• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • tallkrogen

Vi har precis börjat fundera på kuvertavgift, min blivand var helt emot det från början men vill som din inte kompromissa. Nu är det bara så att min blivades släkt är STOR och bara dom blir ärmare 100st med kusiner och barn och hela konkarången.

Nu börjar kuveravgift inte låta så dumt. Vi tänkte typ 300-350kr.

JAg har varit på fest med kuvertavgift kring den summa och självklart gav jag en present också. Då kände jag att jag kunde ge en rolig, liten och personlig sak, utan pressen att det skulle vara en stor 30:års present som skulle visa hur mycket jag tyckte om henne!

Ta kuvertavgift och ha en hel helg tillsammans med dina väner!!

• Skumboll

Nu har vi strukit förstahandsvalet helt. Jag kände mig trots att lite obekväm med att ta ut så mycket i kuvertavgift och dessutom skulle vi ut med sjukt mycket pengar utöver de pengar vi faktiskt fick igen från gästerna. Gubben är lite putt, såklart, men jag har fått fram ett alternativ som han verkar tycka är helt okej. Eller till och med bra. Har även ytterligare en plan, men där blir jag nästan tvungen att gifta mig i kyrkan och det vill jag då inte göra. Alltid är det något.

• Rufsas
    Skumboll skrev 2010-07-08 20:21:41 följande:
    Nu har vi strukit förstahandsvalet helt. Jag kände mig trots att lite obekväm med att ta ut så mycket i kuvertavgift och dessutom skulle vi ut med sjukt mycket pengar utöver de pengar vi faktiskt fick igen från gästerna. Gubben är lite putt, såklart, men jag har fått fram ett alternativ som han verkar tycka är helt okej. Eller till och med bra. Har även ytterligare en plan, men där blir jag nästan tvungen att gifta mig i kyrkan och det vill jag då inte göra. Alltid är det något.
    Hur ser ert nya upplägg ut?
  • Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-08 22:32:04 följande:
    Hur ser ert nya upplägg ut?
    Vi har bytt ställe och låter gästerna själva betala för boendet istället för att inkludera. Jag VET ju att många kommer bo över ändå, men det känns lite bättre i min mage i alla fall. 

Sen vill vi verkligen inte ha skålar, vaser och brödrostar så vi funderar fortfarande på att ta ut en liten kuvertavgift istället för present. Vi får se, vi borde klara det ändå rent ekonomiskt men tycker bara det är så dumt att gästerna slösar pengar på något vi egentligen inte behöver. 

Har ett annat alternativ också, och det är att hyra ett litet hotell och restaurang i grannstaden. Men där finns inget bra ställe att ha vigsel på förutom i kyrkan, och det känns inte som jag. Nåja, har inte fått priset där än men ägaren verkar så trevlig. 

• Junebug

Vi låter folk betala resa dit och boende själva. Det måste man väl inte bjuda på, tänkte jag? Sen kommer folk såklart med presenter, det skulle man ju själv göra, då har jag sagt att vi önskar oss upplevelser eller presentkort på resia istället för prylar.

Ska på ett bröllop i sommar där de bett oss sätta in valfri summa istället för present. Jag tycker det är lite dumt eftersom man ändå kommer med present, man får tänka på att i princip ingen kommer tomhänt till ett bröllop.

Ni gör självklart vad som passar er bäst, och det finns väl inga fel, men mitt råd: Önskar er specifika presentkort alt. bidrag till bröllopsresa, det är mycket roligare att ge + att folk får ta med något i handen till bröllopet. 

Låt gästerna betala boende själva, dra ner middagen till nåt enkelt (typ buffé utan förrätt med tårta till effterätt), bjud på något att dricka till maten men låt gästerna betala själva i baren sedan. Då bör inte kostnaden rusa iväg allt för mycket kanske!

Och slutligen: Man behöver inte bjuda alla om man inte har råd. Vi har strukit 20 kusiner som vi inte känner/umgås med, tillexempel. Gamla arbetskamrater och högstadiekompisar fick också ryka.

• Skumboll

Junebug: Nu ville vi gärna bjuda på boende, det är vår närmsta familj och vänner (kan inte dra ner gästantalet mer) men nu har vi bytt ställe och har kompromissat med boendet. Det blir inte riktigt som vi tänkt men jag hoppas att flera av dem ändå stannar kvar och firar med oss dagen efter. Vi kan av olika anledningar inte resa, så att önska sig bidrag till bröllopsresa är otänkbart. Och jag vill inte ha några presentkort, inga stekpannor, inga brödrostar osv. Jag vill bara ha mina närmsta med oss på vår stora dag. 

(maten kompromissar vi inte med, det ska vara en bra trerätters+tårta!)

• Rufsas

Alltså förlåt. Men jag får verkligen en bitter smak i munnen. Det känns som att allt handlar om hur lite man kan bjuda på och hur mycket man kan få. Har jag missuppfattat dig då Junebug?

• norrlandsgumman

Vi gjorde som så att vi avsade oss pressenter i form av saker, men sa att OM gästerna ändå vill ge oss någonting så är det bättre med en valfri summa. Då fick var och en chans att ge utifrån deras egen ekonomi, vad som kände sig ha råd med. Vissa gav 300, nån gav 1500, några 500 osv. Vi hade säkert kunnat ta ex. 350 kronor/pers, men det kändes bättre att låta var och en ge de dom ville. Vissa av gästerna hade nyligt fått barn, vissa är studenter osv. Vi kände oss bekväma i det valet vi gjorde och även gästerna hade känt sig bekväma i att själv få välja summa dom vill ge.

Men det är tydligen jätte vanligt att ta ut en kuvert avgift, och det pågår en ständig debatt om det på många håll. Men jag personligen tycker att det är upp till var och en att välja hur vida man vill ta ut ett fast pris på det eller ej.

Jag önskar er alla lycka till som är mitt uppe i planeringen inför ert bröllop

• fromheretoeternity

Kan ni inte bjuda på maten men låta dem betala övernattningen själva. Då har de ju ett val att åka hem om de inte tycker att det är värt pengarna att övernatta. Och om du nu är så säker på att alla gillar upplägget så kommer ju alla stanna men det känns inte som att man betalat er bröllopsfest.

Varför kan ni inte åka på bröllopsresa pga funktionshindrat barn? Min kusin är gravt handikappad men vi har åkt jättemycket utomlands trots det. Han ska dessutom vara bestman när vi gifter oss imorgon!

• Hjartafró
    Rufsas skrev 2010-07-01 09:56:52 följande:
    Att ta ut kuvertavgift lämnar solk i bägaren. Antingen bjuder man till en fest man har råd med eller så väntar man tills man har sparat ihop stålarna. Basta.
    Måste faktiskt hålla med, varför inte rätta mun efter matsäck, istället för att låta gästerna betala (om än inte hela summan)?
  • Skumboll

Ni kanske kan läsa de sista inläggen så förstår ni att vi styrt om lite...

Fromheretoeternity: Dels pga hans autism, han klarar inte resan, miljöombytet, alla nya människor och det blir definitivt ingen semester för någon av oss. Han har även medicinska problem som gör att det är tryggast både för honom och oss att stanna på hemaplan. Sist åkte vi till thailand men det resulterade i panikflygning hem efter tre dagar och sen fyra veckor på sjukhus. Så nej tack. 

• Skumboll
    fromheretoeternity skrev 2010-07-09 11:12:47 följande:
    Han ska dessutom vara bestman när vi gifter oss imorgon!
    Grattis till morgondagens bröllop förresten, hoppas ni får en fantastisk dag! 
  • Junebug
    Rufsas skrev 2010-07-09 10:36:00 följande:
    Alltså förlåt. Men jag får verkligen en bitter smak i munnen. Det känns som att allt handlar om hur lite man kan bjuda på och hur mycket man kan få. Har jag missuppfattat dig då Junebug?
    Haha, du har missuppfattat mig totalt! För mig handlar allt om att kunna bjuda alla jag vill på en hejdundrandes fest. Och om det innebär att slopa finmenyn och köra på buffe för att kunna ha råd att bjuda 10 kompisar till skulle inte jag tveka, men smaken är som baken. Jag skulle gärna slippa presenter helt och vill personligen inte heller ta betalt av mina gäster.

Men! Mitt tips handlade snarare om att jag som gäst på andras bröllop alltid känner att jag vill ha med mig någon "fysisk" present till festen, därför är presentkort bra att önska sig om man inte vill ha grejer. 

• Rufsas
    Junebug skrev 2010-07-11 17:08:19 följande:
    Haha, du har missuppfattat mig totalt! För mig handlar allt om att kunna bjuda alla jag vill på en hejdundrandes fest. Och om det innebär att slopa finmenyn och köra på buffe för att kunna ha råd att bjuda 10 kompisar till skulle inte jag tveka, men smaken är som baken. Jag skulle gärna slippa presenter helt och vill personligen inte heller ta betalt av mina gäster. Men! Mitt tips handlade snarare om att jag som gäst på andras bröllop alltid känner att jag vill ha med mig någon "fysisk" present till festen, därför är presentkort bra att önska sig om man inte vill ha grejer. 
    Ahhh, då förstår jag. Trodde det var meningen att man skulle betala för BÅDE kuvert och present.
  • LyckeLi

Junebug skrev 2010-07-09 10:00:05 följande:
    Vi låter folk betala resa dit och boende själva. Det måste man väl inte bjuda på, tänkte jag? Sen kommer folk såklart med presenter, det skulle man ju själv göra, då har jag sagt att vi önskar oss upplevelser eller presentkort på resia istället för prylar. Ska på ett bröllop i sommar där de bett oss sätta in valfri summa istället för present. Jag tycker det är lite dumt eftersom man ändå kommer med present, man får tänka på att i princip ingen kommer tomhänt till ett bröllop. Ni gör självklart vad som passar er bäst, och det finns väl inga fel, men mitt råd: Önskar er specifika presentkort alt. bidrag till bröllopsresa, det är mycket roligare att ge + att folk får ta med något i handen till bröllopet.  Låt gästerna betala boende själva, dra ner middagen till nåt enkelt (typ buffé utan förrätt med tårta till effterätt), bjud på något att dricka till maten men låt gästerna betala själva i baren sedan. Då bör inte kostnaden rusa iväg allt för mycket kanske! Och slutligen: Man behöver inte bjuda alla om man inte har råd. Vi har strukit 20 kusiner som vi inte känner/umgås med, tillexempel. Gamla arbetskamrater och högstadiekompisar fick också ryka.

Men om man sätter in pengar på ett konto, så kan man ju ändå köpa med ett fint kort och skriva att man har satt in en slant på bröllopskontot! Sen om man absolut känner att man MÅSTE ge något inslaget paket, så kan man ju dra av den summan från det man tänkt sätta in, för att köpa någon liten pryl. Då kan man ju ändå hålla det nere till en LITEN sak. Kanske brudens favoritgodisar, en vinflaska, en massageolja, chokladkartong, sån där chokladfärg som man kan pensla varandra med eller något annat som går i romantikens tecken!!
    Eftersom att jag själv älskar att öppna paket, så ger jag nästan alltid en liten inslagen present även om de önskat sig bara pengar. Så om jag tänkt ge 600kr i present, så drar jag av typ 100kr och sätter in 500kr. För sista 100-lappen köper jag något litet symboliskt som jag vet betyder något för personen/personerna.
    Sen kan man ju gå ihop med ett eller flera andra par oxå och lägga typ 50-100kr var till en present. Då kan man ju göra en hel "myskorg" med ta-hand-om-varandra-grejor, eller någon upplevelse eller liknande. Då blir det ju lite mer pengar att röra sig med, utan att det blir så jättemkt mindre pengar till brudparets bröllopskonto!

• blikarlsson

Hej!
    Tycker absolut att ni kan ta ut en kuvertavgift för de ni bjuder på ert bröllop, jag har själv varit på två stycken och tycker det är toppen! Vi har själva skrivit i vår inbjudan att vi inte önskar oss presenter, men om gästerna ändå vill ge något så tar vi tacksamt emot presentkort på ikea eller pengar, då vi ska renovera köket.

Bröllopet är eran dag då ni bestämmer hur ni vill ha det - ni skulle väl aldrig drömma om att styra på någon annans bröllop, så varför ska andra styra med erat? Lycka till med bröllopet - när går det av stapeln?

• Skumboll

Var och tittade på ytterligare ett ställe idag, och jag är eld och lågor, så fantastiskt fint och det känns verkligen som vi. Inte så dyrt heller så då kan vi gott kosta på oss och våra gäster lite extra utan att ens ta kuvertavgift! Roligt när det känns rätt i magen!

Blikarlsson: Jag försöker också tänka så, att det är våran dag och vi bestämmer hur vi vill ha det. Oavsett hur vi gör kommer någon bli "besviken" på upplägget. 

Det blir bröllop 13 augusti nästa år, vår förlovningsdag.

• Skumboll
    LyckeLi skrev 2010-07-11 22:14:12 följande:
      Men om man sätter in pengar på ett konto, så kan man ju ändå köpa med ett fint kort och skriva att man har satt in en slant på bröllopskontot! Sen om man absolut känner att man MÅSTE ge något inslaget paket, så kan man ju dra av den summan från det man tänkt sätta in, för att köpa någon liten pryl. Då kan man ju ändå hålla det nere till en LITEN sak. Kanske brudens favoritgodisar, en vinflaska, en massageolja, chokladkartong, sån där chokladfärg som man kan pensla varandra med eller något annat som går i romantikens tecken!! Eftersom att jag själv älskar att öppna paket, så ger jag nästan alltid en liten inslagen present även om de önskat sig bara pengar. Så om jag tänkt ge 600kr i present, så drar jag av typ 100kr och sätter in 500kr. För sista 100-lappen köper jag något litet symboliskt som jag vet betyder något för personen/personerna. Sen kan man ju gå ihop med ett eller flera andra par oxå och lägga typ 50-100kr var till en present. Då kan man ju göra en hel "myskorg" med ta-hand-om-varandra-grejor, eller någon upplevelse eller liknande. Då blir det ju lite mer pengar att röra sig med, utan att det blir så jättemkt mindre pengar till brudparets bröllopskonto!

Förra året, när våra vänner gifte sig så fick de en summa som bidrag till något de ville ha. Vi köpte ett fint och roligt kort, skrev några rader och oj vad de var nöjda!! (ganska tacksamt för oss också, jag tycker presenter är så svårt annars)

• blikarlsson

Skumboll skrev 2010-07-11 22:40:00 följande:
    Var och tittade på ytterligare ett ställe idag, och jag är eld och lågor, så fantastiskt fint och det känns verkligen som vi. Inte så dyrt heller så då kan vi gott kosta på oss och våra gäster lite extra utan att ens ta kuvertavgift! Roligt när det känns rätt i magen!   Blikarlsson: Jag försöker också tänka så, att det är våran dag och vi bestämmer hur vi vill ha det. Oavsett hur vi gör kommer någon bli "besviken" på upplägget.  Det blir bröllop 13 augusti nästa år, vår förlovningsdag.

Vad roligt att ni hittat ett ställe som var både billigt och som kändes rätt!
    Ibland känns det som man "snöar" in på allt kring bröllopet och festen och hur alla ska tycka "wow" och "perfekt" om minsta lilla detalj.... När det i själva verket - för mig och hasse - handlar om att vi vill visa alla hur mycket vi älskar varandra genom en ceremoni och en fest för släkt och vänner. Var alla ska sitta, vad de ska äta, vilken nyans festprogrammen har, och vilken dj man har spelar väl egentligen ingen roll? Och huruvida man tar en kuvertavgift eller önskar sig pengar i bröllopspresent har väl ingen betydelse egentligen - jag tycker att det är helt okej att man väljer att inte ruinera sig eller spara i 5 år för att "ha råd att gifta sig"! Så, gör precis som ni själva vill och önskar oavsett om lokalen var billig eller inte!
    Vi gifter oss 21 maj 2011!!

• Dsy04

förlåt, vill inte låta taskig me  1000 kr är mycket 

det låter som att du vill göra din bröllop på dina gäster bekosnad, Typ att du tar hänsyn till dina ekonomi att du inte har råd att betala för alla i festen o på samma gång så planerar du att göra en  fest där varje person ska betala 1000 kr alltså är man gift 2000 är saftig 

du måste tänka på att gästerna betalar resa till bröllop,  taxi till o ifrån bröllopfesten, kanske kläder skor till festen m,m

Svar på tråden Kuvertavgift?