• MsNL

Flygrädd!

Vi kommer att gifta oss om lite mindre än 3 veckor och min m2b har utövat lite påtryckningar angående att bestämma oss för en bröllopsresa i höst. Problemet är att jag är så himla flygrädd!! Tror på allvar att det kommer gå åt pipan och planet kommer krasha, så jag vill inte alls ut och flyga. Han å andra sidan vill till Bali eller nån annanstans långt bort. (Jag skulle gärna ta mig till Japan om det inte var för flygandets skull...)

Jag skulle gärna vilja säga ja och att vi bokar, men jag vill verkligen inte flyga. Jag är en mespropp, det vet jag. Men hur kommer man över sin flygrädsla?? :(

• Svar på tråden Flygrädd!
  • MsNL

Jo jag vet att det är troligare... Problemet är nog att man åker bil oftare, vilket gör att man är vanare vid det. Och eftersom det aldrig händer nåt tror man att det är säkrare....typ.

• empa83

Jag är också flyrädd, gråter och vill inte gå på. har en förmåga att göra slut kvällen innan också i ett försök till att slippa;) jag flög första gången när jag var 15 och visste inte då att jag var flygrädd. När alla gått på satt jag kvar utanför å skrek... jag och min syster fick då inte sitta brevid varandra när de väl fick på mig och det gjorde ju inte det hela bättre....

jag faktiskt bara bestämmde mig för att jag skulle göra det, men nu efter 12 år är det lika hemskt varje gång! det som gör det lite lättare för mig är att jag vet att hemresan inte är några problem. Min flyrädsla grundar sig i att jag inte vill lämna min familj hemma, är väldigt rädd att något skall hända dem när jag är borta, men bara när jag flyger. Har pratat med psykolog om detta. Jag flyger ca 4-5 gånger per år då jag älskar att resa, men jag mår väldigt dålig var gång. Har även panikångest som inte blir bättre när jag flyger.

Bestäm dig bara! det är INTE farligt! när man väl är uppe är det fantastiskt. Ta en sup innan också det gär jag;)

• Katarina Michael

Flygsäkerheten idag är enorm (förrutom Afrika och USA då), både när de gäller utrustning på plan och på flygplatser.

Om de skulle hända en olycka så är de vid landning och start som man isåfall ska vara rädd, vid själva flygningen finns nästintill ingen risk alls. Så om du flyger 1h eller 16h spelar ingen roll, risken är lika stor. Fast nu är ju risken inte speciellt stor.

Tekniken som finns idag gör att olycker förhindras och de finns som sagt en anledning till att du aldrig hör talas om flygolycker längre, om dem som händer sker i afrika eller USA, tyvärr satsar inte dem alls lika mycket på flygsäkerheten som både Europa, Austrailen och Asien gör.

Dessutom så överlever nästan alla alltid krashen utan man dör av röken och elden, därför kan man ju sätta sig vid en nödutgång, så har du gjort allt för att minmera att något skulle hända!

Visst kan de vara lite läskigt men samtidigt så har du inget att oroa dig!!

• Kattpoet

Gå terapi och sedan prova med kortare flygningar inom Sverige.  Jag får panik ångest av att resa  eller mer jag fick men jag botade det med små resor  och sedan längre resor.

• Gorgeousnes

Jag har klaustrofobi. Naturligtvis är det ju inte roligt om man skulle krascha. Men mitt problem är att sitta instängd så länge. Så jag tar Sobril det funkar jag somnar :)!

• MsNL

@empa83: Jag känner igen mig i det du berättar. Kommer ihåg hur jag stod i kön för att gå på planet och hur jag inte kunde andas... Jag har flugit efter det också, fast med lugnande... Det hjälper! En sup eller två skulle nog också funka, haha.

@Katarina Michael: Jo jag vet att det är störst risk vid start och landning och vi brukar alltid sitta nära någon av utgångarna. Jag hade nog hållt med om att det var säkert med flygplan om det inte var för att det ändå poppar upp i nyheterna då och då. Senast var det på vår flygplats här i stan som de fick avbryta en uppstigning och tvärbromsa eftersom de märkte att nåt var fel. Min m2bs jobbarkompis var på det planet...

@Kattpoet: Jag skulle nog behöva prata med någon om det här, det har du alldeles rätt i. Måste ju få ordning på det!

@Gorgeousnes: Sobril vet jag inte vad det är, lugnande eller sömnmedel? Jag håller i alla fall med om att det är bra att sova när man ska flyga :)

Ska se om man kan få tid nånstans alternativt att de skriver ut nåt lugnande så att vi i alla fall kan komma iväg. Haha, får väl ta lugnande när vi ska boka också isåfall. Tack för era svar :)

• Rosen2011

Jag är också flygrädd, och när jag flög för första gången för några
    år sedan hade jag HEMSKA mardrömmar som plågade mig flera månader
    innan.
    Jag grät hysteriskt, framförallt vid start och landning, men inget hände
    och jag kom tillbaka till Sverige oskadd.

Förra året var det dags igen och jag kände mig nästan lika panikslagen som sist.
    MEN allt gick hur bra som helst!

Mina råd till dig är att se till att få någon form av lugnande om du behöver det,
    och se till att prata med någon om din rädsla!
    Sen tycker jag att du kan maila/höra av dig till flygbolaget och säga som det är,
    dom brukar ofta uppskatta det och då kan dom kanske lugna dig lite och se
    till så att allt är okej med dig under resans gång.

Lycka till!

• Gorgeousnes

Sobril är lugnande men jag somnar av det så länge jag inte dricker kaffe med det haha.

jag säger alltid till personalen att jag har klaustrofobi och tagit lugnande.

• Katarina Michael
    MsNL skrev 2010-07-16 15:59:56 följande:
     @Katarina Michael: Jo jag vet att det är störst risk vid start och landning och vi brukar alltid sitta nära någon av utgångarna. Jag hade nog hållt med om att det var säkert med flygplan om det inte var för att det ändå poppar upp i nyheterna då och då. Senast var det på vår flygplats här i stan som de fick avbryta en uppstigning och tvärbromsa eftersom de märkte att nåt var fel. Min m2bs jobbarkompis var på.
    De visar ju bara att säkerhetsystem finns där och hjälper.

Olyckor som händer är i USA och Afrika, när hände den sista olyckan i Europa?

• Gorgeousnes

Eeeehh var väl en SAS-olycka för några år sedan i Monaco eller Italien?!?!

• Katarina Michael
    Gorgeousnes skrev 2010-07-19 21:46:40 följande:
    Eeeehh var väl en SAS-olycka för några år sedan i Monaco eller Italien?!?!
    2001 krockade med ett privatplan på startbanan i Milano i Italien. Men varje dag hindras såna olyckor då alla större flygplatser har system som känner av om ett ej tillåtet flyg kör förbi en stopbar (typ som ett rödljus för flygplan) och larmar med ljud upp i flygtornet.  Men just denna flygolyckan skulle aldrig planet får lyfta, de var ju flygledningen som gjorde fel, de de i Europa är krav att man har de system jag pratade om ovanför för att få landa ett plan vid sådan dimma som 50 meter sikt (inte alla flygplatser har den utrustning för att få landa då men Milano har den kategorin, dvs den utrustningen som behövs). Men utrusning var ju enligt haverikommissionen inte igång pga att den var sönder, så flygledarna lät flygplanen lyfta trots de inte hade rätt utrusning för de vädret och de är just då olycker händer. De är en olycka som inte borde få hända, men som hände för att flera personer medvetet valde att följa lagarna som finns, och de är ju då olyckor händer. Men visste de var en lycka för snart 10 år sen och sen dess har reglerna på flygplatserna och kontrollerna blivit hårdare.
  • Gorgeousnes

Ja det brukar ju vara den mäsnliga faktorn :(.

Åsså hade vi concorden är det också snart tio år sedan?

• Fröken Skruttis

Här har du en till. Jag är fantastiskt flygrädd och har därför gett fan i att flyga dom senaste 12 åren,vilket säkerligen har gjort det värre. Jag har gått i terapi,tagit lugnande,gått olika flygkurser men INGET har funkat,tyvärr. Jag vet ju att det är säkrare att flyga osv..jag VET det. Men det spelar ingen roll..när jag väl ska till å flyga så flyger den vetenskapen ut genom fönstret. Detta är ett stort handikapp för mig. Har dock flygit 4 ggr innan och har alltid haft full panik men det har ändå halvt om halvt funkat...tills sista gången för 12 år sen när vi var i Kreta och det var REJÄLT med turbulens. Planet skakade och tallrikarna flög. Sen dess har jag inte satt mig på ett plan. 

Svar på tråden Flygrädd!