Inlägg från: Katarina Michael |Visa alla inlägg
  • Katarina Michael

    Flygrädd!

    Flygsäkerheten idag är enorm (förrutom Afrika och USA då), både när de gäller utrustning på plan och på flygplatser.


    Om de skulle hända en olycka så är de vid landning och start som man isåfall ska vara rädd, vid själva flygningen finns nästintill ingen risk alls. Så om du flyger 1h eller 16h spelar ingen roll, risken är lika stor. Fast nu är ju risken inte speciellt stor.


    Tekniken som finns idag gör att olycker förhindras och de finns som sagt en anledning till att du aldrig hör talas om flygolycker längre, om dem som händer sker i afrika eller USA, tyvärr satsar inte dem alls lika mycket på flygsäkerheten som både Europa, Austrailen och Asien gör.


    Dessutom så överlever nästan alla alltid krashen utan man dör av röken och elden, därför kan man ju sätta sig vid en nödutgång, så har du gjort allt för att minmera att något skulle hända!


    Visst kan de vara lite läskigt men samtidigt så har du inget att oroa dig!!

  • Katarina Michael
    MsNL skrev 2010-07-16 15:59:56 följande:
     @Katarina Michael: Jo jag vet att det är störst risk vid start och landning och vi brukar alltid sitta nära någon av utgångarna. Jag hade nog hållt med om att det var säkert med flygplan om det inte var för att det ändå poppar upp i nyheterna då och då. Senast var det på vår flygplats här i stan som de fick avbryta en uppstigning och tvärbromsa eftersom de märkte att nåt var fel. Min m2bs jobbarkompis var på.
    De visar ju bara att säkerhetsystem finns där och hjälper.

    Olyckor som händer är i USA och Afrika, när hände den sista olyckan i Europa?

  • Katarina Michael
    Gorgeousnes skrev 2010-07-19 21:46:40 följande:
    Eeeehh var väl en SAS-olycka för några år sedan i Monaco eller Italien?!?!
    2001 krockade med ett privatplan på startbanan i Milano i Italien. Men varje dag hindras såna olyckor då alla större flygplatser har system som känner av om ett ej tillåtet flyg kör förbi en stopbar (typ som ett rödljus för flygplan) och larmar med ljud upp i flygtornet.  Men just denna flygolyckan skulle aldrig planet får lyfta, de var ju flygledningen som gjorde fel, de de i Europa är krav att man har de system jag pratade om ovanför för att få landa ett plan vid sådan dimma som 50 meter sikt (inte alla flygplatser har den utrustning för att få landa då men Milano har den kategorin, dvs den utrustningen som behövs). Men utrusning var ju enligt haverikommissionen inte igång pga att den var sönder, så flygledarna lät flygplanen lyfta trots de inte hade rätt utrusning för de vädret och de är just då olycker händer. De är en olycka som inte borde få hända, men som hände för att flera personer medvetet valde att följa lagarna som finns, och de är ju då olyckor händer. Men visste de var en lycka för snart 10 år sen och sen dess har reglerna på flygplatserna och kontrollerna blivit hårdare.
Svar på tråden Flygrädd!