Oniq skrev 2010-07-07 11:01:55 följande:
Provade Camebridge tillsammans med sambon i början av maj. Vi ska gifta oss nästa år och jag ville testa tidigt ifall en sådan kur alls fungerade. Kilona rasade av min sambo men jag tappade allt som allt knappt 2kg på 2veckor av totalsvält! Den sk ketosfasen såg jag inte skymten av och damen som vi köpte påsarna av höll på att få en snyting när hon, efter två veckor, föreslog att jag skulle äta ännu mindre än de 3påsarna om dagen som var brukligt. Säger man så till någon som håller på att gå åt av svält? ;) Efter det har vi kört på lite vettigare mat och trapat ner på kolhydraterna (mackor och pasta i överflöd dominerade matbordet tidigare). Pojkvännen har rasat nästan 20!?!!kg sedan maj och jag knappa 5kg. Någon mer som har samma erfarenhet av pulverdiet? Vad gjorde jag för fel? Borde jag prova något annat? Man vill ju vara så vacker som man bara tror det är möjligt när man väl står där och säger JA till den man älskar mest av allt. Jag har tid på mig, men tålamod är inte min största dygd direkt.. ;)
Nu har jag inte testat Cambridge pulver så jag vet inte hur dom är. Men följde du exakt till punkt och pricka deras förslag vad gäller mängden pulver och vatten?
Jag går på Xtravaganza och tappade 23 kg på mindre än 14 veckor på ren pulverdiet. Under den perioden så var det bara den rekommenderade mängden pulver, vatten (3-5 liter utöver mängden vatten som man blandar pulvrena med), kaffe (svart) och te som jag fick dricka. INGET ANNAT!
Nu har jag ingen aning om hur du gjorde men när jag läser tråden här så ser jag att det är många som "fuskar". Och jag förstår det för det var verkligen skitjobbigt att inte äta något på 13 veckor och 5 dagar.
Problemet när man äter något annat än rekommenderat så stannar förbränningen upp och man går ur ketosfasen. Även för en morot tex. Man kan tycka att det inte är så mycket kalorier i en bit morot, gurka eller tomat tex men problemet är att grönsaker innehåller kolhydrater och det är kolhydraterna som tar en ur ketosen. Och då stannar förbränningen upp tills man tömt sin kolhydratreserv igen, vilket kan ta någon dag. Så "fuskar" man ofta, flera ggr i veckan, så är det inte många dagar man har maximal förbränning.
När man hamnar i ett mellanläge mellan ketos och ett bra förbränningsläge som är vid ca 1300-1400 kcal så tror kroppen att det är "svält" och den lagrar allt som man stoppar i sig istället för att bränna fett. Det är rätt komplicerat men jag har läst en bok av Paulun (tror jag det var) som heter "Fettförbränning" och då insåg jag att kroppen är komplicerad. Det är många faktorer som räknas in för att uppnå maximal förbränning. Jag kan rekommendera den boken!