• BMTS

Gäster som ber att få ta med sig en date till bröllopet

Vi har satt som begränsning på gästlistan att vi bjuder släkt och vänner med respektive - alltså partner som vi känner till och som de har ett seriöst förhållande med sedan en tid, inte någon de har dejtat tre gånger eller så. Anledningen är dels att vi vill ha bröllopsgäster som vi själva har valt att bjuda in och dels är det en ekonomisk fråga eftersom varje gäst trots allt kostar en del och vår budget är inte obegränsad.

Tre av våra gäster har hört av sig och frågat om de får ta med sig en date (alltså någon de inte är ihop med). Två av dem som frågade verkade ta helt för givet att det skulle vara OK och den ena personen tackade faktiskt själv nej till bröllopet när vi meddelade att hon inte fick ta med en date för att slippa komma ensam.

Allvarligt, är det vanligt i Sverige att bjuda "gäst + date"? Jag vet att det är vanligt i t ex USA men har aldrig varit med om det här. Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Gäster som ber att få ta med sig en date till bröllopet
  • linani

Bra gjort...

Jag kommer också säga NEJ! Man delar ju ändå på dem vid middagen så jag fattar inte varför man skulle vilja ha med sig en dejt iaf..

• bröllop 101009

Vi har valt att bjuda etablerade par även om vi inte har någon direkt relation till den ena i paret. Men även här finns det ju olika åsikter om hur man ska göra.

De allra flesta av oss har ju ändå någon form av ekonomisk begränsning och då tycker jag bara att det är fånigt att alla singelgäster ska komma med en date som brudparet kanske aldrig ens träffat.

Vilka människor är det egentligen som inte klarar av att gå ensamma på en fest?! Har de så fruktansvärt dålig social kompetens så kan jag inte tycka att det skulle vara någon förlust om de uteblev från festen.

Jag uppmanar alla att säga nej till såna här löjliga frågor! Brudparet måste få bestämma själva vilka de vill bjuda.

• Niini

Men suck. Jag förstår inte hur folk kan ha så svårt att förstå att den/de som står som inbjuda är inbjuda. Då frågar man inte heller om man får ta med nån! Etikettsbrott... ;)

• BMTS

Skönt att jag inte är ensam om att tycka så! Förutom detta har vi även haft gäster som frågat om de får ta med sig sina barn trots att bara föräldrarna står på inbjudan och det klart och tydligt står i informationen att vi vill fira bröllopet enbart med våra vuxna gäster... ja vad ska man säga!

• Moi mokulat

Be dem betala själva för daten de vill ta med. Som om de skulle gå ut och äta att man bjuder.

• BlivandeFruPettersson

Ojoj, detsamma hände oss. En av mina kompisar såg inte riktigt poängen i att fråga om det var okej, utan sa "då måste jag hitta en dejt" när hon fick inbjudan. Blev så paff att jag inte visste vad jag skulle svara först, inbjudningarna var ju klart och tydligt utformade så att det framgick vem eller vilka som var bjudna.

Höjdpunkten kom när jag förklarade att det var etablerade par som gällde om man skulle komma med någon, människan tackade nej till inbjudan för att hon inte ville vara själv. Det faktum att resten av vårt kompisgäng kommer verkade inte spela någon roll. Kan inte låta bli att fråga mig själv vem som egentligen vill följa med någon på ett bröllop som dejt, fast man inte har den blekaste om vilka brudparet är?

• Syrinx

Men suck. Vad tragiskt det är när folk tror att vi i Sverige har precis samma seder som de har i amerikanska filmer (som ju DESSUTOM nästan alltid skildrar övre medelklass/överklass-bröllop!). Inbjudan innefattar de namn som står därpå - står inte barnens namn med är inte barnen bjudna, står det inte "+1" eller "med respektive" är det inte okej att ta med en dejt. Jättetråkigt för din blivande och dig TS, att ni har en gäst som tackat nej för att hon inte fick ta med sig en dejt! 

Jag tror inte att det är vanligt, och det är absolut inte vare sig tradition eller kutym att ta med sig en dejt! Hoppas att de allra flesta ändå förstår att det finns en ekonomisk aspekt bakom också.

• empa83
    BlivandeFruPettersson skrev 2010-07-09 12:14:36 följande:
    Kan inte låta bli att fråga mig själv vem som egentligen vill följa med någon på ett bröllop som dejt, fast man inte har den blekaste om vilka brudparet är?
    jag har en kompis sen gymnasiet som kommer på vårat bröllop. När vi skickade ut inbjudningarna träffade hon en kille, så ajg sa att om de är ihop på bröllopet så får han hänga på. de slutade träffas ganska kort där efter så hon fårgade om hon fick ta med en killkompis ok sa jag för vi hade ju räknat med +1 på henne. den killen har nu träffat en tjeje så han kan inte längre så jag frågade om hon kom sjläv nu då. Nä sa hon, hon träffade en 90:a i fredags, vi är 27år, så han ville gå med henne. Och jag undrar verkligen varför han vill följa med, 20 mil bort dessutom. å varför vill hon ha med honom som hon kännt i 4 dagar?? men men ok sa jag...
  • MaddeåMats

Det är INTE OK att bjuda in varken sig själv eller någon annan till ett bröllop.

• MaddeåMats

Tycker det är tecken på dålig stil att göra det.....

Svar på tråden Gäster som ber att få ta med sig en date till bröllopet