• Optimia

Kuvertavgift?

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:22:11 följande:
    Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.

Jag håller med BlackWingedAngel i den här frågan. Blir jag bjuden på ett bröllop på orten där jag bor, skulle jag åka hem efter festen. Sannolikheten för att jag ska hosta upp pengar för boende när jag lika bra kan ta mig hem efteråt är rätt liten.

Jag förstår att stället är speciellt för er osv. men om gästerna bor i närheten känns det lite märkligt att förvänta sig att de ska vilja betala för att sova någon annanstans än hemma.

Tycker 1000:- per person är rätt saftigt, 2000:- per par är mycket pengar. Vet faktiskt inte om jag tycker det är en ok summa oavsett hur nära vän/släkt man är med brudparet. Jag/vi skulle ha råd att betala denna summa, men eftersom jag är sparsamt lagd tycker jag det är för mycket pengar. Jag vill inte betala en tusenlapp för mat jag inte valt själv, boende jag inte behöver osv.

Kuvertavgift kan vara ok, men då tycker jag den ska vara på en rimlig nivå, säg upp till 300/400 kr per person.

• Optimia

Skumboll skrev 2010-07-01 10:55:29 följande:
    Jag tänker också såhär att ska man ta sig dit och hem så är det ju också en kostnadsfråga. Jag vet att en stor del skulle ta taxi båda vägar och i sthlm är det ju inte direkt billigt. 

Visst kostar taxi också, men knappast 2000 kr tur-retur om man inte har väldigt lång väg.
    Dessutom kan man ju samåka med någon som tar bil eller dela taxi med några andra för att få ner priset per person.

Kan ni inte överväga en lokal där man inte behöver boka övernattning? Om ni bor i Stockholm borde det väl finnas en hel del alternativ, tycker man.

Svar på tråden Kuvertavgift?