• Mimsa

Kuvertavgift?

Hm, alltid svårt det här med kuvertavgifter. Jag har inget emot det principiellt men vet att många har det. Jag tycker att 500 kr skulle kännas som en maxgräns om det gällde bara festen, men jag kan förstå de 1000 kronorna om det gäller boende också. Däremot undrar jag om du är säker på att alla hade tänkt bo över oavsett? Eftersom du säger att alla gäster bor inom en radie av  6 mil låter det för mig inte självklart att alla då tänker övernatta, och jag hade som gäst tyckt det känts väldigt avigt att inte kunna välja bort boendet. Jag tycker Pyrros idé är bra, att ta 250-300 kr (vilket jag inte skulle tveka att betala i kuvertavgift) för festen och låta folk inkludera boendet om de vill.
    Till syvende och sist är det dock bara du som känner dina gäster, och om alla verkar tycka att det är okej så kör på det!

• Mimsa

Det låter för mig som att ni egentligen redan bestämt er för detta upplägget, och då kan jag tycka att det bara är att köra på det. Dock kan jag inte låta bli att undra om det är NI som bestämt er eller din blivande man som bestämt sig. Vad vill du egentligen? Är detta din dröm också? Du hänvisar hela tiden till hans önskningar men låter mer tveksam själv. Visst ska hans drömmar tas i beaktande i planeringen, men det måste dina få göras också. Om han tycker att 1000 kr är lite för kuvertavgift verkar han dessutom inte ha någon realistisk syn på vad som är rimliga pengar för folk, du kanske ska visa honom den här tråden för att han ska förstå hur folk kan vara inställda till den här frågan? ;)
    Men om ni båda tycker att detta är det enda alternativet som funkar så får ni väl satsa på det, och sedan vara beredda på att det kan finnas folk som reagerar på samma sätt som en del personer i den här tråden.
    Hur ni än gör så lycka till! :)

• Mimsa

Skumboll skrev 2010-07-02 10:12:21 följande:
    Sen vill jag lägga till Mimsa att gubben säkert känner sig mer bekväm med att ta ut kuvertavgift än vad jag är. Han är nog dessutom mer säker på att ingen vi bjuder skulle ta illa upp. Sen är det inte så att han vill ta ut mer än 1000 kr, men han tycker inte heller att det är speciellt mycket och ser inte problemet med det. Som sagt så har flera av mina syskon tagit ut kuvertavgifter och jag har inga problem med att betala. Jag har snarare problem med att ta betalt. 
    Skumboll skrev 2010-07-02 10:04:39 följande:
    Jag har inte bestämt mig över huvud taget. Hade jag gått efter hans önskningar så hade ju lokalen varit bokad redan, det är den inte. Jag försöker hitta bra alternativ som ändå skulle falla gubben i smaken. Han har höga krav, jag också, men på lite olika vis.  Jag vill ha en helhetslösning, där jag slipper ordna massa praktiska saker. Jag vill att andra ska ta hand om den biten. Jag vill också att alla våra gäster ska kunna sova över så att vi får mer tid tillsammans. För min gubbe är kanske platsen, atmosfären osv mer betydelsefullt än för mig. 

Ok, då tycker jag ni ska göra som ni vill och inte lyssna på folks tråkiga ton här! Jag ville bara höra om ni var överrens, för jag kan själv tycka att det ibland är lätt att gå efter andra folks önskningar när de har starka åsikter. Förstår absolut sin tanke med helhetslösning och det låter mysigt att få fira tillsammans till dagen efter!
    Som du säger verkar ni ha koll på att det är okej för era gäster med det här upplägget och då tror jag det kommer funka utmärkt. Era släktingar och vänner verkar ju ha förståelse för er situation och då kommer de säkert inte tycka att det känns märkligt att betala.
    Hoppas ni får ett fint bröllop, låter som att ni verkligen är värda det!

Svar på tråden Kuvertavgift?