Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Kuvertavgift?

Rufsas skrev 2010-07-01 09:56:52 följande:
    Att ta ut kuvertavgift lämnar solk i bägaren. Antingen bjuder man till en fest man har råd med eller så väntar man tills man har sparat ihop stålarna. Basta.
    Jag förstår hur du tänker. Hade vi båda jobbat och våra liv varit normala så hade det inte varit några problem att spara ihop, men nu kan vi inte det. Alternativet är att skita i det helt, men rent juridiskt känns det viktigt. 

Vad bitter jag låter, haha.

• Skumboll
    Cylt skrev 2010-07-01 10:06:51 följande:
    1000 kronor för middag+fest+boende+frukost hade jag utan problem betalat.Med tanke på allt man får för pengarna låter det som en sjysst deal.Att många väljer att ta kuvertavgifter kan jag absolut förstå, har hitills i år varit på ett gäng 30-årsfester med det upplägget, högst troligen kommer det fler. Vi kommer inte att ha det upplägget på vårt bröllop, men visst skulle jag gå om jag fick en inbjudan till ett bröllop oavsett om man fick betala en slant. Det som kan kännas lite magstarkt är de par som både tar kuvertavgift och förväntar sig bidrag till bröllopsresan eller fancy gifts.Jag tycker det låter som en trivsamt plan och önskar er lycka till!
    Tack! Din syn på det lät positiv! 

Vi vill inte ha några presenter, och en resa är omöjlig att genomföra. Hellre att gästerna är med och "sponsrar" en roligare och längre fest. 

Sen skulle det på något vis kännas ännu mer konstigt att ta ut en kuvertavgift om inte boendet och frukosten ingick.

Oh well, ni hör ju hur villrådig jag låter.  

• Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:22:11 följande:
    Jag tycker inte att man kan bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på, så att säga. Som någon poängterat redan så är presenter frivilligt, i mån om pengar eller kreativitet. Det finns inget bestämt pris på presenten heller. Man kan faktiskt ge bort saker från hjärtat istället för plånboken. Med kuvertavgift så försvinner hela den friviliiga delen. Och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för gäster att säga att det inte känns bra även om man får frågan.  Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.
    Jag förstår helt och fullt vad du säger!

Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp. 

Skulle vi utgå från de pengar vi har och anpassa festlokalen efter det skulle det med all säkerhet inte bli något bröllop. Däremot får vi mycket påbackning från familjerna om att vi måste gifta oss; vi har barn, hus, bilar osv. 

Jag har inget problem med att folk säger att de inte vill komma för att det kostar pengar, och om det är någon som känner så är jag säker på att vi kommer få veta det. Om det är någon som av ekonomiska skäl inte kan får vi ju försöka lösa det, men det är nog inte det det handlar om i sådana fall.

• Skumboll
    Cylt skrev 2010-07-01 10:33:20 följande:
      Mmm, men det är fortfarande frivilligt att gå!Jag antar och utgår ifrån att det är helt OK att inte komma om man känner att man inte har råd, eller av andra anledningar inte vill lägga pengarna det kostar.Om någon gnölar om boendet kanske det går att göra en specialdeal utan boende till en lägre kostnad?Alla vet ju dessutom bäst hur deras familj och vänner fungerar och hur det här upplägget kommer att tas emot.
    Naturligtvis är det frivilligt. Vi tvingar ju ingen, och som jag skrev i inlägget ovan så är det av ekonomiska orsaker så försöker vi ju lösa det. Är det av rent principiella skäl så får de väl slippa då. Inte värre än så. 
  • Skumboll
    Optimia skrev 2010-07-01 10:33:07 följande:
      Jag håller med BlackWingedAngel i den här frågan. Blir jag bjuden på ett bröllop på orten där jag bor, skulle jag åka hem efter festen. Sannolikheten för att jag ska hosta upp pengar för boende när jag lika bra kan ta mig hem efteråt är rätt liten.Jag förstår att stället är speciellt för er osv. men om gästerna bor i närheten känns det lite märkligt att förvänta sig att de ska vilja betala för att sova någon annanstans än hemma.Tycker 1000:- per person är rätt saftigt, 2000:- per par är mycket pengar. Vet faktiskt inte om jag tycker det är en ok summa oavsett hur nära vän/släkt man är med brudparet. Jag/vi skulle ha råd att betala denna summa, men eftersom jag är sparsamt lagd tycker jag det är för mycket pengar. Jag vill inte betala en tusenlapp för mat jag inte valt själv, boende jag inte behöver osv. Kuvertavgift kan vara ok, men då tycker jag den ska vara på en rimlig nivå, säg upp till 300/400 kr per person.
    Jag tänker också såhär att ska man ta sig dit och hem så är det ju också en kostnadsfråga. Jag vet att en stor del skulle ta taxi båda vägar och i sthlm är det ju inte direkt billigt. 
  • Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:53:09 följande:
    Man behöver ju inte skita i det, men man kan ju skjuta upp det lite om man vill och spara lite längre. Alternativt så göra man det lite enklare.  Hade vi inte haft råd med den fest vi tänkt oss så hade vi skurit ner på antalet gäster, satt upp partytält och serverat buffé på gräsmattan etc.
    Nu vill jag inte säga för mycket om hur vår familjesituation ser ut men vi lever inget svenssonliv där vi båda kan jobba och barnen går på dagis och mår bra. Vi skulle inte ha någon möjlighet att spara den summan inom en rimlig tid. 

Skära ner på gäster, javisst, men det är rätt svårt att säga till syskonen att de får komma men inte deras andra hälft. 

Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop. 

• Skumboll
    Moirie skrev 2010-07-01 10:59:38 följande:
    Har ni råd om många tackar nej? Om ni förlitar er på att gästerna ska stå för en stor del av kostnaden så finns det ju en risk att ni inte har råd med det ställe ni bokat om det är många som inte tänker komma. Kanske värt att kolla upp hur många gäster som är minimum för att det hela ska gå ihop. Det var nån tjej för länge sen på BT som hade problem för att många gäster tackat nej och de verkligen var tvungna att få in pengar att betala för maten och festlokalen för. Har för mig att det slutade med att hon var tvungen att ringa runt och påminna gästerna om att sätta in pengar i god tid.Det verkade inte så skoj att behöva tjata om pengar med gästerna precis innan sitt bröllop.  
    Det är såklart inte roligt. Vi har räknat på det och de som med all säkerhet skulle komma så går vi runt.  
  • Skumboll
    Optimia skrev 2010-07-01 11:03:03 följande:
      Visst kostar taxi också, men knappast 2000 kr tur-retur om man inte har väldigt lång väg. Dessutom kan man ju samåka med någon som tar bil eller dela taxi med några andra för att få ner priset per person. Kan ni inte överväga en lokal där man inte behöver boka övernattning? Om ni bor i Stockholm borde det väl finnas en hel del alternativ, tycker man.
    Det var baserat på att vi har ett ställe där ingen sover kvar och vi tar en kuvertavgift på 300-400 kr/pers. Utöver det tillkommer då taxi... Det hade inte heller känts bra. 
  • Skumboll

Huruvida det blir en bra fest eller inte har vi ju alla olika referenser till, eller hur. Även om ni tycker att en knytis skulle bli en bra fest så är det ju inte säkert att vi tycker lika. 

Visst är livet en kompromiss, inget snack om saken. Men får vi välja på knytis när vi egentligen vill ha ett storslaget bröllop så väljer vi nog att lägga ner planerna helt. 

• Skumboll

Så sant Kullaberg, för en del verkar det vara riktigt tabu att ta ut kuvertavgift medan andra gladeligen betalar. 

Vi har pratat med många i vår närhet, speciellt de vi vet kanske skulle ha svårt rent ekonomiskt att betala. Men alla har varit väldigt glada och sagt att pengarna inte är något problem, de har bara tyckt att det är roligt att vi ställer till med fest. 

Men jag blir ändå osäker, speciellt när jag hör motståndarna här...

Svar på tråden Kuvertavgift?