• Sanna J

Har jag blivit helt paranoid??

Hejsan!

Jag har ett "problem" eller bekymmer jag inte vet hur jag ska bli av med.
    Och jag skriver ändå med risk för att låta helt knasig eller löjlig.

har en underbar pojkvän sedan några månader tillbaka, vi har precis blivit sambo även.
    Jag älskar honom och jag vet att han verkligen älskar mig. Jag är enligt hans egna ord den rätta och framtiden är våran tillsammans.

Nu till grejen.. Hans bästa vän, är min kusin. Och min kusin har en flickvän. Söt tjej, glad och trevlig (och inte för att låta elak eller dömande, inget speciellt sådär). Hon och min kusin har varit tillsammans ett tag nu och han har ju även känt henne längre än vad jag har. jag o denna tjej har bra kontakt och vi alla umgås en del. Det som gör mig ledsen (skall tilläggas att jag blir lätt svartsjuk och jag är medveten om att min självbild kanske inte är det bästa och att jag jämför mig lätt med andra, trots att jag vet att jag ser bra ut och är en bra person, men ändå kmr osäkerheten fram dessvärre tyvärr) är att han tittar på henne. Inte bara NORMALT tittar. Utan vi kan alla stå o prata och jag märker ögonkontakten rätt ofta. Men ibland inte alls eller mindre (kan bero på situation). Ibland när jag tittar på honom så ser jag att han tittar på henne, tex kanske om hon står o pratar med min kusin o så o de skojar eller så, så ser jag att han tittar ibland o typ skrattar för sig själv eller så. Men samtidigt är det inte så att han ignoerar mig. Han är hur kärleksfull som helst och jag tvivlar itne en sek på hans kärlek. Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, och det är svårt o förklara.

Han tittar inte med kärleksfull blick, svårt o förklara hur. Och jag vet inte om det är pga att han respekterar henne så pga det är hans bästa väns flickvän (kan tillägga att han dejtade hennes syster ett kort tag men hon var inget för honom). Eller är det för att hon är glad o sprallig eller för att han ser henne som en "syster" och tycker om henne så sätt. De kommer bra överens annars, det gör vi alla och har kul ihop. Jag vet inte.. men jag får en klump i magen bara av det hela. Vi var hemma hos oss igår när jag även såg detta. Och då mådde jag jättedåligt över detta o skämdes även för att jag kände såhär. vill verkligen inte. :( sen när de gick, satt vi i soffan o kollade på tv så tittar han så gulligt på mig och säger hur vacker jag är, och ger mig så söta komplimanger (gör han ofta) och var lite orolig även efteråt eftersom han såg att jag var nere och undrade vad det var (utan att veta varför o jag ville inget säga).

Han är underbar och han dregglar ju inte över henne precis så, men ändå känns de konstigt.. försöker väl bara förstå eller nått.. skumt detta låter.
    :((

tack för mig iallafall!

• Svar på tråden Har jag blivit helt paranoid??
  • Sanna J

jag vet.. och jag instämmer.. jag försöker verkligen vifta bort dessa tankar.. svårt i situationen bara :(  problemet är väl att det inte finns ngn sitauation egentligen, bara jag som gör en.. typiskt..

• Sanna J

> GRODFRUN: Jag vet att så är fallet.. tyvärr.. ska försöka ändra på mina tankar!

> KATTPOET: Jo självklart tittar man på folk när de pratar så sett, det förstår jag med. Men det är väl kanske att jag märker (utan att han är medveten om det) att han typ kollar (även ibland när hon pratar med ngn annan), ibland lite längre stunder. Men inte direkt dregglar eller på det "sättet".. Men det gör jag väl med på vissa person, vissa är ju bara mer "roliga".

> OPTIMIA OCH MADDEÅMATS: Jag är superglad över att vi hittat varann, och han är verkligen min framtid. Har äntligen hittat helt rätt, därför mår jag så dåligt över detta, och gör allt för att tänka i andra banor. Min svartsjuka gör ju tyvärr att jag ser detta som nått annat (negativt) än att han kanske bara tittar som "maddeåmats" säger pga att hon är sådär liten och glad och hörs antar jag. Och visst är hon söt, ska inte säga nått annat, men det är väl inte riktigt den typen av tittande, inte vad jag tror. Hade han ignorerat mig eller blivit "kall", hade detta vart värre givetvis, men det är ju tvärtom. Tack för era svar, ska verkligen försöka tänka i andra banor, vill inget hellre! :(

• Sanna J

> IRISH: Jag tror faktiskt inte han är medveten om det. Han är inte den som "tänker på vad han gör" i den bemärkningen att han bara ÄR som han ÄR. Om det nu låter rätt.. Bara rädd att det slår fel om jag tar upp det (eftersom jag vart svartsjuk förut o tagit upp det, och han vart så gullig o försökt hjälpa mig med detta) och han tror att jag bara vill skapa "drama". Kan bli en konstig stämning i framtiden om vi alla ses, och han ständigt måste "tänka" på hur han tittar.. :/ hmm, svårt..

• Sanna J

> KATTPOET:

Stort tack för ditt svar och Oj, vad jag känner igen mig själv.. Gud så underbart och vara befriad från dessa tankar och mönster! Jag får ju dåligt samvete över detta eftersom jag vet att jag själv "skapar" dessa hot som egentligen inte finns. Och anledningen till detta är att jag gjorde exakt samma sak med mitt första ex (han "gjorde" mig tyvärr till en väldigt svartsjuk och osäker person) och även i det förhållandet såg jag hans bästa väns flickvän som ett hot. Upprepande mönster antar jag..

Har försökt arbeta på min självbild innan, men inte tillräckligt antar jag.
    Vill ju absolute inte må såhär eller tänka det värsta om min stackars sambo som verkligen är helt underbar, snäll och förstående även över min svartsjuka och försöker hjälpa mig med självbilden. Vill inte gå över "gränsen" och anklaga honom för helt löjliga saker och förstöra det fina vi har. Ska ta ditt råd och försöka "hjärntvätta" mig själv.. ska verkligen försöka.. tack för dina ord!

• Sanna J

> KATTPOET:

Hahaha! :) riktigt bra juh! ska jag oxå göra. Min karl är dock svensk så jag får väl "se lite galen ut" i hans ögon.. värt de.. ;) TACK verkligen!

Svar på tråden Har jag blivit helt paranoid??