• havelina

OK med kuvertpris för middag kvällen innan?

Ja, vi funderar alltså på att bjuda in till en liten middag kvällen innan bröllopet så vi ska hinna träffa långväga gäster lite mer och så vänner och familj får chans att umgås mer än på bara festen.

Vi har kollat med ett ställe som verkar schysst och de tar ca 500 kr per person för tre-rätters inkl. fördrink med påfyllning, två glas vin/öl samt kaffe.

Hur skulle ni reagera om ni blev bjudna på middag kvällen innan men var tvugna att betala 500 kr?

Vi kommer nog köra på detta hur som helst men jag är nyfiken på hur ni tänker och hur ni skulle reagera. Låter 500 kr per person mycket?
    Bröllopet kommer vara på kvällen efter och vi bjuder på tilltugg, dryck och vickning hela kvällen men har ingen sittning. Vi önskar inga presenter eller pengar.

Tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden OK med kuvertpris för middag kvällen innan?
  • Fröken Kumla

Min hemlighet och mape81 har sammanfattat min allra första tanke kring detta. :)

• Sebastiána
    havelina skrev 2010-07-16 17:24:59 följande:
    Hur skulle ni reagera om ni blev bjudna på middag kvällen innan men var tvugna att betala 500 kr?
    Om man ska betala 500:- blir man ju inte bjuden!

Jag tycker att det kan vara OK med kuvertavgift på bröllopsfesten (inte så mycket som 500 dock och istället för present), men om man ska träffas dagen innan tycker jag antingen att "värdparet" ska bjuda, att man har något enkelt typ grillning, eller att man äter på resturang men att var och en själv bestämmer vad man ska äta/dricka.

• Dsy04

hej vi ska gå ut o äta dagen innan bröllopet vill ni följa med? var o en betalar sitt så hade jag gjort eller skrivit via mail etc...

för jag vill bestämma vad jag ska äta när jag går ut å äter

• Lucia05

Hutlöst att kräva att gästerna ska betala 500 kronor för en middag för att träffa er. 

• mattiasFästmö

havelina skrev 2010-07-16 17:24:59 följande:
     Vi önskar inga presenter eller pengar. Tacksam för era åsikter!

Tänkte bara säga att även fast ni inte önskar er presenter så är det inte säkert att det väger upp det iallafall. Är man en familj på tre så blir det 1500, och alla hade kanske inte lagt 1500 på en present. Även om man bara är två så det bara blir 1000, så hade jag inte jag lagt 1000 på en present om det inte var någon som var nära, typ syskon och liknande.

• zanahoria

Vi hade middag dagen innan men betalade ungefär hälften. Jag tror att gästerna betalade 200 kr var. Men då var det bara en rätt + dryck.

Det var mycket positivt iallafall och många kom.

• uppochhoppa

Så kommer vi också göra, dvs ha att man kan äta en rätt. Det blir ju också en natt till på hotell om man ska vara med kvällen innan... Alternativet, att ha hemma hos endera part om man är på ort där sådant hem finns ;) men då tycker jag man ska catera eller göra riktigt enkel mat som paj eller liknande, inte kul annars med massa fix dagen innan. Den dagen ska vara så lugn som möjligt tycker jag!

• havelina

Tack för alla tankar och åsikter!

Jag formulerade mig fel, vi inviterar till en middag där man får betala för egen mat och dryck, det är naturligtvis inte samma sak som att bjuda på middag.

Många har föreslagit att vi ses på en restaurang och den som vill komma kommer och betalar för egen vald mat och dryck. Detta vore önskvärt även av oss men jag känner inte till någon restaurang där man kan komma ett sällskap om 50 pers eller fler och beställa sin egen mat och dryck på plats. De restauranger jag har kollat kräver att alla förebeställer samma meny vid stora sällskap.

Vi har över 100 gäster, de allra flesta bor i Stockholm där vi gifter oss. Det är öppen bar hela kvällen, vi bjuder på tilltugg och vickining. Innan festen har vi en middag för närmsta familjen som vi bjuder på. Lokalhyra, dryck och mat kommer att gå på ca 80 000 kr för oss.

De flesta gäster som kommer från andra orter och länder kommer bo i gästrum hos vänner. Resan till Stockholm betalar de själva. Eftersom vi inte vill att det ska bli för mycket extra utgifter, och eftersom att vi inte behöver mer prylar, har vi skrivit tydligt i inbjudan att vi inte önskar presenter.

Vi vill gärna hinna träffa våra gäster mer än under festen efter bröllopet och funderar därför på denna middag kvällen innan. Vi har tyvärr inte råd att betala för alla.

Däremot håller jag med om att 500 kr per person blir för mycket. Vi tänker nu att vi kan betala en del av den kotnaden så man bara betalar ca 300 kr per person. Vi tänker skicka en ganska informell inbjudan via epost där vi säger att den som vill är välkommen att komma med på middag kvällen innan, kuverpriset är 300 kr, följande ingår.

Jag tycker faktiskt inte att det är snålt att "bjuda in" på middag där man betalar för sig själv. Någon har skrivit att det är hutlöst att kräva att gästerna betalar, men vi kräver ingenting. Vill man inte komma så gör man inte det, inga konstigheter. Jag tror att en hel del inte kommer ha möjlighet att komma och vi förväntar oss inte att alla 120 gäster kommer på både bröllopet och middagen innan.

• Rufsas
    havelina skrev 2010-07-19 10:45:28 följande:
    Tack för alla tankar och åsikter! Jag formulerade mig fel, vi inviterar till en middag där man får betala för egen mat och dryck, det är naturligtvis inte samma sak som att bjuda på middag. Många har föreslagit att vi ses på en restaurang och den som vill komma kommer och betalar för egen vald mat och dryck. Detta vore önskvärt även av oss men jag känner inte till någon restaurang där man kan komma ett sällskap om 50 pers eller fler och beställa sin egen mat och dryck på plats. De restauranger jag har kollat kräver att alla förebeställer samma meny vid stora sällskap. Vi har över 100 gäster, de allra flesta bor i Stockholm där vi gifter oss. Det är öppen bar hela kvällen, vi bjuder på tilltugg och vickining. Innan festen har vi en middag för närmsta familjen som vi bjuder på. Lokalhyra, dryck och mat kommer att gå på ca 80 000 kr för oss. De flesta gäster som kommer från andra orter och länder kommer bo i gästrum hos vänner. Resan till Stockholm betalar de själva. Eftersom vi inte vill att det ska bli för mycket extra utgifter, och eftersom att vi inte behöver mer prylar, har vi skrivit tydligt i inbjudan att vi inte önskar presenter. Vi vill gärna hinna träffa våra gäster mer än under festen efter bröllopet och funderar därför på denna middag kvällen innan. Vi har tyvärr inte råd att betala för alla. Däremot håller jag med om att 500 kr per person blir för mycket. Vi tänker nu att vi kan betala en del av den kotnaden så man bara betalar ca 300 kr per person. Vi tänker skicka en ganska informell inbjudan via epost där vi säger att den som vill är välkommen att komma med på middag kvällen innan, kuverpriset är 300 kr, följande ingår. Jag tycker faktiskt inte att det är snålt att "bjuda in" på middag där man betalar för sig själv. Någon har skrivit att det är hutlöst att kräva att gästerna betalar, men vi kräver ingenting. Vill man inte komma så gör man inte det, inga konstigheter. Jag tror att en hel del inte kommer ha möjlighet att komma och vi förväntar oss inte att alla 120 gäster kommer på både bröllopet och middagen innan.
    Men varför inte bara köra knytis? Känns mycket mer äkta och är mer lättsamt. Om det nu är umgänget ni är ute efter. Tycker det är lite oförskämt att bjuda in till middag som folk får betala för. Ja, det är frivilligt, men du tror inte att gästerna känner sig mer eller mindre "tvingade" till att vara med?
  • havelina
    Rufsas skrev 2010-07-19 13:11:38 följande:
    Men varför inte bara köra knytis? Känns mycket mer äkta och är mer lättsamt. Om det nu är umgänget ni är ute efter. Tycker det är lite oförskämt att bjuda in till middag som folk får betala för. Ja, det är frivilligt, men du tror inte att gästerna känner sig mer eller mindre "tvingade" till att vara med?
    Knytkalas hade varit toppen om vi hade haft plats hemma hos oss vilket vi tyvärr inte har. Vågar inte bestämma träff i en park i händelse av att det blir dåligt väder. Känner inte till någon lokal i Stockholm som vi kan hyra för tillräckligt låg avgift.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att knytkalas är mer "äkta". Tror också flera av våra gäster skulle känna sig stressade av att behöva fixa käk att ta med.

Jag tror och hoppas inte att någon kommer känna sig tvingad till att vara med om vi verkligen gör det tydligt i inbjudan att det är en avslappnad middag kvällen innan för dem som kan och vill.
    Jag har varit bjuden på bröllop där man har haft liknande middagar eller barhäng för gästerna kvällen innan, och jag har alltid uppfattat det som frivilligt att deltaga då de har skrivit det.

Låt mig gärna veta om ni är flera som håller med om att det låter som ett tvång att  komma kvällen innan, trots att vi skriver att man kommer om man vill.

• Skumboll

Jag personligen tycker att det låter helt okej, så länge det inte är tvång och det verkar det inte vara. Jag skulle kommit oavsett om det kostade 300 eller 500 kr, låter som en kul och trevlig grej!

Kom ihåg att bara Du vet hur era gäster skulle reagera och tycka om en sådan grej. Jag har fått lära mig här på BT att det är väldigt tabu med kuvertavgifter. 

• Mlle M

Jag tycker det låter lite väl mycket; kanske kan man göra en kombination av att man betalar mat och gästerna alkhol? Vi hade en middag kvällen innan för ca 40 av gästerna, mitt förslag var till detta att vi bjudit på den grillbuffé som restaurangen ordnade men att gästerna fick betala alkohol själva. Min man gick dock inte med på detta utan tyckte det var snålt; det slutade med att vi bjöd på allt och det kostade oss ca 30 000 extra men det blev i alla fall mycket strul då vi beslutat att "stänga baren" kl 22 och folk fick debitera sina rum eller betala själva kontant men ja, det blev i alla fall rörigt då vissa gäster inte uppfattade detta så hur Ni än gör är mitt råd till er att vara tydlig med gästerna om Ni bjuder eller inte. 

• Astro

300kr låter väl helt ok! Det troliga är väl ändå att alla inte kommer, av olika skäl. Det är ju en frivillig sak och jag själv skulle inte tycka det var något konstigt, speciellt som ni bjuder på hela festen dagen efter. Det kanske blir en naturlig sållning bland gästerna dock, barnfamiljer o liknande lär ju i många fall välja bort middagen kvällen före. Men grejen blir ju då att de som kommer kvällen före kan ni umgås med mycket då, och de som kommer "bara" på bröllopsfesten kan få lite mer tid då. Smidigt för er som har så många gäster. Kör på, och lyssna inte på allt tjafs om att det skulle vara hutlöst dyrt eller att kuvertavgifter är tabu. Man gör som man vill, och om ni tycker det är ok lär era vänner göra det oxå!

• Eponine

Jag och min blivande make har gatt i samma tankar som er, da vi har manga gaster fran utlandet som betalar flyg & boende. Vi bjuder pa allt under brollopsdagen – middag, dryck, vickning, oppen bar osv. och har ocksa valt bort presenter. Men det hade ocksa varit fint med ytterligare tillfalle att traffas och umgas nar alla anda ar samlade, det lar inte handa igen inom snar framtid. Manga gaster gor nog en weekend av brollopet och da kanske det ar kul for dem att valja sin egen kvallsunderhallning – dessutom blir det som du sager bokigt att organisera middag for sa manga.

Darfor har vi tankt arrangera en brunch dagen efter brollopet, pa ett stalle med brunchbuffe for ett fast pris. Vi star for den kostnaden ocksa men om ni valjer att gora det till sjalvkostnadspris blir det nog anda lattare att svalja for era gaster an en middag, for pa bruncher behover man ju inte kopa alkohol och som sagt sa ar det ju oftast en buffe dar man slipper forhandsvalja mat osv.

• Hanna och Petter

När min brorsa å hans fru gifte sig fick man följa med ut och äta kvällen innan om man ville och betala själv. Det kostade nog inte riktigt så mycket som 500 kr men säkert 350 kr eller så med dricka (va en libanesisk buffé till fast pris å sen fick man välja dricka). 

Vad jag vet tyckte alla att det var jättetrevligt! Det var nog ungefär hälften (typ 50 av 100) gäster som kom och jag tror INTE att någon kände sig tvungen! Kommer man från en annan stad/land är ju sannorlikheten stor att man ändå behöver gå ut och äta kvällen innan för att få i sig mat och då tycker iallafall jag att det är roligare att passa på att träffa brudparet och alla andra man kanske inte träffar så ofta! Så go for it tycker jag! 

Det enda jag kan tycka är att ni borde ha ett pris utan alkohol eftersom jag gissar att det är en rätt stor del av den totala summan, då kan alla välja vad & hur mycket de vill dricka å så känns inte summan så saftig.

Vi satt vid två långbord och buffen/plockmaten ställdes fram på borden så man fick ta det man ville ha utan att någon behövde resa sig, mycket trevligt!

Svar på tråden OK med kuvertpris för middag kvällen innan?