Tack för alla tankar och åsikter!
Jag formulerade mig fel, vi inviterar till en middag där man får betala för egen mat och dryck, det är naturligtvis inte samma sak som att bjuda på middag.
Många har föreslagit att vi ses på en restaurang och den som vill komma kommer och betalar för egen vald mat och dryck. Detta vore önskvärt även av oss men jag känner inte till någon restaurang där man kan komma ett sällskap om 50 pers eller fler och beställa sin egen mat och dryck på plats. De restauranger jag har kollat kräver att alla förebeställer samma meny vid stora sällskap.
Vi har över 100 gäster, de allra flesta bor i Stockholm där vi gifter oss. Det är öppen bar hela kvällen, vi bjuder på tilltugg och vickining. Innan festen har vi en middag för närmsta familjen som vi bjuder på. Lokalhyra, dryck och mat kommer att gå på ca 80 000 kr för oss.
De flesta gäster som kommer från andra orter och länder kommer bo i gästrum hos vänner. Resan till Stockholm betalar de själva. Eftersom vi inte vill att det ska bli för mycket extra utgifter, och eftersom att vi inte behöver mer prylar, har vi skrivit tydligt i inbjudan att vi inte önskar presenter.
Vi vill gärna hinna träffa våra gäster mer än under festen efter bröllopet och funderar därför på denna middag kvällen innan. Vi har tyvärr inte råd att betala för alla.
Däremot håller jag med om att 500 kr per person blir för mycket. Vi tänker nu att vi kan betala en del av den kotnaden så man bara betalar ca 300 kr per person. Vi tänker skicka en ganska informell inbjudan via epost där vi säger att den som vill är välkommen att komma med på middag kvällen innan, kuverpriset är 300 kr, följande ingår.
Jag tycker faktiskt inte att det är snålt att "bjuda in" på middag där man betalar för sig själv. Någon har skrivit att det är hutlöst att kräva att gästerna betalar, men vi kräver ingenting. Vill man inte komma så gör man inte det, inga konstigheter. Jag tror att en hel del inte kommer ha möjlighet att komma och vi förväntar oss inte att alla 120 gäster kommer på både bröllopet och middagen innan.