Inlägg från: lunagarden |Visa alla inlägg
  • lunagarden

Kuvertavgift?

Vi överväger att önska oss ett bidrag till bröllopsfesten, en valfri summa som även kan ges anonymt i kuvert, istället för presenter.

Det känns bra för oss som är i 40-årsåldern och inte behöver mer prylar, men gärna vill samla så många som möjligt av våra vänner till en härlig fest.

Som gäst skulle jag inte ha något emot att betala kuvertavgift istället för att köpa present. Hur mycket som skulle kännas ok beror på hur nära jag står brudparet, men minst 250-300 kr vilket jag ändå skulle lägga på present. 1000 kr skulle vara helt ok om boendet ingick :D

• lunagarden

Rufsas skrev 2010-07-01 21:34:52 följande:
    Men här handlar det om en obligatorisk summa för alla. Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.

Japp, det är därför vi istället väljer frivillig summa, vill inte att gästerna ska känna något tvång. Och jag skulle inte vilja ha både bidrag OCH presenter.

Alla har olika ekonomiska möjligheter och vilja. Vill inte att någon ska avstå från att komma för att det tycker att tex 250 kr är för mycket :)

Svar på tråden Kuvertavgift?