Inlägg från: Skumboll |Visa alla inlägg
  • Skumboll

Kuvertavgift?

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 11:29:12 följande:
    Men man kan ju ha utomhusfest på sommaren, utan att ha knytkalas. Partytält, utomhusmöbler, en bersprängare och en buffé och/eller grillat, dans i gräset osv. 
    Jag vill gärna vara inne faktiskt, då vi har tänkt att ha bröllopet kan det lika väl vara lite kyligt och regn. Det skulle jag kalla en mindre lyckad dag...
  • Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:47:36 följande:
    Jovisst är det frivilligt att gå, men i och med att TS bara ska bjuda sina allra närmaste så kan det ju finnas en annan "press" på gästerna. Känner man någon väl kan det faktiskt, dels kännas som att man inte kan säga nej, dels att man kanske väldigt gärna vill gå, fastän man egentligen inte har råd.  Och visst vet man själv bäst hur upplägget mottas av sina nära, men nu var frågan vad som var skäligt att ta ut och då tycker jag att svaret är 0:- och jag motiverade varför. Dessutom så kan det, som jag sa vara så att gästerna inte vågar säga att det känns jobbigt även om de får frågan och det kan vara värt att tänka på.
    Jag skulle bli ytterst ytterst förvånad om någon i våra familjer inte sa till oss om de inte hade råd, inte ville betala eller vad som helst. Så pass känner jag dem att jag vet att de skulle säga ifrån om det inte kändes bra. 
  • Skumboll

Moonlightgirl: Tack för dina fina ord! Vi vill bara att alla ska ha roligt, njuta av dagen tillsammans med oss helt utan måsten. Det är tyvärr så att som förälder till ett fh-barn så finns det väldigt lite tid, allt praktiskt skulle vi annars behöva mycket hjälp med och att göra en sådan här helhetslösning betyder också att vi slipper tänka på det. 

Ja, sonen är fortfarande väldigt liten men vi använder schema med bilder och kommer i höst börja med pecs. Vår plan är att använda avlösaren på vår stora dag. Då känner sig sonen förhoppningsvis trygg med henne och vi behöver inte "boka upp" någon nära släkting som får stå tillbaka och ta hand om sonen. Vi vet inte alls hur sonen reagerar på en sådan tillställning, mest troligt kommer han inte klara av så mycket människor och uppmärksamhet, men jag vill att han ska känna att det är okej ändå och att någon han litar på finns nära. 

Påhopp eller inte - jag får väl skylla mig själv som lägger ut en sånhär tråd. På så vis får jag ju ta alla åsikter, positiva och negativa, och det är helt okej med mig att alla inte tycker lika. 

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-01 21:34:52 följande:
    Men här handlar det om en obligatorisk summa för alla. Vi har önskat oss ett bidrag för bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak. Min syster som är studerande förväntar jag mig inget jättebidrag av. Det är den obligatoriska delen jag har svårt för. Och det faktum att man ska bekosta sin fest genom gästerna. Nej usch.
    Det är inte obligatoriskt, man kan också välja att inte delta. Har man inte de ekonomiska möjligheterna försöker vi lösa det så gott vi kan. Lätt som en plätt!
  • Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-01 21:23:05 följande:
    Men okej. VEM har sagt att man själv ska ta laga mat och ta med?! Jag menar ju givetvis gästerna. Trodde att alla fattade det men tji fick jag. Herregud, det är ju inte meningen att man som brudpar ska stå och laga potatisgratäng dagen innan vigsel. Once and for all, en knytis är alltså en varm fest där alla bidrar med precis det dem själva vill. Utan att känna att man ska betala för sin närvaro. Fine TS. Ni gör som ni vill, men jag skulle som gäst känna en bitter smak i munnen av att betala kuvertavgift.
    Jag förstod mycket väl att du menade gästerna. DET däremot vet jag skulle stressa många av våra tilltänkta gäster. 

Jag respekterar dina åsikter men kan tycka att du har en tråkig ton. Klart vi gör som vi vill, ingen har väl sagt något annat.

• Skumboll
    Mumin123 skrev 2010-07-01 21:37:05 följande:
    Förstår att TS kanske inte själv är så sugen på kuvertavgiften, och att det verkar vara blivande makens ösnkemål/krav som ligger bakom frågeställningen... Men - att ta ut kuvertavgift för att få det bröllop man vill ha (att inte vilja kompromissa och annars hellre skiter i alltihop) - det skulle för mig kännas som en dålig kompromiss om något..och verkligen lämna smolk i bägaren. Är inte det faktum att ni gifter er och anledningen till detta, det viktigaste, även om man så klart kan ha drömmar om hur det skulle kunna vara..? Nu känns det som att gästerna ska betala för att din blivande inte tänker gifta sig annars?
    För mig är kuvertavgift lite tvetydig, jag skulle gärna betala för ett annat bröllop men har kanske svårt för att ta ut en avgift själv. Flera av mina syskon har tagit ut kuvertavgift när de gift sig och det har aldrig varit något snack om det. Så jag är inte emot kuvertavgift i den bemärkelsen... 

Jag kan ju heller inte tvinga min blivande till något han inte vill, exempelvis knytis. Jag måste ju också respektera att han annars inte vill eller att det annars kan göras borgerligt på typ en minut för det rent juridiska. 

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-01 21:55:08 följande:
    Och hur trevligt känns det för gästerna och er på en skala? Måste ändå ge dig cred för att du tar mina "påhopp" som du kallar det, så bra. Uppskattar att du faktiskt reflekterar över att du har ställt en fråga och är beredd på olika svar. Ville bara säga det.
    Menar du nu om gästerna tackar nej av ren princip eller för att de inte kan rent ekonomiskt?

Klart vi vill att så många som möjligt kommer, är det pengarna som styr så är vi inte omöjliga. Tackar man nej av rent principiella skäl (att man minsann inte går på ett bröllop med kuvertavgift) så får det väl vara så då. Inget som jag skulle bli arg över på det viset. Hur denne som tackar nej känner får stå för dem, om de blir arga på mig för att jag tar ut en avgift så fine. Jag kan inte vara alla till lags jämt. 

Påhopp får man räkna med när man gör en sådan frågeställning som jag har gjort. Jag uppskattar att andra kommer med funderingar från en annan synvinkel, bara man håller en schysst ton. 

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-02 08:22:34 följande:
    Jag håller med. Från min sida är det ren och skär frustration över synen på livet. Ja, livet. Det är dessutom väldigt egoistiskt. Sorry, men jag tycker så. Inte meningen att hoppa på någon, men vi började så fint med att ge tips för at göra bröllopet billigare. När man sen får höra att vi vill ha det så här, punkt slut, så känner jag att bägaren rinner över.
    Jag blir ärligt talat lite stött när du säger så, du har ingen som helst aning om hur våra liv ser ut i övrigt. Jag vill inte hänga ut mitt privatliv på det viset här, men jag har god lust att berätta ett och annat för dig för att du ska förstå att jag har en ganska ödmjuk syn på livet och att mitt (eller våra) liv aldrig någonsin kommer bli som det var tänkt. Vi vill bara, för en gång skull, få göra något precis så som vi vill ha det. För en gång skull slippa stå tillbaka. Tack och lov så förstår våra familjer detta och stöttar oss hur vi än vill ha det. 

Nu var ju inte ens frågeställningen hur man gör bröllopet billigare utan hur mycket som är skäligt att ta ut i kuvertavgift. Stor skillnad om du frågar mig. Sen förstår jag inte riktigt att du reagerar så starkt, det är ju inte du som ska gå på bröllopet. 

• Skumboll
    Mimsa skrev 2010-07-02 09:34:10 följande:
    Det låter för mig som att ni egentligen redan bestämt er för detta upplägget, och då kan jag tycka att det bara är att köra på det. Dock kan jag inte låta bli att undra om det är NI som bestämt er eller din blivande man som bestämt sig. Vad vill du egentligen? Är detta din dröm också? Du hänvisar hela tiden till hans önskningar men låter mer tveksam själv. Visst ska hans drömmar tas i beaktande i planeringen, men det måste dina få göras också. Om han tycker att 1000 kr är lite för kuvertavgift verkar han dessutom inte ha någon realistisk syn på vad som är rimliga pengar för folk, du kanske ska visa honom den här tråden för att han ska förstå hur folk kan vara inställda till den här frågan? ;)Men om ni båda tycker att detta är det enda alternativet som funkar så får ni väl satsa på det, och sedan vara beredda på att det kan finnas folk som reagerar på samma sätt som en del personer i den här tråden.Hur ni än gör så lycka till! :)
    Jag har inte bestämt mig över huvud taget. Hade jag gått efter hans önskningar så hade ju lokalen varit bokad redan, det är den inte. Jag försöker hitta bra alternativ som ändå skulle falla gubben i smaken. Han har höga krav, jag också, men på lite olika vis. 

Jag vill ha en helhetslösning, där jag slipper ordna massa praktiska saker. Jag vill att andra ska ta hand om den biten. Jag vill också att alla våra gäster ska kunna sova över så att vi får mer tid tillsammans. För min gubbe är kanske platsen, atmosfären osv mer betydelsefullt än för mig. 

• Skumboll

Sen vill jag lägga till Mimsa att gubben säkert känner sig mer bekväm med att ta ut kuvertavgift än vad jag är. Han är nog dessutom mer säker på att ingen vi bjuder skulle ta illa upp. Sen är det inte så att han vill ta ut mer än 1000 kr, men han tycker inte heller att det är speciellt mycket och ser inte problemet med det.

Som sagt så har flera av mina syskon tagit ut kuvertavgifter och jag har inga problem med att betala. Jag har snarare problem med att ta betalt. 

• Skumboll

Duschess: Så sant så! Det hade ju varit roligt om vi hade valt alla tre....  

250-400 kr säger du, har det då ingått boende eller är det bara för själva middagen?

• Skumboll
    Mimsa skrev 2010-07-02 10:35:48 följande:
      Ok, då tycker jag ni ska göra som ni vill och inte lyssna på folks tråkiga ton här! Jag ville bara höra om ni var överrens, för jag kan själv tycka att det ibland är lätt att gå efter andra folks önskningar när de har starka åsikter. Förstår absolut sin tanke med helhetslösning och det låter mysigt att få fira tillsammans till dagen efter!Som du säger verkar ni ha koll på att det är okej för era gäster med det här upplägget och då tror jag det kommer funka utmärkt. Era släktingar och vänner verkar ju ha förståelse för er situation och då kommer de säkert inte tycka att det känns märkligt att betala. Hoppas ni får ett fint bröllop, låter som att ni verkligen är värda det!  
    Visst är det lätt att stå tillbaka lite när andra har starka åsikter. För mig är lokalen inte så betydelsefull, om det nu betyder så mycket för gubben så försöker vi ju se till att det blir så. För mig betyder kläder, blommor och färgtema mer och jag är rätt säker på att jag kommer få bestämma den biten. Det är en okej kompromiss för mig, men det är klart att vi får se över pengabiten. 

Nu är det långt fram i tiden, känns det som i alla fall, men det börjar nog bli dags att bestämma sig. Jag har sagt att en vecka, sedan måste vi ta ett beslut. Det lär bli hetsiga diskussioner fram till dess....

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-02 10:35:59 följande:
    Jag ber om ursäkt om du blev ledsen - det var inte meningen. Anledningen till att jag reagerar så starkt är för att jag i min vildaste fantasi aldrig skulle kunna tänka mig att ta kuvertavgift själv. Om du undrar hur mycket som är rimligt för kuvertavgift skulle jag säga max 300:- per person. I min bekanskapskrets finns allt från societetslejon till barskrapna studenter så för att inkludera alla så skulle jag själv aldrig kunna ta ut mer än så. 1 000 spänn är jätteycket pengar för vissa och jag tror att det skulle sticka i ögonen att begära så mycket när man inte vill stå för kalaset själv. Vill bara att ni tänker på vilka signaler det sänder. Men ni gör såklart som ni vill och jag önskar er verkligen all lycka!
    Tack! Klart vi försöker vi tänka på signaler och huruvida de tilltänkta gästerna skulle ha råd eller ej. På min sida släkten har man tagit ut kuvertavgifter flera gånger och det har inte varit en big deal, jag hoppas att åtminstone min del av släkten fortfarande ser det på samma vis. Well, vi får se hur det blir.
  • Skumboll

Nu har vi strukit förstahandsvalet helt. Jag kände mig trots att lite obekväm med att ta ut så mycket i kuvertavgift och dessutom skulle vi ut med sjukt mycket pengar utöver de pengar vi faktiskt fick igen från gästerna. Gubben är lite putt, såklart, men jag har fått fram ett alternativ som han verkar tycka är helt okej. Eller till och med bra. Har även ytterligare en plan, men där blir jag nästan tvungen att gifta mig i kyrkan och det vill jag då inte göra. Alltid är det något.

• Skumboll
    Rufsas skrev 2010-07-08 22:32:04 följande:
    Hur ser ert nya upplägg ut?
    Vi har bytt ställe och låter gästerna själva betala för boendet istället för att inkludera. Jag VET ju att många kommer bo över ändå, men det känns lite bättre i min mage i alla fall. 

Sen vill vi verkligen inte ha skålar, vaser och brödrostar så vi funderar fortfarande på att ta ut en liten kuvertavgift istället för present. Vi får se, vi borde klara det ändå rent ekonomiskt men tycker bara det är så dumt att gästerna slösar pengar på något vi egentligen inte behöver. 

Har ett annat alternativ också, och det är att hyra ett litet hotell och restaurang i grannstaden. Men där finns inget bra ställe att ha vigsel på förutom i kyrkan, och det känns inte som jag. Nåja, har inte fått priset där än men ägaren verkar så trevlig. 

• Skumboll

Junebug: Nu ville vi gärna bjuda på boende, det är vår närmsta familj och vänner (kan inte dra ner gästantalet mer) men nu har vi bytt ställe och har kompromissat med boendet. Det blir inte riktigt som vi tänkt men jag hoppas att flera av dem ändå stannar kvar och firar med oss dagen efter. Vi kan av olika anledningar inte resa, så att önska sig bidrag till bröllopsresa är otänkbart. Och jag vill inte ha några presentkort, inga stekpannor, inga brödrostar osv. Jag vill bara ha mina närmsta med oss på vår stora dag. 

(maten kompromissar vi inte med, det ska vara en bra trerätters+tårta!)

• Skumboll

Ni kanske kan läsa de sista inläggen så förstår ni att vi styrt om lite...

Fromheretoeternity: Dels pga hans autism, han klarar inte resan, miljöombytet, alla nya människor och det blir definitivt ingen semester för någon av oss. Han har även medicinska problem som gör att det är tryggast både för honom och oss att stanna på hemaplan. Sist åkte vi till thailand men det resulterade i panikflygning hem efter tre dagar och sen fyra veckor på sjukhus. Så nej tack. 

• Skumboll
    fromheretoeternity skrev 2010-07-09 11:12:47 följande:
    Han ska dessutom vara bestman när vi gifter oss imorgon!
    Grattis till morgondagens bröllop förresten, hoppas ni får en fantastisk dag! 
  • Skumboll

Var och tittade på ytterligare ett ställe idag, och jag är eld och lågor, så fantastiskt fint och det känns verkligen som vi. Inte så dyrt heller så då kan vi gott kosta på oss och våra gäster lite extra utan att ens ta kuvertavgift! Roligt när det känns rätt i magen!

Blikarlsson: Jag försöker också tänka så, att det är våran dag och vi bestämmer hur vi vill ha det. Oavsett hur vi gör kommer någon bli "besviken" på upplägget. 

Det blir bröllop 13 augusti nästa år, vår förlovningsdag.

• Skumboll
    LyckeLi skrev 2010-07-11 22:14:12 följande:
      Men om man sätter in pengar på ett konto, så kan man ju ändå köpa med ett fint kort och skriva att man har satt in en slant på bröllopskontot! Sen om man absolut känner att man MÅSTE ge något inslaget paket, så kan man ju dra av den summan från det man tänkt sätta in, för att köpa någon liten pryl. Då kan man ju ändå hålla det nere till en LITEN sak. Kanske brudens favoritgodisar, en vinflaska, en massageolja, chokladkartong, sån där chokladfärg som man kan pensla varandra med eller något annat som går i romantikens tecken!! Eftersom att jag själv älskar att öppna paket, så ger jag nästan alltid en liten inslagen present även om de önskat sig bara pengar. Så om jag tänkt ge 600kr i present, så drar jag av typ 100kr och sätter in 500kr. För sista 100-lappen köper jag något litet symboliskt som jag vet betyder något för personen/personerna. Sen kan man ju gå ihop med ett eller flera andra par oxå och lägga typ 50-100kr var till en present. Då kan man ju göra en hel "myskorg" med ta-hand-om-varandra-grejor, eller någon upplevelse eller liknande. Då blir det ju lite mer pengar att röra sig med, utan att det blir så jättemkt mindre pengar till brudparets bröllopskonto!

Förra året, när våra vänner gifte sig så fick de en summa som bidrag till något de ville ha. Vi köpte ett fint och roligt kort, skrev några rader och oj vad de var nöjda!! (ganska tacksamt för oss också, jag tycker presenter är så svårt annars)

Svar på tråden Kuvertavgift?