• LyckeLi

Kuvertavgift?

Junebug skrev 2010-07-09 10:00:05 följande:
    Vi låter folk betala resa dit och boende själva. Det måste man väl inte bjuda på, tänkte jag? Sen kommer folk såklart med presenter, det skulle man ju själv göra, då har jag sagt att vi önskar oss upplevelser eller presentkort på resia istället för prylar. Ska på ett bröllop i sommar där de bett oss sätta in valfri summa istället för present. Jag tycker det är lite dumt eftersom man ändå kommer med present, man får tänka på att i princip ingen kommer tomhänt till ett bröllop. Ni gör självklart vad som passar er bäst, och det finns väl inga fel, men mitt råd: Önskar er specifika presentkort alt. bidrag till bröllopsresa, det är mycket roligare att ge + att folk får ta med något i handen till bröllopet.  Låt gästerna betala boende själva, dra ner middagen till nåt enkelt (typ buffé utan förrätt med tårta till effterätt), bjud på något att dricka till maten men låt gästerna betala själva i baren sedan. Då bör inte kostnaden rusa iväg allt för mycket kanske! Och slutligen: Man behöver inte bjuda alla om man inte har råd. Vi har strukit 20 kusiner som vi inte känner/umgås med, tillexempel. Gamla arbetskamrater och högstadiekompisar fick också ryka.

Men om man sätter in pengar på ett konto, så kan man ju ändå köpa med ett fint kort och skriva att man har satt in en slant på bröllopskontot! Sen om man absolut känner att man MÅSTE ge något inslaget paket, så kan man ju dra av den summan från det man tänkt sätta in, för att köpa någon liten pryl. Då kan man ju ändå hålla det nere till en LITEN sak. Kanske brudens favoritgodisar, en vinflaska, en massageolja, chokladkartong, sån där chokladfärg som man kan pensla varandra med eller något annat som går i romantikens tecken!!
    Eftersom att jag själv älskar att öppna paket, så ger jag nästan alltid en liten inslagen present även om de önskat sig bara pengar. Så om jag tänkt ge 600kr i present, så drar jag av typ 100kr och sätter in 500kr. För sista 100-lappen köper jag något litet symboliskt som jag vet betyder något för personen/personerna.
    Sen kan man ju gå ihop med ett eller flera andra par oxå och lägga typ 50-100kr var till en present. Då kan man ju göra en hel "myskorg" med ta-hand-om-varandra-grejor, eller någon upplevelse eller liknande. Då blir det ju lite mer pengar att röra sig med, utan att det blir så jättemkt mindre pengar till brudparets bröllopskonto!

Svar på tråden Kuvertavgift?