• Sanna J

Har jag blivit helt paranoid??

Hejsan!

Jag har ett "problem" eller bekymmer jag inte vet hur jag ska bli av med.
    Och jag skriver ändå med risk för att låta helt knasig eller löjlig.

har en underbar pojkvän sedan några månader tillbaka, vi har precis blivit sambo även.
    Jag älskar honom och jag vet att han verkligen älskar mig. Jag är enligt hans egna ord den rätta och framtiden är våran tillsammans.

Nu till grejen.. Hans bästa vän, är min kusin. Och min kusin har en flickvän. Söt tjej, glad och trevlig (och inte för att låta elak eller dömande, inget speciellt sådär). Hon och min kusin har varit tillsammans ett tag nu och han har ju även känt henne längre än vad jag har. jag o denna tjej har bra kontakt och vi alla umgås en del. Det som gör mig ledsen (skall tilläggas att jag blir lätt svartsjuk och jag är medveten om att min självbild kanske inte är det bästa och att jag jämför mig lätt med andra, trots att jag vet att jag ser bra ut och är en bra person, men ändå kmr osäkerheten fram dessvärre tyvärr) är att han tittar på henne. Inte bara NORMALT tittar. Utan vi kan alla stå o prata och jag märker ögonkontakten rätt ofta. Men ibland inte alls eller mindre (kan bero på situation). Ibland när jag tittar på honom så ser jag att han tittar på henne, tex kanske om hon står o pratar med min kusin o så o de skojar eller så, så ser jag att han tittar ibland o typ skrattar för sig själv eller så. Men samtidigt är det inte så att han ignoerar mig. Han är hur kärleksfull som helst och jag tvivlar itne en sek på hans kärlek. Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, och det är svårt o förklara.

Han tittar inte med kärleksfull blick, svårt o förklara hur. Och jag vet inte om det är pga att han respekterar henne så pga det är hans bästa väns flickvän (kan tillägga att han dejtade hennes syster ett kort tag men hon var inget för honom). Eller är det för att hon är glad o sprallig eller för att han ser henne som en "syster" och tycker om henne så sätt. De kommer bra överens annars, det gör vi alla och har kul ihop. Jag vet inte.. men jag får en klump i magen bara av det hela. Vi var hemma hos oss igår när jag även såg detta. Och då mådde jag jättedåligt över detta o skämdes även för att jag kände såhär. vill verkligen inte. :( sen när de gick, satt vi i soffan o kollade på tv så tittar han så gulligt på mig och säger hur vacker jag är, och ger mig så söta komplimanger (gör han ofta) och var lite orolig även efteråt eftersom han såg att jag var nere och undrade vad det var (utan att veta varför o jag ville inget säga).

Han är underbar och han dregglar ju inte över henne precis så, men ändå känns de konstigt.. försöker väl bara förstå eller nått.. skumt detta låter.
    :((

tack för mig iallafall!

• Svar på tråden Har jag blivit helt paranoid??
  • Grodfrun

Jag tycker det later som att du overanalyserar. Sluta fundera sa mycket och tillat dig sjalv att vara glad och ma bra istallet.

• Sanna J

jag vet.. och jag instämmer.. jag försöker verkligen vifta bort dessa tankar.. svårt i situationen bara :(  problemet är väl att det inte finns ngn sitauation egentligen, bara jag som gör en.. typiskt..

• Kattpoet

Lugna ner dig och börja arbeta på din självbild.  Det är normalt att man tittar på folk som  pratar och han står ju inte och drägglar.

Vill du att han ska titta i backen hela tiden?

Vad du  behöver göra för att må bra är att börja älska dig själv.

• Optimia

Håller med Grodfrun; fundera inte så mycket på hur han tittar på henne,  var glad över att ni har varandra istället

Om du har problem med självkänslan och känner dig sämre än andra människor kan jag tipsa om stödsamtal hos en kurator eller psykolog för att lära dig tänka på annat sätt.
    (Det är vanligt att människor som har dålig självkänsla går omkring och tänker på ett lite osunt sätt; överanalyserar och kan inte tillåta sig att bara njuta av tillvaron. Detta kan man komma över, men det kan vara bra att få hjälp av en utbildad person för att få rätsida på sitt tankemönster).

Jag tror din kille gillar den här tjejen som en kompis; tycker hon är trevlig att umgås med, någon man gärna pratar med osv. Inte att hon skulle vara bättre än du på något sätt!

• MaddeåMats

De flesta människor dras till positiva människor. Ínte för att de är attraherade utan för att man dras till glada personer.
    Det har inget att göra med att hon är tjej.
    Jag tror det är det som är anledningen till att han "tittar" på henne. 

Jag tror inte du behöver oroa dig! Säger han att han älskar dig och visar det för dig så är det säkert så!

Slappna av och njut av att ni har hittat varandra!

• Irish

Jag tycker du ska fråga honom om han är medveten om att han "stirrar" på henne. Lägg inte fram det på ett svartsjukt sätt utan ställ bara en enkel fråga. Det kan vara så att han inte tänker på vad han gör!

• Sanna J

> GRODFRUN: Jag vet att så är fallet.. tyvärr.. ska försöka ändra på mina tankar!

> KATTPOET: Jo självklart tittar man på folk när de pratar så sett, det förstår jag med. Men det är väl kanske att jag märker (utan att han är medveten om det) att han typ kollar (även ibland när hon pratar med ngn annan), ibland lite längre stunder. Men inte direkt dregglar eller på det "sättet".. Men det gör jag väl med på vissa person, vissa är ju bara mer "roliga".

> OPTIMIA OCH MADDEÅMATS: Jag är superglad över att vi hittat varann, och han är verkligen min framtid. Har äntligen hittat helt rätt, därför mår jag så dåligt över detta, och gör allt för att tänka i andra banor. Min svartsjuka gör ju tyvärr att jag ser detta som nått annat (negativt) än att han kanske bara tittar som "maddeåmats" säger pga att hon är sådär liten och glad och hörs antar jag. Och visst är hon söt, ska inte säga nått annat, men det är väl inte riktigt den typen av tittande, inte vad jag tror. Hade han ignorerat mig eller blivit "kall", hade detta vart värre givetvis, men det är ju tvärtom. Tack för era svar, ska verkligen försöka tänka i andra banor, vill inget hellre! :(

• Sanna J

> IRISH: Jag tror faktiskt inte han är medveten om det. Han är inte den som "tänker på vad han gör" i den bemärkningen att han bara ÄR som han ÄR. Om det nu låter rätt.. Bara rädd att det slår fel om jag tar upp det (eftersom jag vart svartsjuk förut o tagit upp det, och han vart så gullig o försökt hjälpa mig med detta) och han tror att jag bara vill skapa "drama". Kan bli en konstig stämning i framtiden om vi alla ses, och han ständigt måste "tänka" på hur han tittar.. :/ hmm, svårt..

• Kattpoet

Nu ska jag säga något som inte inlindat i bomull och detta fick jag från en vän som själv var svartsjuk och över analyserade ALLT hennes karl gjorde.

" När jag insåg att det var min egen svartsjuka som  orsakade att och skapade en självuppfyllande profetia, blev jag häpen och rädd först, men sen släpte jag allt och det blev en sådan befrielse att  bara kunna vara bland människor och vara öppen att min man älskade mig mer och vårt förhållande  växte och vi båda mådde bättre än vi gjort förut."

Du måste lära dig älska dig själv, för just nu ser du hotbilder över allt och om du tvingar den du älskar att ändra sig för att passa in i din värld så kommer han att må dåligt och till slut  funkar det inte.

Det finns  en lösning på det hela och det är att arbeta på din självbild, det tar tid, finns inga genvägar men det är de värt det.  Prova detta konstant i  60 dagar, varje morgon tittar du dig i spegeln och säger Jag älskar mig, jag är underbar och jag är stark.....

Efter 60 dagar borde du ha lyckas hjärntvätta dig själv, till en posetivare  sjölvbild.

• Sanna J

> KATTPOET:

Stort tack för ditt svar och Oj, vad jag känner igen mig själv.. Gud så underbart och vara befriad från dessa tankar och mönster! Jag får ju dåligt samvete över detta eftersom jag vet att jag själv "skapar" dessa hot som egentligen inte finns. Och anledningen till detta är att jag gjorde exakt samma sak med mitt första ex (han "gjorde" mig tyvärr till en väldigt svartsjuk och osäker person) och även i det förhållandet såg jag hans bästa väns flickvän som ett hot. Upprepande mönster antar jag..

Har försökt arbeta på min självbild innan, men inte tillräckligt antar jag.
    Vill ju absolute inte må såhär eller tänka det värsta om min stackars sambo som verkligen är helt underbar, snäll och förstående även över min svartsjuka och försöker hjälpa mig med självbilden. Vill inte gå över "gränsen" och anklaga honom för helt löjliga saker och förstöra det fina vi har. Ska ta ditt råd och försöka "hjärntvätta" mig själv.. ska verkligen försöka.. tack för dina ord!

• Kattpoet

Jag lovar dig att hjärntvätten funkar, jag har gjort den i 8 år nu och varje gång jag går förbi spegeln på morgonen så   hälsar jag på mig själv med ett tjena snyggig, ska vi ha kul idag?

Tack gode Gud att min karl inte förstår svenska ännu....

• Sanna J

> KATTPOET:

Hahaha! :) riktigt bra juh! ska jag oxå göra. Min karl är dock svensk så jag får väl "se lite galen ut" i hans ögon.. värt de.. ;) TACK verkligen!

• Kattpoet

Det är det värt det, jag lovar för du kommer må så mycke bättre.

• 090208

Hon är väl snygg, antar att det är därför han kollar... Men det är dig han älskar så du har en skönhet ingen annan tjej hör. Jag vet att jag inte är den snyggaste min karl sett, men det rör mig inte ryggen.

• mittid

Irish skrev 2010-07-12 13:49:59 följande:
    Jag tycker du ska fråga honom om han är medveten om att han "stirrar" på henne. Lägg inte fram det på ett svartsjukt sätt utan ställ bara en enkel fråga. Det kan vara så att han inte tänker på vad han gör!

Svårt att få till en sådan mening utan att låta anklagande och då blir det inte så bra... Gör som de skriver här ovan.... börja med dig själv!

Det enda du kan säga till din kärlek är att du inte har så vidare mycket självförtroende och att du ibland mår dåligt över det och att du försöker att hitta på sätt att stärka det. Om han är lyhörd kanske han kan hjälpa dig att stärka dig så mår ni ännu bättre ihop : )

• Kattpoet

Varför stirrar du på andra , är alltid  en anklagande mening och visar hur dåligt man själv mår.

Så arbeta med dig själv.

• Dejli

Jag förstår hur du menar. Jag hade en liknande grej (eller mer att jag fick en liknande känsla av osäkerhet) med min sambo som vid olika tillfällen pratade om sitt ex, fast ändå inte... hon var från ett annat land, och de var ihop ganska länge och han hade såklart många minnen därifrån och hade lärt känna många personer därifrån.

Han pratade ofta om landet i sig, och när de besökte grannländer i affärssammanhang etc. Han nämnde aldrig sitt ex, och aldrig någon vid namn direkt, men jag fick ändå ett litet styng av svartsjuka i hjärtat trots att jag visste att jag inte hade något fog för det. Att han var helt över henne har jag aldrig tvivlat det minsta på.

Jag pratade med honom och sa bara nåt i stil med att jag vet att det är jag som är svartsjuk och jag har inget fog alls för det, men jag skulle må bättre om du inte gjorde på det här sättet, och klargjorde att problemet låg hos mig. Naturligtvis kan jag inte hindra honom från att berätta saker han varit med om, men att han kanske tänker på hur han lägger fram det och inte gör det så frekvent. 

Det går visst att lägga fram det på ett icke anklagande sätt. Om man gör det försiktigt och betonar att det är man själv som är problemet och att man bara ber honom tänka på det. Om han reagerar kraftigt så ligger det kanske något i problemet ändå. Men som flera sagt innan, börja med dig själv. Om ditt förnuft säger att du inte har något att oroa dig för så är det säkert så.

Är det bara med henne han beter sig så här i dina ögon? Jag tyckte i början att min kille var lite väl fysisk med mina andra tjejkompisar tills jag tänkte efter och insåg att han är ju så med alla som han känner lite bättre, och jag vände på det och insåg att det var ett intyg på att han gillade mina vänner. Han beter sig på exakt samma sätt mot sina (fem) systrar och syskonbarn, så det var inget att bry sig om.

• Retrobohem

När man väl börjar tänka på sånt här så ser man varenda liten grej som mycket större än den egtneligen är. Tankar som dina påverkar till slut hur du beter dig och i slutändan kanske det äter upp hela er relation. Bestäm dig, trots att det är svårt, för att sluta tänka på det. Det verkar härligt att umgås alla så där och det är inte alla förunnat. Han kanske tycker hon e snygg, so what, betyder inte at han vill byta ut dig liksom, eller... han kanske stirrar på något han stör sig på, en sned tand eller dyl ;) 

Svar på tråden Har jag blivit helt paranoid??