Kuvertavgift?
Det finns tre ämnen där man alltid kan vara säker på att det blir upprörda känslor i trådarna här på BT:
* Barnfria bröllop (eller inte)
* Brudöverlämning
* Kuvertavgift
Det enda man med säkerhet kan säga att alla är överens om är att det är kontroversiellt. Jag tycker att det ligger ett egenvärde i att inse just detta. Väljer man barnfritt/ brudöverlämning/ kuvertavgift så kan det finnas gäster som reagerar negativt på detta. Då är det bra att man på ett ganska tidigt stadium vet om det, så att man kan antingen ompröva sitt eget beslut eller vässa argumenten för att försvara det.
När det gäller just kuvertavgift så har jag personligen inga problem alls med det, så länge brudparet också avsäger sig presenter. Jag tillhör nämligen de som hatar att gå på stan och försöka hitta en lämplig present till brudparet. Att slippa det är värt mycket pengar för mig
Något ni dock bör ha i åtanke är att alla inte har råd att betala hur mycket som helst. En vanlig kuvertavgift på bröllop jag själv varit på är 250-400 kr. Sätter ni avgiften så högt som 1000 kr får ni räkna med att en hel del gäster tackar nej pga kostnaden.