• BMTS

Gäster som ber att få ta med sig en date till bröllopet

Vi har satt som begränsning på gästlistan att vi bjuder släkt och vänner med respektive - alltså partner som vi känner till och som de har ett seriöst förhållande med sedan en tid, inte någon de har dejtat tre gånger eller så. Anledningen är dels att vi vill ha bröllopsgäster som vi själva har valt att bjuda in och dels är det en ekonomisk fråga eftersom varje gäst trots allt kostar en del och vår budget är inte obegränsad.

Tre av våra gäster har hört av sig och frågat om de får ta med sig en date (alltså någon de inte är ihop med). Två av dem som frågade verkade ta helt för givet att det skulle vara OK och den ena personen tackade faktiskt själv nej till bröllopet när vi meddelade att hon inte fick ta med en date för att slippa komma ensam.

Allvarligt, är det vanligt i Sverige att bjuda "gäst + date"? Jag vet att det är vanligt i t ex USA men har aldrig varit med om det här. Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Gäster som ber att få ta med sig en date till bröllopet
  • sun moon

Jag tycker också att det är fel att bjuda in en date. Bröllop är ju inte en allmän fest utan en familjefest anser jag. Men vi har också en kompis till min BM som frågade direkt om han fick ta med en date och min blivande sa ja på en gång. Nu verkar det inte som att han ska ha med sig en date iaf  

• Sebastiána

Om man bjuder gäst + date i USA står det vad jag vet uttryckligen "Namn Namnsson + 1" på inbjudan.

• Sebastiána
    BlivandeFruPettersson skrev 2010-07-09 12:14:36 följande:
    Ojoj, detsamma hände oss. En av mina kompisar såg inte riktigt poängen i att fråga om det var okej, utan sa "då måste jag hitta en dejt" när hon fick inbjudan. Blev så paff att jag inte visste vad jag skulle svara först, inbjudningarna var ju klart och tydligt utformade så att det framgick vem eller vilka som var bjudna. Höjdpunkten kom när jag förklarade att det var etablerade par som gällde om man skulle komma med någon, människan tackade nej till inbjudan för att hon inte ville vara själv. Det faktum att resten av vårt kompisgäng kommer verkade inte spela någon roll. Kan inte låta bli att fråga mig själv vem som egentligen vill följa med någon på ett bröllop som dejt, fast man inte har den blekaste om vilka brudparet är?
    Tur att hon sa det till dig först. Tänk om hon kommit till bröllopet med dejten med sig... och så finns det såklart varken mat eller sittplats till honom. Hade blivit pinsamt.
  • Uppsalabrud2010

Vi har bjudit etablerade par. tre av våra gäster har bett om att få ta med en date, vi har sagt nej och en av de tre kommer ändå. En har blivit sjuk och sen sista blev sur.

• mattiasFästmö

Vi har också bara bjudit etablerade par, och än har vi inte hört något om det. Fast det kan ha att göra med att de flesta redan är två =) Men jag tycker precis som många andra skrivit att de är de som står på inbjudan som är inbjudna, vill man ta med sig någon så frågar man. Vi har tex bjudit med en mamma till en kompis, både för att hon ska slippa åka själv (24 mil) och sedan även för att hon inte kommer känna de andra på det sätt som de andra gör. men då valde vi det redan vid inbjudan. Kanske ska säga också att jag känner mamman och tycker att hon är väldigt trevlig. Men absolut så frågar man först innan man tar med någon!

• Vi2alltid

Vi var också med om samma sak.. Vi hade inte plats för fler i lokalen och sa nej. Först blev det lite sura miner, men efter ett tag så insåg de faktiskt att vi hade rätt och dagen blev jättebra!

• alouette

Varifrån får folk idén att bröllop är allmänt egendom?

Vi har inte skickat ut inbjudningarna än, men jag hoppas att våra vänner har bättre koll på etikett än så!

• Snigel Bee

Såg inte denna tråden så frågade precis om d va en självklarhet me en dejt! En tjejkompis tackade just nej för att hon inte fick ta med sig en dejt! De roliga är att hon inte ens frågade utan bara skrev att hon kmr med en dejt! Ja förklarade att det inte gick, pga budget, lokal plus att vi ville ha d närmaste där och inte folk vi inte känner. Hon tackade nej!

• Vi2alltid

Snigel Bee skrev 2010-08-09 14:07:46 följande:
    Såg inte denna tråden så frågade precis om d va en självklarhet me en dejt! En tjejkompis tackade just nej för att hon inte fick ta med sig en dejt! De roliga är att hon inte ens frågade utan bara skrev att hon kmr med en dejt! Ja förklarade att det inte gick, pga budget, lokal plus att vi ville ha d närmaste där och inte folk vi inte känner. Hon tackade nej!

Läste din andra tråd också

Det är skittråkigt att det blir så här, det är både etikettsbrott och inget sunt förnuft. Att hon tackade nej är ju förstås en sak som kan hända, men jag tycker lite att hon "gott" kan göra det då om det inte passar...

Men jag har varit med om en liknande grej, och hon kom ganska snabbt underfund med att hon hade tänkt lite tokigt och tackade ja ändå!

• BlivandeFruPettersson

Förlåt mig nu, men HAHAHAHA! Fick just veta att min kompis som jag skrev om tidigare i tråden, samma helg som vi gifte oss, var på ett annat bröllop. Kanske fick hon ta med sig en dejt dit...

• sun moon

hm.. skrev den 9 juli att vår gäst inte skulle ha med sig en date.. så var det ett tag men sedan ändrade han sig och skulle ha med en.. och efter OSA gått ut så skulle han inte.. men nu skulle han iaf.. :P suck 

• mc86

Vi har sagt att vi kommer bjuda de som vi umgås med eller är släkt. Par som precis träffats eller som vi aldrig träffat partnern bjuder vi inte. MEN vi kommer erbjuda dessa som har partner som inte är bjuden men vill med att de kan få betala för denna. 

Vi gjorde så på ett bröllop som min sambo var bjuden på. Då fick jag följa med för det fanns utrymme men ingen ekonomi hos paret. Så min sambo fick betala ca 800:- för att jag skulle få följa med. Vi tyckte det var okey! Han ville ju ha med mig och man förstår ju att de inte kan bjuda alla!!

• gruyerienne

Vi har haft lite samma problem. I Schweiz, dar vi gifter oss ser inte folk lika seriost pa brollop, utan ser det mer som vilken fest som helst. Vi gifter oss om mindre an 2 veckor och for bara ett par dagar sen undrade en tjej om hon fick ta med sig sina nya pojkvan (sen 3 veckor tillbaka!). Min m2b tyckte jag var lite lojlig om jag sa nej. Nu kommer vi ha sammanlagt 5 gaster (av 46) som jag aldrig har traffat, kanns inge kul alls! Angrar att vi bjod vissa fran forsta borjan. Blir sa ledsen att folk inte tar vart brollop pa allvar. Bordsplaceringen har gatt at skogen, allt var ju redan utskrivet, sa det mesta ar fel nu. Kanns verkligen som vi har slosat massvis med pengar pa ingenting. 

• Katlah

For mig ar det mer en fraga om att jag vill inte ha folk dar som inte traffat mig eller min sambo.
    Dom som ar dar, ska vara dar for VAR skull. Inte for nan annans skull!

Annars tycker jag att det ar helt ratt att ta betalt for dejter, om man nu inte har problem med att ha okanda pa sitt brollop.

• mc86

Vi tänkte ju såklart inte på någon som en kompis bara dejtat några gånger.. Utan mer på respektive som vi inte umgåtts så mycket med så vi har lust att betala massa pengar för. Okända dejter som precis kommit in i bilden får stanna hemma!

• ElinDaniel

För det första är det otroligt oförskämt att fråga! De namn som står på inbjudan är de som är inbjudna. Man bjuder inte alla till nyårsminglet. Man bjuder inte okända till födelsedagsmiddagen... Men till bröllop är det tydligen så att många gäster tror att man har hur mycket pengar som helst... Konstigt...

Det är en sak att inte vilja gå helt själv på ett bröllop. Jag har själv tackat nej en gångför att inte känna mig helt utanför. Då vi firade bröllop, bordsplacerade vi gästerna med okända och kända bekantskaper. Men hade som mål att alla skulle känna minst tre stycken, ungefär. Är man sen lite blyg, är det inte kul att vara helt bland okända människor.

I vintras skickade vi ut inbjudningen och redan då pratade jag med en bekant som precis träffat ny kille, att om det "höll" va han välkommen. Det var till och med en anna gäst som valde att inte ta med sin respektive för att förhållandet var så nytt. Det är helt och hållet upp till brudparet att bjuda de man vill! Kändes konstigt ändå att träffa några för första gången på bröllopet. Men det berodde på det långa avståndet, att vi inte kunnat ses förut. Andra bjuder bara par som bor under samma tak.

Ett bröllop är ingen gratis dejtgrej... Klart sällskapet kan va trevligt, men man kan leva utan sin nya flamma en kväll om man nu vill gå på fest.

Jag tycker ni gör rätt i att hålla er linje! Man kan inte mer än att bjuda. Vi hade barnfritt och en pappa valde att stanna hemma för att denne inte försökte/ville skaffa barnvakt. Lite tr¨åkigt kanske. Men det va hans val och barnet o han kom till kyrkan. Vi ångrar inte att barnen fick stanna hemma!

Summa summarum, nya dejter hade absolut itne varit välkomna på våtrt bröllop... Det är så vitt jag vet inte ett dugg vanligt! Lycka till!

• ElinDaniel

Det är förresten inte bara ungdomar som tänker så... :P Ibland förfäras man över vuxnas ignorans och oförståelse... Min farbror sa åt sitt barn att det va ok att ta med dennes nya flickvän. Barnet sa: det går ju inte, hon är inte bjuden... Det var hon inte, men då det visade sig vara ett seriöst förhållande och att min familj träffat flickvännen många gånger, var naturlitvis även hon bjuden. Har någon råkat ut för att någon bara släpat med sig någon till festen, som inte är bjuden??? Nyfiken. Då menar jag itne till kyrkan, där är ju alla välkomna, utom jag menar de som kommer till middagen utan att ha en stol... ;)P

• sun moon

Han som ska ta med sig en date på vårt bröllop är över 50år :P och det är inte ens en date.. det är en gammal jobbarkompis fråb hans förra jobb som han umgås lite med.. sanslöst.. men jag lägger ingen energi på det längre. Finns annat att göra, de har fått en plats längst ut på bordet

• Grodfrun

Inga dejter pa vart brollop, daremot overvagde vi att bjuda in en kille som det visade sig att en kompis dejtat ett tag men de hade en break for tillfallet, alltsa, kompisen sa att hon visste inte om hon kunde komma annu pga jobb etc och ocksa for att hon inte visste om de skulle komma att bli ihop igen el ej.. Nu ar hon amerikan sa aven om vi blev lite snopna sa var planen att ok, hon far ta med honom eftersom hon trodde att inbjudan gallde dem bada. I slutandan kunde hon inte komma pga av jobbet iaf sa det loste sig pa det sattet.

• åsa 28

Vi har bett min syster sköta allt som har med inbjudningarna att göra. På det viset får de inbjudna ställa sina frågor till henne och vi slipper jobbiga beslut. 

Svar på tråden Gäster som ber att få ta med sig en date till bröllopet