• Brautchen

Hjälp mig - skall jag ta hans namn?

Vi har båda unika namn, så det gör det inte lättare att välja. Han är fäst vid sitt namn och vill behålla det, men tycker det är ok om jag behåller mitt. Det kanske är lättast - just nu, men jag vill nog ändå ha samma namn, så att alla i vår framtida familj heter samma. Alltså återstår för mig egentligen bara att ta hans namn (dubbelnamn i den kombinationen låter inte klokt). Problemet är bara att jag inte tycker hans namn är så fint... *rodnar*

Han heter Jönck.

Vad tycker ni? Fint - eller inte så fint?

• Svar på tråden Hjälp mig - skall jag ta hans namn?
  • Jämntjock

Vi har också ovanliga efternamn båda två, dock är hans väldigt ovanligt och båda våra barn heter redan. Jag kommer självklart ta min blivandes namn och då blir vi totalt 11 personer som bär det efternamnet i Sverige

Jönck hande jag totaldissat, tyvärr

• Aleta

Behåll era respektive namn istället.

Att ta mannens namn är inte något speciellt gammalt påhitt och egentligen ganska fånigt. Fånigt därför att så många tjejer känner sig tvungna att byta namn fast de innerst inne inte vill.

På Island heter man olika namn och är en familj i alla fall. 

Vi heter olika och det funkar utmärkt. Barnen har mitt efternamn och min mans förnamn+dotter som sista förnamn.

• Sonja68

Behåll ditt namn om du känner så här!

Man måste inte heta samma. Man är lika mycket familj ändå.
    Det sitter inte i namnet.

Min man tog mitt efternamn som mellannamn.

Våra barn har hans efternamn som efternamn och mitt som mellannamn. Alltså är det bara jag i familjen som inte har deras efternamn. Men jag känner mig inte utanför på något sätt

• Uppsalabrud2010

Vill absolut inte förolämpa någon, men jag tycker inte att Jönck är fint. Förstår om du inte vill heta det, jag hade tvärvägrat! Kan ni inte sätta ihop delar av era respektive namn till ett nytt?

• BlackWIngedAngel

Jag reagerar på att ofta när man diskuterar byte av efternamn så har alla förslaget att man ska hitta på ett nytt ihop. I väldigt mångas fall där man inte är överens om hur man ska byta, så beror det på att folk är fästa vid sina egna efternamn, inte att de tycker illa om den andres. Som TS skriver så är ju brudgummen uppenbarligen fäst vid sitt eget namn, snarare än att han tycker illa om TS:s efternamn. Då hjälper det ju inte att de hittar på ett nytt, för han ville ju behålla det han hade.

Personligen tycker jag att det får avgöras av den som tycker det är viktigast att man heter samma. För mig är det viktigare att ha kvar mitt efternamn än att hela familjen heter samma, så då blir det upp till brudgummen att bestämma hur han vill göra.

• Sebastiána

Jag behåller mitt, utan dubbelnamn. Jag vill aldrig i livet ha min BM:s tråkiga efternamn. Han vill inte "ha sin frus" namn (tror väl att det är omanligt och hans norrländska vänner skulle säkert också reta honom - löjligt).

• Sebastiána

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-03 00:16:44 följande:
    Jag reagerar på att ofta när man diskuterar byte av efternamn så har alla förslaget att man ska hitta på ett nytt ihop. I väldigt mångas fall där man inte är överens om hur man ska byta, så beror det på att folk är fästa vid sina egna efternamn, inte att de tycker illa om den andres. Som TS skriver så är ju brudgummen uppenbarligen fäst vid sitt eget namn, snarare än att han tycker illa om TS:s efternamn. Då hjälper det ju inte att de hittar på ett nytt, för han ville ju behålla det han hade. Personligen tycker jag att det får avgöras av den som tycker det är viktigast att man heter samma. För mig är det viktigare att ha kvar mitt efternamn än att hela familjen heter samma, så då blir det upp till brudgummen att bestämma hur han vill göra.

Håller med! För mig är det också viktigare att ha kvar mitt efternamn än att hela familjen heter samma så därför behåller vi våra respektive efternamn.

• Sonja68
    Sebastiána skrev 2010-07-03 22:26:25 följande:
    Jag behåller mitt, utan dubbelnamn. Jag vill aldrig i livet ha min BM:s tråkiga efternamn. Han vill inte "ha sin frus" namn (tror väl att det är omanligt och hans norrländska vänner skulle säkert också reta honom - löjligt).
    Just bara för att dom är norrländska eller
  • Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-07-03 00:16:44 följande:
    Jag reagerar på att ofta när man diskuterar byte av efternamn så har alla förslaget att man ska hitta på ett nytt ihop. I väldigt mångas fall där man inte är överens om hur man ska byta, så beror det på att folk är fästa vid sina egna efternamn, inte att de tycker illa om den andres. Som TS skriver så är ju brudgummen uppenbarligen fäst vid sitt eget namn, snarare än att han tycker illa om TS:s efternamn. Då hjälper det ju inte att de hittar på ett nytt, för han ville ju behålla det han hade.
    Lika bra poänger som vanligt.
Svar på tråden Hjälp mig - skall jag ta hans namn?