• Nilla2007

Hjälp mig överraska min blivande man!!!

Hejsan!

Den 31.7 gifter vi oss och mannen tror att vi kommer att sova 1 (!) natt ensamma på lyxigare hotell här i närheten. Men vi ska åka utomlands! Vi siktar på inom europa, 2-7.8 (cirka) och reser med våra 2 barn (1 år o 3 år) och har en budget på ca 20-25 000 kr. Min man vet ingenting om detta. Jag hade siktat in mig på Rom men det ska tydligen vara fasligt HETT där i början av augsuti. Så PLEASE, tipsa mig om bra idéer nu. Paris? Nån annat natur-vackert ställe i Frankrike? Vi är intresserad av i så fall gamal historia son t ex rom har massor av, och oxå GOD mat, vin, ostar etc

Är Rom för varmt för 2 småbarn 1:a veckan i augusti??

• Svar på tråden Hjälp mig överraska min blivande man!!!
  • Greeneyes

Alltså, det är ju verkligen beroende på vad man har för barn. Själv har jag en treåring med extremt kort stubin, inget tålamod och en väldigt jobbig treårstrots. Av ren självbevarelsdrift låter vi bli att åka på ex storstadssemester med henne, då det inte blir roligt för någon av oss. Har man inte krävande barn så vet man inte riktigt hur jobbigt det är - både för en själv, barnet och omgivningen. Då är det ju bättre att göra nåt som alla kan uppskatta och njuta av för harmonins skull.

Kattpoet skrev 2010-07-14 13:39:45 följande:
    Barn är inget hinder, barn är en glädje som ger en möjligheter att se världen från en annan  nivå.
  • Kattpoet

Min son var krävande litet nervöst knippe,sprallig och envis som bara den men  det gick en då...

• Greeneyes

Kattpoet skrev 2010-07-15 10:33:05 följande:
    Min son var krävande litet nervöst knippe,sprallig och envis som bara den men  det gick en då...

Ja ja, då är det väl mig det är fel på då

• Jezzoz

Jag har varit i Rom mitt i högsommaren-det var Hett!! och ingenstans att svalka sig i stan! Men Barcelona kanske? Där är ju stranden mitt i stan pluss att det finns massa historia i staden!
    Lycka till med överraskningen!!
    P.S Jag gifter mig samma dag 31/7! =D

• Kattpoet

Eller så kan du ta honom till Målila, det borde överraska honom rejält. ;)

• Irish

Annars är Montenegro eller Kroatien otroligt fint! Finns charter dit...

• Wine

vilken spännande ide!!! lycka till! Ha en underbar bröllopsresa vart det än bär av!

• Nilla2007

Tack ni: )

Det lutar faktiskt åt att det blir Köpenhamn!!! Bara för att undvika den värsta hettan OCH för att vi ska slipp abehöva skaffa 3 nya pass (mitt har gått ut o barnen har inget) för viss behöver vi pass om vi åjer utanför norden, även om det är inom Europa?

• Kattpoet

Vi bilande ner till  Nederländerna och ingen kollade vårt pass, vi såg ingen gränspost alls man behöver i teorin inget pass i Eu, men  flyger du behövs det  men bilande , nej.

Men kolla upp med polisen.

• min hemlighet

Rom och Paris är överskattat men jag vill tipsa om Istanbul. Kanske inte riktigt europa men nära nog ändå. väldigt vackert och GOOOOD mat=)

men dit måste ni ju ha pass...

• Gorgeousnes

Jag säger franska Rivieran. Nära till Italien, Monaco åsså har du hela kustremsan där. Åker du en timma in i landet så hamnar du på vinodlingar. Finns även en del nöjesparker. Rom var väldans varmt för tio år sedan i augusti. Kanske mera barnvänlig område. All inclusive med barn club hos någon av charterbolagen.

Köpenhamn ta en bilsemester då och åk till Legoland och Lalandia. PLus att dom har en massa andra nöjesparker.

• Flotten

EGENTLIGEN behöver du inte pass inom Schengenområdet MEN du måste kunna identifiera dig och det är inte tillräckligt med vårt körkort och det ID som är godkänt utfärdar polisen till SAMMA kostnad som passet! Fiffigt va?
    + att de flesta hotell i Europa numera kräver att kunderna identifierar sig med pass.

Legoland tycker jag personligen att ni skall spara tills barnen blir lite äldre, kul ställe men inget för ettåringen.
    Legoland ligger ju inte direkt i närheten av Köpenhamn i heller. Jag gillar Köpenhamn och det finns ju en del att syssla med där, Tivoli där kan man roa sig och så små barn till en rimlig peng förutom restaurangerna som tar rätt bra betalt, Zoologisk Have som är en upplevelse mitt i stan, Bakken lite utanför som kostar gratis entre - med gigantiska glassar, många goda restauranger på Ströget - hela världen samlad på nån kilometer, glöm inte parallellgatorna till Ströget!!, åk til Helsingör en dag - besök Kronborg slott gå i alla gränder, ...

• kk16247

varför inte norra Italien? där är det väldigt vackert, samtidigt som ni slipper storstadspulsen med era småttingar. milano tycker jag personligen inte är nån större hit, men det finns massor av fantastiska byar och städer strax norr om.

Svar på tråden Hjälp mig överraska min blivande man!!!