• havelina

OK med kuvertpris för middag kvällen innan?

Ja, vi funderar alltså på att bjuda in till en liten middag kvällen innan bröllopet så vi ska hinna träffa långväga gäster lite mer och så vänner och familj får chans att umgås mer än på bara festen.

Vi har kollat med ett ställe som verkar schysst och de tar ca 500 kr per person för tre-rätters inkl. fördrink med påfyllning, två glas vin/öl samt kaffe.

Hur skulle ni reagera om ni blev bjudna på middag kvällen innan men var tvugna att betala 500 kr?

Vi kommer nog köra på detta hur som helst men jag är nyfiken på hur ni tänker och hur ni skulle reagera. Låter 500 kr per person mycket?
    Bröllopet kommer vara på kvällen efter och vi bjuder på tilltugg, dryck och vickning hela kvällen men har ingen sittning. Vi önskar inga presenter eller pengar.

Tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden OK med kuvertpris för middag kvällen innan?
  • giz83

jag tycker det låter mycket....tänk er en familj på 4 personer det är ändå 2000 kr de ska betala plus att de vill säkert ha nya kläder och säkert vill de köpa nån present...så det blir en dyr kväll...

och dessutom om det är för kvällen innan och det är folk som kommer långväga ifrån då har de ju redan betalat en massa för att komma på ert bröllop! 

• Thinkerbelle

Jag tycker det er ok med kuvertpris på middagen dagen före bröllopet, men ville nog inte at det skulle varit mer enn ca 200,-

• mattiasFästmö

Jag skulle nog också tycka detta var lite mycket pengar, är man två så blir det 1000kr, och sen kanske resan dit kostar, boende? och sen även bröllopspresenten. Men det beror ju helt på vilken ekonomi dina gäster har. Men eftersom att det inte ens är en bröllopsmiddag så hade nog jag skippat den middagen och kommit till själva vigseln då bara kan ni inte laga något gott hemma istället?

• shakynose

Nja, alltså så länge det är "frivilligt" att delta, och att ni gör det klart och tydligt i inbjudan, så ok. Jag är bara emot kuvertavgift om det är i samband med bröllopet på ett sätt som gör det svårt att avböja. Och som tidigare nämnts så kan det bli en väldans dyr historia för den som redan får åka en bit o så.

500kr är lite dyrt, och jag hade nog själv tvekat om jag skulle gå, men annars tycker jag att det är en jättetrevlig idé!

• havelina

Hm.. Ja, förstår att det blir mycket när man är flera från en familj som kommer. Vi hade gärna bjudit hem men vi bor inte tillräckligt stort tyvärr, dessutom slipper vi gärna den stressen kvällen innan.

Det är bara ett tiotal som reser från utlandet, och de flesta har vi kunnat stuva in i vänners gästrum och liknande, men det är klart att det kostar även för dem som resar inrikes.

Vi har som sagt sagt klart och tydligt i inbjudan att vi INTE vill ha några presenter eller ekonomiska bidrag till bröllopet. Och vi bjuder på tilltugg, drinkar öl och vin under hela kvällen på bröllopet och har tårta efter vigseln.

Tanken med middag kvällen innan är att de som vill kommer, det ska absolut inte kännas som ett tvång, många har nog bara möjlighet att komma till själva bröllopet.

Och eftersom vi "bara" har vigsel, tårta och party på bröllopet skulle det vara trevligt om det blir ytterliggare ett tillfälle för våra nära och kära att träffas.

Tack för alla synpunkter! Fler tankar?

• shakynose

Angående själva kostnaden: Jämför med vad en middag för två brukar gå på när man går ut! Sällan blir notan 1000kr eller mer när jag och killen äter, och då brukar vi ändå ta i när vi väl går ut...

• Optimia

Ni kunde kanske välja ett annat ställe, eller skicka menyn till gästerna och be dem välja vad de vill äta i samband med att de anmäler sig.

Då kan ju folk välja billigare rätter/hur många rätter de äter. Samma med drycken; alla kanske inte vill ha fördrink + 2 glas vin? 

Tycker också 500:- per person är ganska dyrt faktiskt. Kräsen som jag är, väljer jag helst min mat själv om jag ska betala för den

• havelina
    shakynose skrev 2010-07-16 17:58:13 följande:
    Angående själva kostnaden: Jämför med vad en middag för två brukar gå på när man går ut! Sällan blir notan 1000kr eller mer när jag och killen äter, och då brukar vi ändå ta i när vi väl går ut...
    Jag förstår verkligen att det är mycket för många.

Men 500 kr per person för trerätters på OK restaurang med två drinkar och två glas vin är väl ändå inte onormalt?

• mattiasFästmö

havelina skrev 2010-07-16 18:04:33 följande:
    Jag förstår verkligen att det är mycket för många. Men 500 kr per person för trerätters på OK restaurang med två drinkar och två glas vin är väl ändå inte onormalt?

Nej, men alla har inte råd att gå ut och äta så dyrt bara sådär iallafall, även om det inte är ett bröllop. Och äter man på restaurang så är det oftast bara den kostnaden. Inte resan och liknande. Plus att som någon annan här skrev så skulle jag nog vilja mat och liknande själv om jag ska betala så dyrt. Men det är klart ni kan ha det sålänge ni verkligen skriver att det är helt valfritt, så att ingen får dåligt samvete om man inte har råd, eller går ut och äter fastän att man kanske egentligen inte alls har dom pengarna. Jag personligen skulle nog hoppa det om det var någon i min närhet som hade det, och bara komma på vigseln. :) men som sagt beror det ju lite på era gästers ekonomier också.

• shakynose
    havelina skrev 2010-07-16 18:04:33 följande:
    Jag förstår verkligen att det är mycket för många. Men 500 kr per person för trerätters på OK restaurang med två drinkar och två glas vin är väl ändå inte onormalt?
    Nej, säkert inte, vi brukar ju inte ta drinkar innan maten, och ibland delar man ju på efterrätt eftersom man blir så mätt. Brukar även dela på en flaska vin snarare än att beställa ett glas åt gången, men det är fortfarande mycket pengar som jag skulle tveka på att lägga ut om jag inte fick bestämma själv vad jag skulle äta ur menyn.

Det beror ju också på var man bor någonstans (har noterat att det är lite billigare att gå på restaurang här i Malmö), men jag tycker inte att det ska kosta mer att äta i ett stort sällskap om man har förbeställt än det gör när man går ut själv. Kan ni inte pruta ner det lite?

Svar på tråden OK med kuvertpris för middag kvällen innan?