Kuvertavgift?
Vad bitter jag låter, haha.
Vad bitter jag låter, haha.
Vi vill inte ha några presenter, och en resa är omöjlig att genomföra. Hellre att gästerna är med och "sponsrar" en roligare och längre fest.
Sen skulle det på något vis kännas ännu mer konstigt att ta ut en kuvertavgift om inte boendet och frukosten ingick.
Oh well, ni hör ju hur villrådig jag låter.
Gubben säger att han bara ska gifta sig en gång (ja, det hoppas jag ju!) och han vill inte sänka sina krav och välja något som inte alls är det som han egentligen vill ha. Han vill inte kompromissa. Han vill ha sitt livs fest. Jag förstår honom, jag vill inte heller kompromissa när det gäller min stora dag, men jag vill ändå inte känna mig som en snåljåp.
Skulle vi utgå från de pengar vi har och anpassa festlokalen efter det skulle det med all säkerhet inte bli något bröllop. Däremot får vi mycket påbackning från familjerna om att vi måste gifta oss; vi har barn, hus, bilar osv.
Jag har inget problem med att folk säger att de inte vill komma för att det kostar pengar, och om det är någon som känner så är jag säker på att vi kommer få veta det. Om det är någon som av ekonomiska skäl inte kan får vi ju försöka lösa det, men det är nog inte det det handlar om i sådana fall.
Skära ner på gäster, javisst, men det är rätt svårt att säga till syskonen att de får komma men inte deras andra hälft.
Nej, man behöver inte skita i det. Men min gubbe tänker inte kompromissa och partytält och knytis skulle aldrig någonsin komma på tal. Därför skulle det inte bli något bröllop.
Huruvida det blir en bra fest eller inte har vi ju alla olika referenser till, eller hur. Även om ni tycker att en knytis skulle bli en bra fest så är det ju inte säkert att vi tycker lika.
Visst är livet en kompromiss, inget snack om saken. Men får vi välja på knytis när vi egentligen vill ha ett storslaget bröllop så väljer vi nog att lägga ner planerna helt.
Så sant Kullaberg, för en del verkar det vara riktigt tabu att ta ut kuvertavgift medan andra gladeligen betalar.
Vi har pratat med många i vår närhet, speciellt de vi vet kanske skulle ha svårt rent ekonomiskt att betala. Men alla har varit väldigt glada och sagt att pengarna inte är något problem, de har bara tyckt att det är roligt att vi ställer till med fest.
Men jag blir ändå osäker, speciellt när jag hör motståndarna här...