Kuvertavgift?
Att ta ut kuvertavgift lämnar solk i bägaren. Antingen bjuder man till en fest man har råd med eller så väntar man tills man har sparat ihop stålarna. Basta.
Att ta ut kuvertavgift lämnar solk i bägaren. Antingen bjuder man till en fest man har råd med eller så väntar man tills man har sparat ihop stålarna. Basta.
Jag förstår verkligen att bröllopet är en annan sak, men vem har sagt att det inte kan bli världens fest ändå? Själv har jag alltid haft en bild av en bröllopsfest på ett slott med sjurätters middag osv. Jag insåg att det inte funkar. Vi fick ta en sketen bygdegård som vi ska hotta upp. Min kompis ska göra min frisyr. Jag har gjort alla trycksaker själv osv.
Glöm bara inte vad dagen handlar om - snälla. Hoppas verkligen att ni får en kul fest men fundera vad som är viktigast.
Men okej. VEM har sagt att man själv ska ta laga mat och ta med?! Jag menar ju givetvis gästerna. Trodde att alla fattade det men tji fick jag. Herregud, det är ju inte meningen att man som brudpar ska stå och laga potatisgratäng dagen innan vigsel.
Once and for all, en knytis är alltså en varm fest där alla bidrar med precis det dem själva vill. Utan att känna att man ska betala för sin närvaro.
Fine TS. Ni gör som ni vill, men jag skulle som gäst känna en bitter smak i munnen av att betala kuvertavgift.
Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.
Måste ändå ge dig cred för att du tar mina "påhopp" som du kallar det, så bra. Uppskattar att du faktiskt reflekterar över att du har ställt en fråga och är beredd på olika svar. Ville bara säga det.
Jag hade såklart ändå gått på bröllopet om det var nära vänner (alltså inte tackat nej). Men hela grejen hade gett en bitter smak och min inställning till hela bröllopet hade nog varit lite tråkigt.
Var på en fest för ett halvår sedan då Fästisens kompis fyllde 30 år. Själva festen var en överraskningspresent från hans tjej som hade ringt till alla oss kompisar. Killarna skulle spela paintball och sedan basta under dagen. Vi tjejer skulle tydligen stå och laga mat under denna tiden (!) eftersom det var knytkalas. Jag blev alldeles vansinnig. Knytisgrejen gillade jag, men att vi tjejer skulle stå och laga mat medan killarna roade sig blev bara för mycket. Speciellt eftersom födelsedagsbarnet i fråga inte ens är min kompis utan Fästisens. Summan av kardemumman blev att jag lagade maten hemma och sedan gick till festen. Hela grejen gav en fruktansvärd bitter smak och det är klart att man tänkte lite på det under festen. Speciellt när killarna kom efter de har haft kul och säger: "shit vad vi är trötta, var är maten?".
Om du undrar hur mycket som är rimligt för kuvertavgift skulle jag säga max 300:- per person. I min bekanskapskrets finns allt från societetslejon till barskrapna studenter så för att inkludera alla så skulle jag själv aldrig kunna ta ut mer än så. 1 000 spänn är jätteycket pengar för vissa och jag tror att det skulle sticka i ögonen att begära så mycket när man inte vill stå för kalaset själv. Vill bara att ni tänker på vilka signaler det sänder. Men ni gör såklart som ni vill och jag önskar er verkligen all lycka!
Alltså förlåt. Men jag får verkligen en bitter smak i munnen. Det känns som att allt handlar om hur lite man kan bjuda på och hur mycket man kan få. Har jag missuppfattat dig då Junebug?