• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-01 21:34:52 följande:
    Men här handlar det om en obligatorisk summa för alla. Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.
    Det är inte obligatoriskt, man kan också välja att inte delta. Har man inte de ekonomiska möjligheterna försöker vi lösa det så gott vi kan. Lätt som en plätt!
  • Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-01 21:23:05 följande:
    Men okej. VEM har sagt att man själv ska ta laga mat och ta med?! Jag menar ju givetvis gästerna. Trodde att alla fattade det men tji fick jag. Herregud, det är ju inte meningen att man som brudpar ska stå och laga potatisgratäng dagen innan vigsel. Once and for all, en knytis är alltså en varm fest där alla bidrar med precis det dem själva vill. Utan att känna att man ska betala för sin närvaro. Fine TS. Ni gör som ni vill, men jag skulle som gäst känna en bitter smak i munnen av att betala kuvertavgift.
    Jag förstod mycket väl att du menade gästerna. DET däremot vet jag skulle stressa många av våra tilltänkta gäster. 

Jag respekterar dina åsikter men kan tycka att du har en tråkig ton. Klart vi gör som vi vill, ingen har väl sagt något annat.

• Rufsas
    Mumin123 skrev 2010-07-01 21:37:05 följande:
    Förstår att TS kanske inte själv är så sugen på kuvertavgiften, och att det verkar vara blivande makens ösnkemål/krav som ligger bakom frågeställningen... Men - att ta ut kuvertavgift för att få det bröllop man vill ha (att inte vilja kompromissa och annars hellre skiter i alltihop) - det skulle för mig kännas som en dålig kompromiss om något..och verkligen lämna smolk i bägaren. Är inte det faktum att ni gifter er och anledningen till detta, det viktigaste, även om man så klart kan ha drömmar om hur det skulle kunna vara..? Nu känns det som att gästerna ska betala för att din blivande inte tänker gifta sig annars?
    Åh vad jag håller med.

Förstår att TS kanske inte själv är så sugen på kuvertavgiften, och att det verkar vara blivande makens ösnkemål/krav som ligger bakom frågeställningen... Men - att ta ut kuvertavgift för att få det bröllop man vill ha (att inte vilja kompromissa och annars hellre skiter i alltihop) - det skulle för mig kännas som en dålig kompromiss om något..och verkligen lämna smolk i bägaren. Är inte det faktum att ni gifter er och anledningen till detta, det viktigaste, även om man så klart kan ha drömmar om hur det skulle kunna vara..? Nu känns det som att gästerna ska betala för att din blivande inte tänker gifta sig annars?
    Åh vad jag håller med.

Skumboll skrev 2010-07-01 21:47:40 följande:
    Det är inte obligatoriskt, man kan också välja att inte delta. Har man inte de ekonomiska möjligheterna försöker vi lösa det så gott vi kan. Lätt som en plätt!
    Och hur trevligt känns det för gästerna och er på en skala?

Måste ändå ge dig cred för att du tar mina "påhopp" som du kallar det, så bra. Uppskattar att du faktiskt reflekterar över att du har ställt en fråga och är beredd på olika svar. Ville bara säga det.

• Skumboll
    För mig är kuvertavgift lite tvetydig, jag skulle gärna betala för ett annat bröllop men har kanske svårt för att ta ut en avgift själv. Flera av mina syskon har tagit ut kuvertavgift när de gift sig och det har aldrig varit något snack om det. Så jag är inte emot kuvertavgift i den bemärkelsen... 

Jag kan ju heller inte tvinga min blivande till något han inte vill, exempelvis knytis. Jag måste ju också respektera att han annars inte vill eller att det annars kan göras borgerligt på typ en minut för det rent juridiska. 

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-01 21:55:08 följande:
    Och hur trevligt känns det för gästerna och er på en skala? Måste ändå ge dig cred för att du tar mina "påhopp" som du kallar det, så bra. Uppskattar att du faktiskt reflekterar över att du har ställt en fråga och är beredd på olika svar. Ville bara säga det.
    Menar du nu om gästerna tackar nej av ren princip eller för att de inte kan rent ekonomiskt?

Klart vi vill att så många som möjligt kommer, är det pengarna som styr så är vi inte omöjliga. Tackar man nej av rent principiella skäl (att man minsann inte går på ett bröllop med kuvertavgift) så får det väl vara så då. Inget som jag skulle bli arg över på det viset. Hur denne som tackar nej känner får stå för dem, om de blir arga på mig för att jag tar ut en avgift så fine. Jag kan inte vara alla till lags jämt. 

Påhopp får man räkna med när man gör en sådan frågeställning som jag har gjort. Jag uppskattar att andra kommer med funderingar från en annan synvinkel, bara man håller en schysst ton. 

• BlackWIngedAngel
    moonlightgirl skrev 2010-07-01 21:03:45 följande:
    Men nu vill ju skumboll och hennes blivande ha det på ett visst sätt och jag tycker det är tråkigt att läsa rena rama påhopp om att man ska växa upp osv. Det räcker väl ändå att skriva att man inte gillar upplägget och att man inte tycker att det är en bra idé. Kan inte kännas så kul för skumboll att läsa sådant.
    Jag tror att det där om att växa upp var nog en känsla av frustration över brudgummen verkar så kompromisslös kring just detta. Jag vet många par som inte kan få precis sitt drömbröllop för att det kostar för mycket, men att de väljer sitt bröllop efter de möjligheter man har.
  • Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 23:05:55 följande:
    Jag tror att det där om att växa upp var nog en känsla av frustration över brudgummen verkar så kompromisslös kring just detta. Jag vet många par som inte kan få precis sitt drömbröllop för att det kostar för mycket, men att de väljer sitt bröllop efter de möjligheter man har.
    Jag håller med. Från min sida är det ren och skär frustration över synen på livet. Ja, livet. Det är dessutom väldigt egoistiskt. Sorry, men jag tycker så. Inte meningen att hoppa på någon, men vi började så fint med att ge tips för at göra bröllopet billigare. När man sen får höra att vi vill ha det så här, punkt slut, så känner jag att bägaren rinner över.
  • Mimsa

Det låter för mig som att ni egentligen redan bestämt er för detta upplägget, och då kan jag tycka att det bara är att köra på det. Dock kan jag inte låta bli att undra om det är NI som bestämt er eller din blivande man som bestämt sig. Vad vill du egentligen? Är detta din dröm också? Du hänvisar hela tiden till hans önskningar men låter mer tveksam själv. Visst ska hans drömmar tas i beaktande i planeringen, men det måste dina få göras också. Om han tycker att 1000 kr är lite för kuvertavgift verkar han dessutom inte ha någon realistisk syn på vad som är rimliga pengar för folk, du kanske ska visa honom den här tråden för att han ska förstå hur folk kan vara inställda till den här frågan? ;)
    Men om ni båda tycker att detta är det enda alternativet som funkar så får ni väl satsa på det, och sedan vara beredda på att det kan finnas folk som reagerar på samma sätt som en del personer i den här tråden.
    Hur ni än gör så lycka till! :)

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 22:14:19 följande:
    Menar du nu om gästerna tackar nej av ren princip eller för att de inte kan rent ekonomiskt? Klart vi vill att så många som möjligt kommer, är det pengarna som styr så är vi inte omöjliga. Tackar man nej av rent principiella skäl (att man minsann inte går på ett bröllop med kuvertavgift) så får det väl vara så då. Inget som jag skulle bli arg över på det viset. Hur denne som tackar nej känner får stå för dem, om de blir arga på mig för att jag tar ut en avgift så fine. Jag kan inte vara alla till lags jämt.  Påhopp får man räkna med när man gör en sådan frågeställning som jag har gjort. Jag uppskattar att andra kommer med funderingar från en annan synvinkel, bara man håller en schysst ton. 
    Ska bara förklara vad jag menade.

Jag hade såklart ändå gått på bröllopet om det var nära vänner (alltså inte tackat nej). Men hela grejen hade gett en bitter smak och min inställning till hela bröllopet hade nog varit lite tråkigt.

Var på en fest för ett halvår sedan då Fästisens kompis fyllde 30 år. Själva festen var en överraskningspresent från hans tjej som hade ringt till alla oss kompisar. Killarna skulle spela paintball och sedan basta under dagen. Vi tjejer skulle tydligen stå och laga mat under denna tiden (!) eftersom det var knytkalas. Jag blev alldeles vansinnig. Knytisgrejen gillade jag, men att vi tjejer skulle stå och laga mat medan killarna roade sig blev bara för mycket. Speciellt eftersom födelsedagsbarnet i fråga inte ens är min kompis utan Fästisens. Summan av kardemumman blev att jag lagade maten hemma och sedan gick till festen. Hela grejen gav en fruktansvärd bitter smak och det är klart att man tänkte lite på det under festen. Speciellt när killarna kom efter de har haft kul och säger: "shit vad vi är trötta, var är maten?".

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-02 08:22:34 följande:
    Jag håller med. Från min sida är det ren och skär frustration över synen på livet. Ja, livet. Det är dessutom väldigt egoistiskt. Sorry, men jag tycker så. Inte meningen att hoppa på någon, men vi började så fint med att ge tips för at göra bröllopet billigare. När man sen får höra att vi vill ha det så här, punkt slut, så känner jag att bägaren rinner över.
    Jag blir ärligt talat lite stött när du säger så, du har ingen som helst aning om hur våra liv ser ut i övrigt. Jag vill inte hänga ut mitt privatliv på det viset här, men jag har god lust att berätta ett och annat för dig för att du ska förstå att jag har en ganska ödmjuk syn på livet och att mitt (eller våra) liv aldrig någonsin kommer bli som det var tänkt. Vi vill bara, för en gång skull, få göra något precis så som vi vill ha det. För en gång skull slippa stå tillbaka. Tack och lov så förstår våra familjer detta och stöttar oss hur vi än vill ha det. 

Nu var ju inte ens frågeställningen hur man gör bröllopet billigare utan hur mycket som är skäligt att ta ut i kuvertavgift. Stor skillnad om du frågar mig. Sen förstår jag inte riktigt att du reagerar så starkt, det är ju inte du som ska gå på bröllopet. 

Svar på tråden Kuvertavgift?