• havelina

OK med kuvertpris för middag kvällen innan?

Ja, vi funderar alltså på att bjuda in till en liten middag kvällen innan bröllopet så vi ska hinna träffa långväga gäster lite mer och så vänner och familj får chans att umgås mer än på bara festen.

Vi har kollat med ett ställe som verkar schysst och de tar ca 500 kr per person för tre-rätters inkl. fördrink med påfyllning, två glas vin/öl samt kaffe.

Hur skulle ni reagera om ni blev bjudna på middag kvällen innan men var tvugna att betala 500 kr?

Vi kommer nog köra på detta hur som helst men jag är nyfiken på hur ni tänker och hur ni skulle reagera. Låter 500 kr per person mycket?
    Bröllopet kommer vara på kvällen efter och vi bjuder på tilltugg, dryck och vickning hela kvällen men har ingen sittning. Vi önskar inga presenter eller pengar.

Tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden OK med kuvertpris för middag kvällen innan?
  • havelina

Ja, det är sant. Problemet är att de flesta restauranger vill ha en meny för alla vid större sällskap. Dessutom brukar de lägga till en kostnad för personal om man är ett stort sällskap.

Vi har redan skickar ut inbjudningarna och tänkte skicka ut en informell inbjudan per email och bjuda in till detta. I sådant fall skriver vi ut vad som ingår i menyn så man vet vad man får för perngarna, och så att man kan höra av sig om man är allergisk eller föredrar annan dryck t.ex.

De flesta av gästerna har bra ekonomi, men jag tänker att man kanske skulle kolla efter något billigare ändå.

• gruyerienne

Vi kommer ocksa ha en liten middag for langvaga gaster kvallen innan, alla vara utlanska gaster kommer fredag-mandag, och har ju betalt for resa och sa. Vi har hyrt ett hus dar brollopet aven kommer att vara dagen efter, sa folk stannar dar hela helgen. Vi tankte grilla kvallen innan, alla far hjalpa till och betala, vi tankte be om dryga femtiolappen var, och sen aka o storhandla sa mycket vi far for dom pengarna. Forhoppningsvis kan vi sitta ute, men om det ar daligt vader kan vi aven fa plats inomhus. Det kommer inte vara nagon formell tre ratters, utan mer avslappnat grill party dar folk tar mat och satter sig pa graset nanstans o ater, typ lite som en picknick. 

Vi kommer bara servera ol, dar gasterna aven far hjalpa till o betala, men ingen starksprit eller vin, vill ju inte att folk ska vara bakis pa brollopet. 

Har ni inte nan storre tradgard, el sa dar ni kan ha lite grillfest? Eller bara en kall buffe som ni kan gora sjalva, typ lite pasta sallader och sa. Jag tycker ocksa 500 kr later mycket, sarskilt for langvaga gaster som har betalat resa a sa. Men det beror ju valdigt mycket pa era gaster, det ar ju sa olika. Har ni fragat nagra av dom? Manga av mina kompisar ar fortfarande studenter, sa vi forsoker se till att dom behover betala sa lite som mojligt annars skulle dom inte komma. 

• Sebastiána
    havelina skrev 2010-07-16 17:24:59 följande:
    Ja, vi funderar alltså på att bjuda in till en liten middag kvällen innan bröllopet så vi ska hinna träffa långväga gäster lite mer och så vänner och familj får chans att umgås mer än på bara festen. Vi har kollat med ett ställe som verkar schysst och de tar ca 500 kr per person för tre-rätters inkl. fördrink med påfyllning, två glas vin/öl samt kaffe. Hur skulle ni reagera om ni blev bjudna på middag kvällen innan men var tvugna att betala 500 kr? Vi kommer nog köra på detta hur som helst men jag är nyfiken på hur ni tänker och hur ni skulle reagera. Låter 500 kr per person mycket?Bröllopet kommer vara på kvällen efter och vi bjuder på tilltugg, dryck och vickning hela kvällen men har ingen sittning. Vi önskar inga presenter eller pengar. Tacksam för era åsikter!
    Vi tänker föreslå att den närmaste familjen (föräldrar + syskon och deras respektive) följer med ut på en resturang kvällen innan. Var och en får betala sin mat (och naturligtvis själva välja vad de ska äta).
  • Dsy04

tycker att 500 är mycket för 1 person

alltså varför inte  bestämma tid o plats på en restaurant o bestämma själv vad man ska äta o var o en betala det man har äter o dricker

kanske då är det många fler som vill äta med er om man betalar själv det man beställer. för då äter man för det man har råd med.

500 kr per person där någon bestämmer vad vi ska äta nää inget för mig....jag menar det viktigaste är att ni är tillsammans med kompisar o familjen

man ska tänka på att många av dina kompisar o familjen ska betala bus/flyg/tåg/bensin pengar, samt där de ska bo o många kanske vill ge er en present eller nåt....när man går på bröllop man är typ 2 st, då är det 1000 kr för maten + hotell+plus mat under dan+ åkande + taxi för att ta sig dit ni ska fira plus taxi tillbaka till hotellet etc.

förlåt för min dåliga svenska hoppas ni förstår.

• jessie key

personligen tycker ju inte jag att man bjuder på middag om gästerna själva ska betala... och 500 kr är nog lite dyrt.

Men är man ok med så, av egen erfarenhet vet jag att en del kan ta illa upp, etikett säger väll att så ska det inte gå till, värdparet ska ju bjuda. fick själv höra en del, men allt beror nog på åldersgrupp m.m.

Fast är det en middag skild från brölloppet och man verkligen trycker på att det är för att kunna träffas lite mera till självkostnadspris så kanske det är ok.

• Rufsas

Hur skulle ni reagera om ni blev bjudna på middag kvällen innan men var tvugna att betala 500 kr?

Som någon skrev, hur ser du att man blir bjuden när man ska pröjsa minst 500 spänn per person? Själv tycker jag redan det är otroligt mycket utgifter som gäst vid bröllop och hade inte gått. Möjligtvis om det hade varit en bästa kompis eller familjemedlem. But then again, ingen jag känner skulle ta kuvertavgift. Mycket trevligare att bjuda in till stor grillfest där alla plockar med sig något.

• KatjaB

jag tycker nog att det är mycket pengar. Vi hade inte möjlighet att betala boende för våra gäster som valde att sova kvar och jag kände mig nästan lite taskig för att det billigate alternativet kostade iaf 800 kr /familj för boendet, och då får man ju lägga till bensinkostnader mm för att de ens ska kunna komma.
    Ni gör ju såklart som ni vill, men det ÄR ju en hel del kostnader vid ett bröllop. Jag är ju lite så som person att jag har svårt för kuvertavgifter över huvud taget, men det är ju min personliga åsikt.. det är väl olika för alla..

• Astro

Jag har inte läst alla inlägg, skummat lite.

Kan ni inte bara boka bord på en restaurang och sedan får folk äta vad de vill? Personligen skulle jag ha svårt att moffa i mig tre-rätters två kvällar i rad, och 500kr är ju lite mycket med tanke på hur mycket det kostar ändå att gå på bröllop . Men om ni bara bokar bord till de som vill komma så kan de som vill slå på stort och äta mycket och dyrt, och de som bara vill haka på och umgås kan äta någon billigare rätt.

• min hemlighet

Jag tycker ni ska tala om för gästerna att ni ska gå till den och den resturangen kvällen innan och att alla som vill får följa med. sen äter alla det dom vill och var och en betalar för sig.
    jag förstår om det känns festligare för er om alla äter samma sak med tre rätter men som nästan alla påpekat så är det mycket pengar, bättre då att man kna välja vad man vill äta och attfler kanske kan komma

• mape81

Jag håller med tidigare åsikter, om jag skulle betala 500 för en middag då vill jag själv välja vad jag ska äta... och för mig som inte dricker vin/öl/sprit känns det "orättvist" att  betala samma kuvertavgift som de som gör och att sen restaurangen får det som extra vinst...

Nej jag håller med "min hemlighet", Jag hade skickat ut ett mail med typ
    "För att hinna prata och träffas så mycket som möjligt tänkte vi gå ut och äta XXdag och tycker att det skulle vara kul om så många som möjligt vilje följa med, middagen blir på restaurang xx och är till självkostnadspris. Meddela om du vill med så vi kan boka bord..." Eller något i den stilen :)

Sammanfattat: Jag tycker att det är lite mycket med 500 om jag inte själv får välja mat och dryck...

Svar på tråden OK med kuvertpris för middag kvällen innan?