• Rufsas

Kuvertavgift?

Att ta ut kuvertavgift lämnar solk i bägaren. Antingen bjuder man till en fest man har råd med eller så väntar man tills man har sparat ihop stålarna. Basta.

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Hade vi båda jobbat och våra liv varit normala så hade det inte varit några problem att spara ihop, men nu kan vi inte det. Alternativet är att skita i det helt, men rent juridiskt känns det viktigt.  Vad bitter jag låter, haha.
    Förstår hur du menar, men håller dessvärre inte alls med. Om man inte har möjlighet att spara men prompt vill gifta sig kanske man hellre ska bjuda in till knytis eller ha ett tebröllop istället? Personligen hade jag mer än gärna bidragit med mat & dryck till en knytis, men att obligatoriskt betala för sin närvaro känns bara fel.
  • Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 10:46:52 följande:
    Jag förstår helt och fullt vad du säger! Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp. 
    Men förlåt. Jag skulle vilja ha en Ferrari. Jag skulle vilja åka till Bora Bora på smekmånad. Jag skulle vilja ha en tio miljoners-villa i Långedrag.

Jag förstår verkligen att bröllopet är en annan sak, men vem har sagt att det inte kan bli världens fest ändå? Själv har jag alltid haft en bild av en bröllopsfest på ett slott med sjurätters middag osv. Jag insåg att det inte funkar. Vi fick ta en sketen bygdegård som vi ska hotta upp. Min kompis ska göra min frisyr. Jag har gjort alla trycksaker själv osv.

Glöm bara inte vad dagen handlar om - snälla. Hoppas verkligen att ni får en kul fest men fundera vad som är viktigast.

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 11:03:59 följande:
    Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop. 
    Jag hör någon som både vill kakan OCH äta den. Man kan inte få allt man vill här i världen och man MÅSTE kompromissa. Livet är ju en enda stor kompromiss.
  • Rufsas

Men okej. VEM har sagt att man själv ska ta laga mat och ta med?! Jag menar ju givetvis gästerna. Trodde att alla fattade det men tji fick jag. Herregud, det är ju inte meningen att man som brudpar ska stå och laga potatisgratäng dagen innan vigsel.

Once and for all, en knytis är alltså en varm fest där alla bidrar med precis det dem själva vill. Utan att känna att man ska betala för sin närvaro.

Fine TS. Ni gör som ni vill, men jag skulle som gäst känna en bitter smak i munnen av att betala kuvertavgift.

• Rufsas
    lunagarden skrev 2010-07-01 21:30:46 följande:
    Vi överväger att önska oss ett bidrag till bröllopsfesten, en valfri summa som även kan ges anonymt i kuvert, istället för presenter. Det känns bra för oss som är i 40-årsåldern och inte behöver mer prylar, men gärna vill samla så många som möjligt av våra vänner till en härlig fest. Som gäst skulle jag inte ha något emot att betala kuvertavgift istället för att köpa present. Hur mycket som skulle kännas ok beror på hur nära jag står brudparet, men minst 250-300 kr vilket jag ändå skulle lägga på present. 1000 kr skulle vara helt ok om boendet ingick :D
    Men här handlar det om en obligatorisk summa för alla.

Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.

• Rufsas
    Mumin123 skrev 2010-07-01 21:37:05 följande:
    Förstår att TS kanske inte själv är så sugen på kuvertavgiften, och att det verkar vara blivande makens ösnkemål/krav som ligger bakom frågeställningen... Men - att ta ut kuvertavgift för att få det bröllop man vill ha (att inte vilja kompromissa och annars hellre skiter i alltihop) - det skulle för mig kännas som en dålig kompromiss om något..och verkligen lämna smolk i bägaren. Är inte det faktum att ni gifter er och anledningen till detta, det viktigaste, även om man så klart kan ha drömmar om hur det skulle kunna vara..? Nu känns det som att gästerna ska betala för att din blivande inte tänker gifta sig annars?
    Åh vad jag håller med.

Mumin123 skrev 2010-07-01 21:37:05 följande:
    Förstår att TS kanske inte själv är så sugen på kuvertavgiften, och att det verkar vara blivande makens ösnkemål/krav som ligger bakom frågeställningen... Men - att ta ut kuvertavgift för att få det bröllop man vill ha (att inte vilja kompromissa och annars hellre skiter i alltihop) - det skulle för mig kännas som en dålig kompromiss om något..och verkligen lämna smolk i bägaren. Är inte det faktum att ni gifter er och anledningen till detta, det viktigaste, även om man så klart kan ha drömmar om hur det skulle kunna vara..? Nu känns det som att gästerna ska betala för att din blivande inte tänker gifta sig annars?
    Åh vad jag håller med.

Skumboll skrev 2010-07-01 21:47:40 följande:
    Det är inte obligatoriskt, man kan också välja att inte delta. Har man inte de ekonomiska möjligheterna försöker vi lösa det så gott vi kan. Lätt som en plätt!
    Och hur trevligt känns det för gästerna och er på en skala?

Måste ändå ge dig cred för att du tar mina "påhopp" som du kallar det, så bra. Uppskattar att du faktiskt reflekterar över att du har ställt en fråga och är beredd på olika svar. Ville bara säga det.

• Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 23:05:55 följande:
    Jag tror att det där om att växa upp var nog en känsla av frustration över brudgummen verkar så kompromisslös kring just detta. Jag vet många par som inte kan få precis sitt drömbröllop för att det kostar för mycket, men att de väljer sitt bröllop efter de möjligheter man har.
    Jag håller med. Från min sida är det ren och skär frustration över synen på livet. Ja, livet. Det är dessutom väldigt egoistiskt. Sorry, men jag tycker så. Inte meningen att hoppa på någon, men vi började så fint med att ge tips för at göra bröllopet billigare. När man sen får höra att vi vill ha det så här, punkt slut, så känner jag att bägaren rinner över.
  • Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-01 22:14:19 följande:
    Menar du nu om gästerna tackar nej av ren princip eller för att de inte kan rent ekonomiskt? Klart vi vill att så många som möjligt kommer, är det pengarna som styr så är vi inte omöjliga. Tackar man nej av rent principiella skäl (att man minsann inte går på ett bröllop med kuvertavgift) så får det väl vara så då. Inget som jag skulle bli arg över på det viset. Hur denne som tackar nej känner får stå för dem, om de blir arga på mig för att jag tar ut en avgift så fine. Jag kan inte vara alla till lags jämt.  Påhopp får man räkna med när man gör en sådan frågeställning som jag har gjort. Jag uppskattar att andra kommer med funderingar från en annan synvinkel, bara man håller en schysst ton. 
    Ska bara förklara vad jag menade.

Jag hade såklart ändå gått på bröllopet om det var nära vänner (alltså inte tackat nej). Men hela grejen hade gett en bitter smak och min inställning till hela bröllopet hade nog varit lite tråkigt.

Var på en fest för ett halvår sedan då Fästisens kompis fyllde 30 år. Själva festen var en överraskningspresent från hans tjej som hade ringt till alla oss kompisar. Killarna skulle spela paintball och sedan basta under dagen. Vi tjejer skulle tydligen stå och laga mat under denna tiden (!) eftersom det var knytkalas. Jag blev alldeles vansinnig. Knytisgrejen gillade jag, men att vi tjejer skulle stå och laga mat medan killarna roade sig blev bara för mycket. Speciellt eftersom födelsedagsbarnet i fråga inte ens är min kompis utan Fästisens. Summan av kardemumman blev att jag lagade maten hemma och sedan gick till festen. Hela grejen gav en fruktansvärd bitter smak och det är klart att man tänkte lite på det under festen. Speciellt när killarna kom efter de har haft kul och säger: "shit vad vi är trötta, var är maten?".

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-02 09:55:55 följande:
    Jag blir ärligt talat lite stött när du säger så, du har ingen som helst aning om hur våra liv ser ut i övrigt. Jag vill inte hänga ut mitt privatliv på det viset här, men jag har god lust att berätta ett och annat för dig för att du ska förstå att jag har en ganska ödmjuk syn på livet och att mitt (eller våra) liv aldrig någonsin kommer bli som det var tänkt. Vi vill bara, för en gång skull, få göra något precis så som vi vill ha det. För en gång skull slippa stå tillbaka. Tack och lov så förstår våra familjer detta och stöttar oss hur vi än vill ha det.  Nu var ju inte ens frågeställningen hur man gör bröllopet billigare utan hur mycket som är skäligt att ta ut i kuvertavgift. Stor skillnad om du frågar mig. Sen förstår jag inte riktigt att du reagerar så starkt, det är ju inte du som ska gå på bröllopet. 
    Jag ber om ursäkt om du blev ledsen - det var inte meningen. Anledningen till att jag reagerar så starkt är för att jag i min vildaste fantasi aldrig skulle kunna tänka mig att ta kuvertavgift själv.

Om du undrar hur mycket som är rimligt för kuvertavgift skulle jag säga max 300:- per person. I min bekanskapskrets finns allt från societetslejon till barskrapna studenter så för att inkludera alla så skulle jag själv aldrig kunna ta ut mer än så. 1 000 spänn är jätteycket pengar för vissa och jag tror att det skulle sticka i ögonen att begära så mycket när man inte vill stå för kalaset själv. Vill bara att ni tänker på vilka signaler det sänder. Men ni gör såklart som ni vill och jag önskar er verkligen all lycka!

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-08 20:21:41 följande:
    Nu har vi strukit förstahandsvalet helt. Jag kände mig trots att lite obekväm med att ta ut så mycket i kuvertavgift och dessutom skulle vi ut med sjukt mycket pengar utöver de pengar vi faktiskt fick igen från gästerna. Gubben är lite putt, såklart, men jag har fått fram ett alternativ som han verkar tycka är helt okej. Eller till och med bra. Har även ytterligare en plan, men där blir jag nästan tvungen att gifta mig i kyrkan och det vill jag då inte göra. Alltid är det något.
    Hur ser ert nya upplägg ut?
  • Rufsas

Alltså förlåt. Men jag får verkligen en bitter smak i munnen. Det känns som att allt handlar om hur lite man kan bjuda på och hur mycket man kan få. Har jag missuppfattat dig då Junebug?

• Rufsas
    Junebug skrev 2010-07-11 17:08:19 följande:
    Haha, du har missuppfattat mig totalt! För mig handlar allt om att kunna bjuda alla jag vill på en hejdundrandes fest. Och om det innebär att slopa finmenyn och köra på buffe för att kunna ha råd att bjuda 10 kompisar till skulle inte jag tveka, men smaken är som baken. Jag skulle gärna slippa presenter helt och vill personligen inte heller ta betalt av mina gäster. Men! Mitt tips handlade snarare om att jag som gäst på andras bröllop alltid känner att jag vill ha med mig någon "fysisk" present till festen, därför är presentkort bra att önska sig om man inte vill ha grejer. 
    Ahhh, då förstår jag. Trodde det var meningen att man skulle betala för BÅDE kuvert och present.
Svar på tråden Kuvertavgift?