• Junebug

Kuvertavgift?

Vi låter folk betala resa dit och boende själva. Det måste man väl inte bjuda på, tänkte jag? Sen kommer folk såklart med presenter, det skulle man ju själv göra, då har jag sagt att vi önskar oss upplevelser eller presentkort på resia istället för prylar.

Ska på ett bröllop i sommar där de bett oss sätta in valfri summa istället för present. Jag tycker det är lite dumt eftersom man ändå kommer med present, man får tänka på att i princip ingen kommer tomhänt till ett bröllop.

Ni gör självklart vad som passar er bäst, och det finns väl inga fel, men mitt råd: Önskar er specifika presentkort alt. bidrag till bröllopsresa, det är mycket roligare att ge + att folk får ta med något i handen till bröllopet. 

Låt gästerna betala boende själva, dra ner middagen till nåt enkelt (typ buffé utan förrätt med tårta till effterätt), bjud på något att dricka till maten men låt gästerna betala själva i baren sedan. Då bör inte kostnaden rusa iväg allt för mycket kanske!

Och slutligen: Man behöver inte bjuda alla om man inte har råd. Vi har strukit 20 kusiner som vi inte känner/umgås med, tillexempel. Gamla arbetskamrater och högstadiekompisar fick också ryka.

• Junebug
    Rufsas skrev 2010-07-09 10:36:00 följande:
    Alltså förlåt. Men jag får verkligen en bitter smak i munnen. Det känns som att allt handlar om hur lite man kan bjuda på och hur mycket man kan få. Har jag missuppfattat dig då Junebug?
    Haha, du har missuppfattat mig totalt! För mig handlar allt om att kunna bjuda alla jag vill på en hejdundrandes fest. Och om det innebär att slopa finmenyn och köra på buffe för att kunna ha råd att bjuda 10 kompisar till skulle inte jag tveka, men smaken är som baken. Jag skulle gärna slippa presenter helt och vill personligen inte heller ta betalt av mina gäster.

Men! Mitt tips handlade snarare om att jag som gäst på andras bröllop alltid känner att jag vill ha med mig någon "fysisk" present till festen, därför är presentkort bra att önska sig om man inte vill ha grejer. 

Svar på tråden Kuvertavgift?