• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:30:35 följande:
    Så sant Kullaberg, för en del verkar det vara riktigt tabu att ta ut kuvertavgift medan andra gladeligen betalar.  Vi har pratat med många i vår närhet, speciellt de vi vet kanske skulle ha svårt rent ekonomiskt att betala. Men alla har varit väldigt glada och sagt att pengarna inte är något problem, de har bara tyckt att det är roligt att vi ställer till med fest.  Men jag blir ändå osäker, speciellt när jag hör motståndarna här...
    Du känner ju din familj bäst naturligtvis och om du har vänner som du vet inte alltid säger ifrån, så hoppas jag att du tar det under beaktande. Jag känner folk som inte skulle kunna med att säga; "Det är för mkt pengar för oss!" och dem kan man allstå inte ställa frågan att till eftersom man inte får det riktiga svaret. De skulle ändå komma, trots att de inte riktigt hade råd, men de är lite för rara för sitt eget bästa ibland och vill inte förstöra för någon annan.
  • Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:47:36 följande:
    Jovisst är det frivilligt att gå, men i och med att TS bara ska bjuda sina allra närmaste så kan det ju finnas en annan "press" på gästerna. Känner man någon väl kan det faktiskt, dels kännas som att man inte kan säga nej, dels att man kanske väldigt gärna vill gå, fastän man egentligen inte har råd.  Och visst vet man själv bäst hur upplägget mottas av sina nära, men nu var frågan vad som var skäligt att ta ut och då tycker jag att svaret är 0:- och jag motiverade varför. Dessutom så kan det, som jag sa vara så att gästerna inte vågar säga att det känns jobbigt även om de får frågan och det kan vara värt att tänka på.
    Jag skulle bli ytterst ytterst förvånad om någon i våra familjer inte sa till oss om de inte hade råd, inte ville betala eller vad som helst. Så pass känner jag dem att jag vet att de skulle säga ifrån om det inte kändes bra. 
  • moonlightgirl

Hej Skumboll

Under tiden jag suttit och läst alla inläggen här har jag haft tid att fundera på erat upplägg. Först var jag väldigt negativ till att ta ut 1000 kr i kuvertavgift men jag måste nog säga att jag ändrat mig lite. Dels så tycker jag att erat upplägg låter super mysigt och haft tanke på det själv att det skulle vara mysigt att hyra ett ställe och låta alla sova kvar. Men nu kommer det inte bli så för min och min sambos del för vi har hittat på andra bra planer. Men tillbaka till erat upplägg, jag själv tyckte att det kändes dyrt först men skulle ändå känna att det kunde vara ok och som du sa så blir det ju eran bröllopspresent. Samtidigt så är det ju kul att alla bor på stället och att ni kan dra ut på firandet.

Tanken på knytkalas tycker jag bara känns motbjudande, det är ju bara förjäkligt att man ska behöva laga mat att ta med sig när man går på bröllop, nej det skulle jag inte uppskatta.  Sen har andra personer här kommit med många bra tips och upplägg som man kan ta till sig om man vill. Men nu vill ju skumboll och hennes blivande ha det på ett visst sätt och jag tycker det är tråkigt att läsa rena rama påhopp om att man ska växa upp osv. Det räcker väl ändå att skriva att man inte gillar upplägget och att man inte tycker att det är en bra idé. Kan inte kännas så kul för skumboll att läsa sådant.

Hur som hellst så tänkte jag bara kolla med skumboll om ni använder er av bilder till eran son och pratar med han i tid och flera gånger för att förbereda honom på vad som ska hända, speciellt vid sådana här annorlunda tillställningar? Jag har själv jobbat med autistiska vuxna och ett barn också. Då andvänder vi oss av bilder för att förbereda personen i fråga så mycket som möjligt. Sen är det bra om en person som sonen tycker om och känner sig lugn med kan finnas vid hans sida och hjälpa honom om det behövs. Nu är ju alla autistiska olika som personer precis som alla vi andra men jag bara tänkte att jag ville ge tips.

Hoppas att ni får en underbar dag/kväll/natt/övernattning osv. Hör gärna av dig o berätta hur det gick.

kram till dig och din familj

• wallinbruden

Vi ska ha kuvert avgift på 250 kr, vad vi än så länge har hört så är det "uppskattat" att inte behöva skaffa present själv samt att det är en rimlig kostnad. Är du säker på att de accepterar så är det ju bara att köra på.
    Lycka till

• Rufsas

Men okej. VEM har sagt att man själv ska ta laga mat och ta med?! Jag menar ju givetvis gästerna. Trodde att alla fattade det men tji fick jag. Herregud, det är ju inte meningen att man som brudpar ska stå och laga potatisgratäng dagen innan vigsel.

Once and for all, en knytis är alltså en varm fest där alla bidrar med precis det dem själva vill. Utan att känna att man ska betala för sin närvaro.

Fine TS. Ni gör som ni vill, men jag skulle som gäst känna en bitter smak i munnen av att betala kuvertavgift.

• lunagarden

Vi överväger att önska oss ett bidrag till bröllopsfesten, en valfri summa som även kan ges anonymt i kuvert, istället för presenter.

Det känns bra för oss som är i 40-årsåldern och inte behöver mer prylar, men gärna vill samla så många som möjligt av våra vänner till en härlig fest.

Som gäst skulle jag inte ha något emot att betala kuvertavgift istället för att köpa present. Hur mycket som skulle kännas ok beror på hur nära jag står brudparet, men minst 250-300 kr vilket jag ändå skulle lägga på present. 1000 kr skulle vara helt ok om boendet ingick :D

• Rufsas
    lunagarden skrev 2010-07-01 21:30:46 följande:
    Vi överväger att önska oss ett bidrag till bröllopsfesten, en valfri summa som även kan ges anonymt i kuvert, istället för presenter. Det känns bra för oss som är i 40-årsåldern och inte behöver mer prylar, men gärna vill samla så många som möjligt av våra vänner till en härlig fest. Som gäst skulle jag inte ha något emot att betala kuvertavgift istället för att köpa present. Hur mycket som skulle kännas ok beror på hur nära jag står brudparet, men minst 250-300 kr vilket jag ändå skulle lägga på present. 1000 kr skulle vara helt ok om boendet ingick :D
    Men här handlar det om en obligatorisk summa för alla.

Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.

• Mumin123

Förstår att TS kanske inte själv är så sugen på kuvertavgiften, och att det verkar vara blivande makens ösnkemål/krav som ligger bakom frågeställningen... Men - att ta ut kuvertavgift för att få det bröllop man vill ha (att inte vilja kompromissa och annars hellre skiter i alltihop) - det skulle för mig kännas som en dålig kompromiss om något..och verkligen lämna smolk i bägaren. Är inte det faktum att ni gifter er och anledningen till detta, det viktigaste, även om man så klart kan ha drömmar om hur det skulle kunna vara..? Nu känns det som att gästerna ska betala för att din blivande inte tänker gifta sig annars?

• lunagarden

Rufsas skrev 2010-07-01 21:34:52 följande:
    Men här handlar det om en obligatorisk summa för alla. Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.

Japp, det är därför vi istället väljer frivillig summa, vill inte att gästerna ska känna något tvång. Och jag skulle inte vilja ha både bidrag OCH presenter.

Alla har olika ekonomiska möjligheter och vilja. Vill inte att någon ska avstå från att komma för att det tycker att tex 250 kr är för mycket :)

• Skumboll

Moonlightgirl: Tack för dina fina ord! Vi vill bara att alla ska ha roligt, njuta av dagen tillsammans med oss helt utan måsten. Det är tyvärr så att som förälder till ett fh-barn så finns det väldigt lite tid, allt praktiskt skulle vi annars behöva mycket hjälp med och att göra en sådan här helhetslösning betyder också att vi slipper tänka på det. 

Ja, sonen är fortfarande väldigt liten men vi använder schema med bilder och kommer i höst börja med pecs. Vår plan är att använda avlösaren på vår stora dag. Då känner sig sonen förhoppningsvis trygg med henne och vi behöver inte "boka upp" någon nära släkting som får stå tillbaka och ta hand om sonen. Vi vet inte alls hur sonen reagerar på en sådan tillställning, mest troligt kommer han inte klara av så mycket människor och uppmärksamhet, men jag vill att han ska känna att det är okej ändå och att någon han litar på finns nära. 

Påhopp eller inte - jag får väl skylla mig själv som lägger ut en sånhär tråd. På så vis får jag ju ta alla åsikter, positiva och negativa, och det är helt okej med mig att alla inte tycker lika. 

Svar på tråden Kuvertavgift?