• MsRW

Beställa diamant från James Allen eller Blue Nile?

Jag har bestämt mig för att beställa en diamant av något av dessa företag, men är lite osäker på vilket som är bäst. Någon som har erfarenhet av dessa företag? Skickar de till hotell i USA? Tänkte nämligen att min far skulle ta med den hem då han är i USA titt som tätt... Eller är det bättre att beställa hem till Sverige och ta smällen med moms (och tull från USA)?

• Svar på tråden Beställa diamant från James Allen eller Blue Nile?
  • las vegas bruden

Hej! Jag beställde mina ringar från James Allen och jag är verkligen supernöjd!! Bilder finns på min sida.

Visst, det tillkommer moms och tull men om man jämför med priserna här hemma i Sverige kommer man ändå billigare undan.

Fördelen med James Allen jämfört med Blue Nile tycker jag är att man kan kolla på diamanterna via en lupp. Det hade jag i alla fall väldigt stor hjälp av när jag valde min diamant. Sen är service helt otrolig, så jag är mycket nöjd med sidan.

Lycka till!!

• MsRW

Tack för svar, las vegas bruden! Jag har fastnat för några diamanter hos James Allen. Beställde du hela ringar eller bara stenarna? Vilken caratvikt och kvalité är det på din solitär?

• MsRW

Jättefina ringar förresten! Får man sånt fint slutresultat känns det ganska lugnt :)

• Bellson

Jag beställde min ring från Blue Nile, men den brittiska sidan. Dom hade ingen ring som sg exakt ut som jag ville ha den så jag skickade en bild på hur jag ville att den skulle se ut. Den blev perfekt!! Har inte lagt upp nå bild än. Ska försöka hinna med det snart! 

Jag är supernöjd. Diamanten är helt otrolig. Var hos en annan guldsmed häromdagen och hon påpekade direkt att ringen var välgjord och fin. Hon visste inte var jag hade köpt den den. Annars brukar de ju vara lite negativt inställda till ringar man har köpt på internet.

• las vegas bruden

Diamanten är 0.63 carat, G color SI1 clarity. Anledningen till att jag vågade gå ned så mycket i clarity var just att jag jämförde flera olika diamanter och den jag hittade såg mycket bättre ut än vissa med bättre clarity. Så det är helt klart värt att kika runt! =)

Jag beställde hela ringar, älskar modellen så det var bara att slå till.

Spännande att du själv valde din modell, kostade det extra?

Jag har varit inne hos två guldsmedar och båda har varit såå negativa och den ena kärringen var rent ut sagt otrevlig och klagade massor på mitt val. Tackade för mig och gick ut så fort jag kunde. Så jag har inte kunnat värdera om mina ringar, vilket jag väldigt gärna velat. Men men.. Det är väl bara att gilla läget, eller ta tag i det senare igen när jag känner att jag orkar.

• Bellson
    las vegas bruden skrev 2010-07-12 10:40:32 följande:
    Diamanten är 0.63 carat, G color SI1 clarity. Anledningen till att jag vågade gå ned så mycket i clarity var just att jag jämförde flera olika diamanter och den jag hittade såg mycket bättre ut än vissa med bättre clarity. Så det är helt klart värt att kika runt! =) Jag beställde hela ringar, älskar modellen så det var bara att slå till. Spännande att du själv valde din modell, kostade det extra? Jag har varit inne hos två guldsmedar och båda har varit såå negativa och den ena kärringen var rent ut sagt otrevlig och klagade massor på mitt val. Tackade för mig och gick ut så fort jag kunde. Så jag har inte kunnat värdera om mina ringar, vilket jag väldigt gärna velat. Men men.. Det är väl bara att gilla läget, eller ta tag i det senare igen när jag känner att jag orkar.
    Jag har en diamant på 0,72c G color och SI1 clarity! Jag läste på ordentligt om diamanter så jag kände mig ganska trygg när jag valde diamant. Sen så bad jag dom på Blue Nile att kolla så att det inte fanns några synliga inneslutningar. 

Jag ville ha en större diamant och var därför beredd på att kompromissa med kvaliten. När jag föreslog det för de guldsmeder jag har träffat i Sverige vägrade dom att gå ner under VS. Jag kan tycka att det är lite löjligt. Om kunden vill ha det så, så borde dom ju hjälpa till!

Nej det kostade inget extra, det var ingen jättestor förändring som jag vile ha. Ville ha 6 klor istället för 4 och en infattning som de inte hade. 

Jag funderar på att köpa min vigselring därifrån också!

(åååh nu har jag fotat ringen, men kan inte hitta sladden till kameran och datorn!!! Får vänta till ikväll med att lägga upp bilder. Nu ska jag jobba!)

• MsRW

Tack för svaren tjejer! Nu känns det lite lättare! Tror faktiskt jag ska beställa en hel ring (eller två), men vet ännu inte från vilket ställe. De båda verkar ju riktigt bra... Jag vill precis som du Bellson ha en lite större diamant, men vill helst inte ha för låg kvalité. Vad är det man ska "dra ned på"? Jag har försått att slipningen är det viktigaste, men därefter??? Ska jag dra ned på färgen eller klarheten (ruckar ju helst inte för mycket på caraten ;))??

• Bellson
    MsRW skrev 2010-07-12 15:55:37 följande:
    Tack för svaren tjejer! Nu känns det lite lättare! Tror faktiskt jag ska beställa en hel ring (eller två), men vet ännu inte från vilket ställe. De båda verkar ju riktigt bra... Jag vill precis som du Bellson ha en lite större diamant, men vill helst inte ha för låg kvalité. Vad är det man ska "dra ned på"? Jag har försått att slipningen är det viktigaste, men därefter??? Ska jag dra ned på färgen eller klarheten (ruckar ju helst inte för mycket på caraten ;))??
    Nu har jag lagt upp bilder på min ring! Jag tycker inte att man ska gå ner under SI1, hellst inte under färg G. 

Dessa sidor hade ja mycket hjälp av när jag skulle köpa:

www.thediamondbuyingguide.com/diamondcut.html

www.diamondhelpers.com/ask/askindex.shtml

www.pricescope.com/tools/hca/

På den sistnämnda sidan kan du skriva in de uppgifter som finns i GIA-rapporten och "kolla" hur bra Light Return, Fire, Scintillation and Spread den har.

Lycka till!

• Bellson

Inte jättebra bilder på ringen.. Det är svårt att fånga gnistrandet på bild!

• las vegas bruden
    Bellson skrev 2010-07-12 21:23:31 följande:
    Inte jättebra bilder på ringen.. Det är svårt att fånga gnistrandet på bild!
    Den ser jättefin ut!! Förstår att du är nöjd!
  • 2011

Jag skulle kompromissa med färgen först. H duger utmärkt. Förutsatt att du inte har andra diamanter på ringen av bättre färg. Därefter skule jag kompromissa med Clarity. Jag skulle nog inte gå under SI1.

• ShandiN

Min kommer från BlueNile också : ) Bild finns i galleriet. Jag är supernöjd!!

• Drömbruden2o10

Jag köpte diamanter från BlueNile och Riddgem i Mars och gjorde då en mindre muntlig värdering för att kolla så att det stämde någorlunda. Idag var jag inne på Nordstansguld och skulle beställa min vigselring. Men Christian såg bekymrad ut när han mätte mina stenar. Då visade det sig att den stora stenen på 0.35ct inte har samma mått som GIA certet, den va ngt mindre . Han såg även nånting inne i diamanten. De mindre stenarna som jag köpte hos Riddgem skulle vara kalibrerade på 2.4mm*2.4mm men det stämde inte heller! Han skulle ta dessa till en gemmolog imon och kolla ordentligt! Men jag blir ju SKITNOJIG nu! Jag fråga om jag hade gjort bort mig, men han tvekade lite iaf. Fan va detta är tråkigt!!! :(
    Det jag hittills har läst om bla BlueNile har ju låtit jättebra! Så jag blir ju förvånad!!

• ShandiN

Trist! Vad det alltså både stenarna från BlueNile och Riddgem som var mindre än vad de skulle vara? Jag struntar egentligen i hur många karat min sten är på, men man ska ju inte betala för mer än vad man får!

• Drömbruden2o10

Ja, ngt mindre än enligt intygen! Han är hos gemmologen just NU. Sen läste jag lite på nätet och mailade med några och det kan tydligen skilja ngt på stenarna... En skillnad skulle vara en 10 dels hårstrå vilket kanske inte är så mkt trots allt. Men carat vikten bör vara det samma trots allt. Jag vill inte anklaga varken BlueNile eller Riddgem förrän jag får facit i hand! Men klart man går å nojar sig tills man får veta...
    Jag skriver igen så fort jag pratat med Christian!

• Drömbruden2o10

Nu har jag pratat med Christian! Den stora stenen från BlueNile var korrekt och väldigt fin! Men de mindre från Riddgem stämde INTE ALLS. De hade fel mått, de skulle vara kalibrerade men de skillde ganska mkt. Ngn sten hade en liten flisa. En sten var endast 0,069ct istället för 0.08. Slipningen skillde ganska mkt på alla stenarna.

Nu ska ja försöka skicka tillbaka dessa å hoppas på att få tillbaka mina pengar!!
    Tänk om han krånglar? Vad säger konsument köplagen?

• ShandiN

Ok, det känns ju bra att BlueNile-stenen var korrekt iallafall! De får ju så himla mycket bra omdömen överallt.

Supertrist att de andra var så kassa! Hoppas du får häva köpet. Det är väl antagligen enklare då de är ett svenskt företag?

• Drömbruden2o10

Jag har pratat med konsument rådgivningen här i min kommun. Lagen står helt på min sida eftersom "varorna" är felaktiga och inte enligt det intyg jag har fått! Sen står det naturligtvis ingenting om ngn flisa där i, men ändå... Jag måste kunna uppvisa bevis/intyg från någon annan fackman att diamanterna är kontrollerade och vilka "fel" som finns. Det ska inte vara några problem att häva köpet även om han kan välja att "bråka" med mig.

• Ninwa
    las vegas bruden skrev 2010-07-12 21:45:55 följande:

Den ser jättefin ut!! Förstår att du är nöjd

Blev nyfiken på hur din ring ser ut. JA kan inget om diamanter och vad man ska välja, och hur man ska välja. Det enda jag vet är att jag vill ja en rund (eller en prinsess cut) ring. Helst stenar på sidorna. Men ja är även sugen på att ha en vigselring, samt en "aliansring" med stenar. Vad tycker du?
     (ps. Mina fingrar är inte så långa och ganska normalknubbiga)

Jag funderar att gå runt på stan (norrköping) o höra runt va de har att säga, dvs få lite råd av dem.

(Hoppas du ser detta meddelande eftersom de va länge sen inlägget skrevs)
Svar på tråden Beställa diamant från James Allen eller Blue Nile?