Kuvertavgift?
![](https://www.brollopstorget.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Moonlightgirl: Tack för dina fina ord! Vi vill bara att alla ska ha roligt, njuta av dagen tillsammans med oss helt utan måsten. Det är tyvärr så att som förälder till ett fh-barn så finns det väldigt lite tid, allt praktiskt skulle vi annars behöva mycket hjälp med och att göra en sådan här helhetslösning betyder också att vi slipper tänka på det.
Ja, sonen är fortfarande väldigt liten men vi använder schema med bilder och kommer i höst börja med pecs. Vår plan är att använda avlösaren på vår stora dag. Då känner sig sonen förhoppningsvis trygg med henne och vi behöver inte "boka upp" någon nära släkting som får stå tillbaka och ta hand om sonen. Vi vet inte alls hur sonen reagerar på en sådan tillställning, mest troligt kommer han inte klara av så mycket människor och uppmärksamhet, men jag vill att han ska känna att det är okej ändå och att någon han litar på finns nära.
Påhopp eller inte - jag får väl skylla mig själv som lägger ut en sånhär tråd. På så vis får jag ju ta alla åsikter, positiva och negativa, och det är helt okej med mig att alla inte tycker lika.
Jag respekterar dina åsikter men kan tycka att du har en tråkig ton. Klart vi gör som vi vill, ingen har väl sagt något annat.
Jag kan ju heller inte tvinga min blivande till något han inte vill, exempelvis knytis. Jag måste ju också respektera att han annars inte vill eller att det annars kan göras borgerligt på typ en minut för det rent juridiska.
Klart vi vill att så många som möjligt kommer, är det pengarna som styr så är vi inte omöjliga. Tackar man nej av rent principiella skäl (att man minsann inte går på ett bröllop med kuvertavgift) så får det väl vara så då. Inget som jag skulle bli arg över på det viset. Hur denne som tackar nej känner får stå för dem, om de blir arga på mig för att jag tar ut en avgift så fine. Jag kan inte vara alla till lags jämt.
Påhopp får man räkna med när man gör en sådan frågeställning som jag har gjort. Jag uppskattar att andra kommer med funderingar från en annan synvinkel, bara man håller en schysst ton.
Nu var ju inte ens frågeställningen hur man gör bröllopet billigare utan hur mycket som är skäligt att ta ut i kuvertavgift. Stor skillnad om du frågar mig. Sen förstår jag inte riktigt att du reagerar så starkt, det är ju inte du som ska gå på bröllopet.
Jag vill ha en helhetslösning, där jag slipper ordna massa praktiska saker. Jag vill att andra ska ta hand om den biten. Jag vill också att alla våra gäster ska kunna sova över så att vi får mer tid tillsammans. För min gubbe är kanske platsen, atmosfären osv mer betydelsefullt än för mig.
Sen vill jag lägga till Mimsa att gubben säkert känner sig mer bekväm med att ta ut kuvertavgift än vad jag är. Han är nog dessutom mer säker på att ingen vi bjuder skulle ta illa upp. Sen är det inte så att han vill ta ut mer än 1000 kr, men han tycker inte heller att det är speciellt mycket och ser inte problemet med det.
Som sagt så har flera av mina syskon tagit ut kuvertavgifter och jag har inga problem med att betala. Jag har snarare problem med att ta betalt.
Duschess: Så sant så! Det hade ju varit roligt om vi hade valt alla tre....
250-400 kr säger du, har det då ingått boende eller är det bara för själva middagen?
Nu är det långt fram i tiden, känns det som i alla fall, men det börjar nog bli dags att bestämma sig. Jag har sagt att en vecka, sedan måste vi ta ett beslut. Det lär bli hetsiga diskussioner fram till dess....
Nu har vi strukit förstahandsvalet helt. Jag kände mig trots att lite obekväm med att ta ut så mycket i kuvertavgift och dessutom skulle vi ut med sjukt mycket pengar utöver de pengar vi faktiskt fick igen från gästerna. Gubben är lite putt, såklart, men jag har fått fram ett alternativ som han verkar tycka är helt okej. Eller till och med bra. Har även ytterligare en plan, men där blir jag nästan tvungen att gifta mig i kyrkan och det vill jag då inte göra. Alltid är det något.
Sen vill vi verkligen inte ha skålar, vaser och brödrostar så vi funderar fortfarande på att ta ut en liten kuvertavgift istället för present. Vi får se, vi borde klara det ändå rent ekonomiskt men tycker bara det är så dumt att gästerna slösar pengar på något vi egentligen inte behöver.
Har ett annat alternativ också, och det är att hyra ett litet hotell och restaurang i grannstaden. Men där finns inget bra ställe att ha vigsel på förutom i kyrkan, och det känns inte som jag. Nåja, har inte fått priset där än men ägaren verkar så trevlig.
Junebug: Nu ville vi gärna bjuda på boende, det är vår närmsta familj och vänner (kan inte dra ner gästantalet mer) men nu har vi bytt ställe och har kompromissat med boendet. Det blir inte riktigt som vi tänkt men jag hoppas att flera av dem ändå stannar kvar och firar med oss dagen efter. Vi kan av olika anledningar inte resa, så att önska sig bidrag till bröllopsresa är otänkbart. Och jag vill inte ha några presentkort, inga stekpannor, inga brödrostar osv. Jag vill bara ha mina närmsta med oss på vår stora dag.
(maten kompromissar vi inte med, det ska vara en bra trerätters+tårta!)
Ni kanske kan läsa de sista inläggen så förstår ni att vi styrt om lite...
Fromheretoeternity: Dels pga hans autism, han klarar inte resan, miljöombytet, alla nya människor och det blir definitivt ingen semester för någon av oss. Han har även medicinska problem som gör att det är tryggast både för honom och oss att stanna på hemaplan. Sist åkte vi till thailand men det resulterade i panikflygning hem efter tre dagar och sen fyra veckor på sjukhus. Så nej tack.
Var och tittade på ytterligare ett ställe idag, och jag är eld och lågor, så fantastiskt fint och det känns verkligen som vi. Inte så dyrt heller så då kan vi gott kosta på oss och våra gäster lite extra utan att ens ta kuvertavgift! Roligt när det känns rätt i magen!
Blikarlsson: Jag försöker också tänka så, att det är våran dag och vi bestämmer hur vi vill ha det. Oavsett hur vi gör kommer någon bli "besviken" på upplägget.
Det blir bröllop 13 augusti nästa år, vår förlovningsdag.
Förra året, när våra vänner gifte sig så fick de en summa som bidrag till något de ville ha. Vi köpte ett fint och roligt kort, skrev några rader och oj vad de var nöjda!! (ganska tacksamt för oss också, jag tycker presenter är så svårt annars)