Inlägg från: Drömbruden2o10 |Visa alla inlägg
  • Drömbruden2o10

Beställa diamant från James Allen eller Blue Nile?

Jag köpte diamanter från BlueNile och Riddgem i Mars och gjorde då en mindre muntlig värdering för att kolla så att det stämde någorlunda. Idag var jag inne på Nordstansguld och skulle beställa min vigselring. Men Christian såg bekymrad ut när han mätte mina stenar. Då visade det sig att den stora stenen på 0.35ct inte har samma mått som GIA certet, den va ngt mindre . Han såg även nånting inne i diamanten. De mindre stenarna som jag köpte hos Riddgem skulle vara kalibrerade på 2.4mm*2.4mm men det stämde inte heller! Han skulle ta dessa till en gemmolog imon och kolla ordentligt! Men jag blir ju SKITNOJIG nu! Jag fråga om jag hade gjort bort mig, men han tvekade lite iaf. Fan va detta är tråkigt!!! :(
    Det jag hittills har läst om bla BlueNile har ju låtit jättebra! Så jag blir ju förvånad!!

• Drömbruden2o10

Ja, ngt mindre än enligt intygen! Han är hos gemmologen just NU. Sen läste jag lite på nätet och mailade med några och det kan tydligen skilja ngt på stenarna... En skillnad skulle vara en 10 dels hårstrå vilket kanske inte är så mkt trots allt. Men carat vikten bör vara det samma trots allt. Jag vill inte anklaga varken BlueNile eller Riddgem förrän jag får facit i hand! Men klart man går å nojar sig tills man får veta...
    Jag skriver igen så fort jag pratat med Christian!

• Drömbruden2o10

Nu har jag pratat med Christian! Den stora stenen från BlueNile var korrekt och väldigt fin! Men de mindre från Riddgem stämde INTE ALLS. De hade fel mått, de skulle vara kalibrerade men de skillde ganska mkt. Ngn sten hade en liten flisa. En sten var endast 0,069ct istället för 0.08. Slipningen skillde ganska mkt på alla stenarna.

Nu ska ja försöka skicka tillbaka dessa å hoppas på att få tillbaka mina pengar!!
    Tänk om han krånglar? Vad säger konsument köplagen?

• Drömbruden2o10

Jag har pratat med konsument rådgivningen här i min kommun. Lagen står helt på min sida eftersom "varorna" är felaktiga och inte enligt det intyg jag har fått! Sen står det naturligtvis ingenting om ngn flisa där i, men ändå... Jag måste kunna uppvisa bevis/intyg från någon annan fackman att diamanterna är kontrollerade och vilka "fel" som finns. Det ska inte vara några problem att häva köpet även om han kan välja att "bråka" med mig.

Svar på tråden Beställa diamant från James Allen eller Blue Nile?