Kullaberg, för en del verkar det vara riktigt tabu att ta ut kuvertavgift medan andra gladeligen betalar. 

Vi har pratat med många i vår närhet, speciellt de vi vet kanske skulle ha svårt rent ekonomiskt att betala. Men alla har varit väldigt glada och sagt att pengarna inte är något problem, de har bara tyckt att det är roligt att vi ställer till med fest. 

Men jag blir ändå osäker, speciellt när jag hör motståndarna här...

• Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 11:29:12 följande:
    Men man kan ju ha utomhusfest på sommaren, utan att ha knytkalas. Partytält, utomhusmöbler, en bersprängare och en buffé och/eller grillat, dans i gräset osv. 
    Jag vill gärna vara inne faktiskt, då vi har tänkt att ha bröllopet kan det lika väl vara lite kyligt och regn. Det skulle jag kalla en mindre lyckad dag...
  • Cylt

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:47:36 följande:
    Jovisst är det frivilligt att gå, men i och med att TS bara ska bjuda sina allra närmaste så kan det ju finnas en annan "press" på gästerna. Känner man någon väl kan det faktiskt, dels kännas som att man inte kan säga nej, dels att man kanske väldigt gärna vill gå, fastän man egentligen inte har råd.  Och visst vet man själv bäst hur upplägget mottas av sina nära, men nu var frågan vad som var skäligt att ta ut och då tycker jag att svaret är 0:- och jag motiverade varför. Dessutom så kan det, som jag sa vara så att gästerna inte vågar säga att det känns jobbigt även om de får frågan och det kan vara värt att tänka på.

Klart att det KAN vara så att folk känner press att gå, men det tycker jag låter märkligt.
    Som nära vän eller släkting brukar man ju vanligen ha en mer eller mindre tät dialog och därigenom kunna tala även om mindre bekväma saker.

Hur som helst vidhåller jag att jag inte tycker att det är orimligt, men självklart ska man vara beredd på att det inte kommer folk på grund av kuvertavgiften och då kanske kunna möta detta med en annan lösning.

• kullaberg
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:30:35 följande:
    Så sant Kullaberg, för en del verkar det vara riktigt tabu att ta ut kuvertavgift medan andra gladeligen betalar.  Vi har pratat med många i vår närhet, speciellt de vi vet kanske skulle ha svårt rent ekonomiskt att betala. Men alla har varit väldigt glada och sagt att pengarna inte är något problem, de har bara tyckt att det är roligt att vi ställer till med fest.  Men jag blir ändå osäker, speciellt när jag hör motståndarna här...
    Ja det kan jag förstå. Men ni känner ju era vänner och släktingar bäst! Så känns det bra för er, släkt och vänner så kör på det! Jag är övertygad om att det kommer bli ett superbra bröllop!
Svar på tråden Kuvertavgift?