Kuvertavgift?
Högst 300 per vuxen tycker jag är rimligt. Jag förstår att man kan vilja ordna en väldigt avancerad fest men vems behov är det man ska arrangera för? Tror inte gästerna kommer tycka att det är värt att betala 1000 istället för 300 för att få bättre mat och finare festlokal. Boende är ju en sak... det skulle de förmodligfen behöva fixa i alla fall men det skulle kännas svårt för mig att ta mer än minimum i avgift.
Jag skulle nog tacka nej om kuvertavgiften var på 1000 kr. Om det vore en nära släkting eller min bästa vän skulle jag kanske gå men jag skulle vara irriterad på att känna mig "fast": gå och betala mer än jag har lust med eller tacka nej och såra brudparet.
Att ha råd eller inte har inte bara med lön att göra utan vad man vill prioritera. Många vill nog göra något annat för 1000 kr. Som någon annan skrev så är det många andra utgifter med bröllop. Svensexa, möhippa, resor och kläder.
Har man allt man behöver så kan man ju alltid tänka på dem som inte har det de behöver. Man kan ju önska sig bidrag till välgörande ändamål.