• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • BlackWIngedAngel

Jag tycker inte att man kan bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på, så att säga. Som någon poängterat redan så är presenter frivilligt, i mån om pengar eller kreativitet. Det finns inget bestämt pris på presenten heller. Man kan faktiskt ge bort saker från hjärtat istället för plånboken. Med kuvertavgift så försvinner hela den friviliiga delen. Och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för gäster att säga att det inte känns bra även om man får frågan. 

Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.

• Optimia

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:22:11 följande:
    Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.

Jag håller med BlackWingedAngel i den här frågan. Blir jag bjuden på ett bröllop på orten där jag bor, skulle jag åka hem efter festen. Sannolikheten för att jag ska hosta upp pengar för boende när jag lika bra kan ta mig hem efteråt är rätt liten.

Jag förstår att stället är speciellt för er osv. men om gästerna bor i närheten känns det lite märkligt att förvänta sig att de ska vilja betala för att sova någon annanstans än hemma.

Tycker 1000:- per person är rätt saftigt, 2000:- per par är mycket pengar. Vet faktiskt inte om jag tycker det är en ok summa oavsett hur nära vän/släkt man är med brudparet. Jag/vi skulle ha råd att betala denna summa, men eftersom jag är sparsamt lagd tycker jag det är för mycket pengar. Jag vill inte betala en tusenlapp för mat jag inte valt själv, boende jag inte behöver osv.

Kuvertavgift kan vara ok, men då tycker jag den ska vara på en rimlig nivå, säg upp till 300/400 kr per person.

• Cylt

Jag tycker inte att man kan bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på, så att säga. Som någon poängterat redan så är presenter frivilligt, i mån om pengar eller kreativitet. Det finns inget bestämt pris på presenten heller. Man kan faktiskt ge bort saker från hjärtat istället för plånboken. Med kuvertavgift så försvinner hela den friviliiga delen. Och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för gäster att säga att det inte känns bra även om man får frågan.  Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.

Mmm, men det är fortfarande frivilligt att gå!
    Jag antar och utgår ifrån att det är helt OK att inte komma om man känner att man inte har råd, eller av andra anledningar inte vill lägga pengarna det kostar.
    Om någon gnölar om boendet kanske det går att göra en specialdeal utan boende till en lägre kostnad?

Alla vet ju dessutom bäst hur deras familj och vänner fungerar och hur det här upplägget kommer att tas emot.

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Hade vi båda jobbat och våra liv varit normala så hade det inte varit några problem att spara ihop, men nu kan vi inte det. Alternativet är att skita i det helt, men rent juridiskt känns det viktigt.  Vad bitter jag låter, haha.
    Förstår hur du menar, men håller dessvärre inte alls med. Om man inte har möjlighet att spara men prompt vill gifta sig kanske man hellre ska bjuda in till knytis eller ha ett tebröllop istället? Personligen hade jag mer än gärna bidragit med mat & dryck till en knytis, men att obligatoriskt betala för sin närvaro känns bara fel.
  • Skumboll
    Jag tycker inte att man kan bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på, så att säga. Som någon poängterat redan så är presenter frivilligt, i mån om pengar eller kreativitet. Det finns inget bestämt pris på presenten heller. Man kan faktiskt ge bort saker från hjärtat istället för plånboken. Med kuvertavgift så försvinner hela den friviliiga delen. Och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för gäster att säga att det inte känns bra även om man får frågan.  Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.
    Jag förstår helt och fullt vad du säger!

Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp. 

Skulle vi utgå från de pengar vi har och anpassa festlokalen efter det skulle det med all säkerhet inte bli något bröllop. Däremot får vi mycket påbackning från familjerna om att vi måste gifta oss; vi har barn, hus, bilar osv. 

Jag har inget problem med att folk säger att de inte vill komma för att det kostar pengar, och om det är någon som känner så är jag säker på att vi kommer få veta det. Om det är någon som av ekonomiska skäl inte kan får vi ju försöka lösa det, men det är nog inte det det handlar om i sådana fall.

• BlackWIngedAngel
    Cylt skrev 2010-07-01 10:33:20 följande:
      Mmm, men det är fortfarande frivilligt att gå!Jag antar och utgår ifrån att det är helt OK att inte komma om man känner att man inte har råd, eller av andra anledningar inte vill lägga pengarna det kostar.Om någon gnölar om boendet kanske det går att göra en specialdeal utan boende till en lägre kostnad?Alla vet ju dessutom bäst hur deras familj och vänner fungerar och hur det här upplägget kommer att tas emot.
    Jovisst är det frivilligt att gå, men i och med att TS bara ska bjuda sina allra närmaste så kan det ju finnas en annan "press" på gästerna. Känner man någon väl kan det faktiskt, dels kännas som att man inte kan säga nej, dels att man kanske väldigt gärna vill gå, fastän man egentligen inte har råd. 

Och visst vet man själv bäst hur upplägget mottas av sina nära, men nu var frågan vad som var skäligt att ta ut och då tycker jag att svaret är 0:- och jag motiverade varför. Dessutom så kan det, som jag sa vara så att gästerna inte vågar säga att det känns jobbigt även om de får frågan och det kan vara värt att tänka på.

• Skumboll
    Cylt skrev 2010-07-01 10:33:20 följande:
      Mmm, men det är fortfarande frivilligt att gå!Jag antar och utgår ifrån att det är helt OK att inte komma om man känner att man inte har råd, eller av andra anledningar inte vill lägga pengarna det kostar.Om någon gnölar om boendet kanske det går att göra en specialdeal utan boende till en lägre kostnad?Alla vet ju dessutom bäst hur deras familj och vänner fungerar och hur det här upplägget kommer att tas emot.
    Naturligtvis är det frivilligt. Vi tvingar ju ingen, och som jag skrev i inlägget ovan så är det av ekonomiska orsaker så försöker vi ju lösa det. Är det av rent principiella skäl så får de väl slippa då. Inte värre än så. 
  • Sebastiána

Jag betalar gärna kuvertavgift istället för att grubbla på vilken present jag ska köpa.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Hade vi båda jobbat och våra liv varit normala så hade det inte varit några problem att spara ihop, men nu kan vi inte det. Alternativet är att skita i det helt, men rent juridiskt känns det viktigt.  Vad bitter jag låter, haha.
    Man behöver ju inte skita i det, men man kan ju skjuta upp det lite om man vill och spara lite längre. Alternativt så göra man det lite enklare. 

Hade vi inte haft råd med den fest vi tänkt oss så hade vi skurit ner på antalet gäster, satt upp partytält och serverat buffé på gräsmattan etc.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-07-01 10:46:38 följande:
    Förstår hur du menar, men håller dessvärre inte alls med. Om man inte har möjlighet att spara men prompt vill gifta sig kanske man hellre ska bjuda in till knytis eller ha ett tebröllop istället? Personligen hade jag mer än gärna bidragit med mat & dryck till en knytis, men att obligatoriskt betala för sin närvaro känns bara fel.
    Jag betalar hellre 300:- ja t.o.m. 500:- i kuvertavgift än står och lagar mat att ha med till knytkalas!!!
Svar på tråden Kuvertavgift?