• ollasulrika

Är vi snåla som funderar på varje liten grej...?

Vi har inte haft nån jättebudget... ska göra det mesta själv med hjälp av svärmor å mamma.

När man ser andra trådar så är det ju många som är oroliga att det inte ska räcka med ens 100 000 kr.

Känns som att vi är otroligt snåla av oss när jag just räknade ut att vår slutnota på bröllopet kommer att ligga på 18 000 kr... då är mat, kläder till oss båda, ring till mej , drycker , smink, naglar å dekorationer inräknade å blommor...

Å min sambo tycker att det är en hutlös summa ändå... ( jag tycker ju inte det)

Är jag ensam om att ha en så liten budget men ändå få till en toppenfest. vi är ca 40 personer! bara kul att höra lite hur det ser ut för er andra...

• Svar på tråden Är vi snåla som funderar på varje liten grej...?
  • Vi2alltid

Verkligen inte! Om man snålar och tänker på varje detalj kan du få ett perfekt bröllop för lite pengar.

Vi hade en fest för 65 personer, och vå budget låg runt 30 000. Det som brukar kosta är ju maten, men vi hade en god vän som gjorde den och slapp hyra catering och så.
    Annars hade vi hela konkarongen: Häst och vagn, dans med trubadur, DJ, buffé, tårta, chokladfontän, fotograf, blommor, naglar.... Allt som vi tyckte hörde till. Det kluriga är att få tag på allt till en bilig peng.

Visst, det finns de som vill ha trerätters, och bjuda övernattning till sina gäster och en klänning för 10 000 kronor. Men det måste man verkligen inte ha! Det kan bli perfekt med plockbuffé och en klänning för 2000 kr.

Det viktigaste är ju att kunna bjuda de som ni vill till en fin fest och dela glädjen med dem.

• mamablues

Oj det låter ju jätte lite tycker jag som trodde våran budget på 50-60000:- var liten. Vi kommer bli ca 80 pers på vårat bröllop och vi ska ha en buffé som vi ska göra mestadels själva. Sen sparar vi in på tårta (släkting som ska göra), buketten (släkting som är florist) men blommorna får vi ju stå för själva, klänningarna syr jag själv, hår och smink gör min kusin som är stylist, ringar i titan fast vigselringen med diamanter (säljer guld som jag har liggande), allt grafiskt material fixar jag själv, ska sy slöjan och en massa mer saker som vi sparar massor på att fixa själva eller be om hjälp.

Ett bröllop behöver inte kosta skjortan för att det ska bli helt underbart! Det är ju vad man gör det till :)
    Jag tycker att det är så många som glömmer bort själva meningen med att gifta sig och fokuserar så på att det ska vara ett dyrt bröllop som folk kommer ihåg. Bröllopsindustrin tjänar mkt pengar på oss för de vet att vi betalar gärna lite extra för den stora dagen!

Men har du verkligen fått med alla småutgifter som blir typ skor, underkläder, make å hår, grafiskt etc...? Måste ju fråga för det vore toppen att få lite tips av någon som liksom vi vill hålla kostnaderna nere!

• mamablues

Å nää jag tycker inte ni är snåla, bara ekonomiska och det är bra!

• niamh

Aboslut inte, det är väl jättebra om man kan få det till ett så bra pris som möjligt! Vi har satt en maxbudget på 20.000 kronor, men jag tycker egentligen det är alldeles för mycket. Det är visserligen en speciell dag, men den är över så fort och det är ju inte sakerna, lokalerna och kläderna som är det viktigaste. Det går att få det jättefint för lite pengar, utan att egentligen kompromissa för mycket. Det betyder ju inte att ni snålar - ni sparar ju pengar som kan läggas på något bättre; kanske ett hus, en bil, en toppenresa etc. Smart inte snålt, tycker jag! ;)

• Vi2alltid

mamablues skrev 2010-07-18 15:29:53 följande:

Men har du verkligen fått med alla småutgifter som blir typ skor, underkläder, make å hår, grafiskt etc...? Måste ju fråga för det vore toppen att få lite tips av någon som liksom vi vill hålla kostnaderna nere!

Det som kostar mest är ju maten och ibland lokalen - beroende på vad ni vill ha. Vår bygdegård ute på landet kostade 500 kronor för en hel helg. 

Jag kan räkna upp lite spartips:

Fråga någon som är bra på att laga mat om de vill göra det för bröllopet. Många ser det som en ära!

Leta länge efter klänningen! Jag hittade min drömklänning först för 10 000 kronor... två månader senare hittade jag en minst lika bra för 3 600. Så börja i tid!

Leta efter en lokal med omsorg, vår lokal var skitbillig för att den inte var så populär, förmodligen för att den låg för långt från stan. Men den var lagom stor och låg jättefint!

Välj buffé! På så sätt behöver ni inte så mycket serveringspersonal Dessutom trevligare för gästerna att mingla runt.

Låna ihop linnedukar.

Gör egna inbjudningskort och festprogram, word funkar utmärkt!

Om ni vill att tärnor ska ha speciell klädsel så kan ni tex köpa tyget själva men de får bekosta det sömmerskan tar för att sy dem. Jag valde tyger till mina tärnor, och så fick de välja modell helt själva, då betalade de gärna och kunde använda kläderna fler gånger.

Man måste inte ha brudskor! Jag köpte mina skor på Din sko, kostade 249 kr

Ha bar till självkostnadspris.

Hyr brudgummens kläder. Ni kan ju iofs hyra klänningen oxå! Fast bland skiljer inte priset så jättemycket på att hyra och köpa, skiljer sig från butik till butik verkar det som. Där jag köpte min klänning var det inte så stor skillnad på att hyra eller köpa den, däremot var det mycket billigare att hyra min mans kläder mot att köpa.

Leta smycken på nätet! Jag hittade jättefina sötvattenpärlor för 200 kronor

Kolla efter vigselringen på flera ställen! När jag hittade en ring jag ville ha så tyckte jag inte om insidan på den, så jag vad en guldsmed att göra en likadan men lite modifierad.. Den blev faktiskt billigare än originalet!

Många vill satsa på en riktig proffsfotograf, men sedan kan ni be någon ni känner som kanske är bra på att fota att vara dokumentärfotograf under dagen. Jämför även priser på olika fotografer, ibland kan frilansare vara billigare än i den lokala fotobutiken, och många gånger tar de mer kreativa bilder.

Önska er bidrag till bröllopsresan i bröllopspresent! De flesta av våra gäster tyckte det var jätteskönt att inte behöva tänka på vad de skulle köpa. Ett litet bidrag är också ett bidrag!

Be familjen om hjälp! Om de inte kan bidra med pengar så kanske de kan bidra med annat: Dukning, städning av lokalen, binda blombågen, sjunga i kyrkan eller vara trubadur på festen, åka till tyskland och köpa alkohol, osv osv

Det här är vad jag kommer på just nu, det kanske kommer mera efterhand :)

• mamablues

Vi har ju nästan samma ideér då :) Men vad ska ni ha för buffé? Jag har fått ner kostnaderna på runt 32:-/pers om vi gör det själv och då är det endast för kött och gratäng. Sen ska vi göra västerbottenpaj, sallad och bröd.  
    Lite tips om du vill dela med dig.

• ollasulrika

Vi klarar oss så bra för att jag precis är utbildad kock och gör vår buffé själv. vr och handlade köttdelen,drickor å allt annt vi ska ha förutom grönsaker å mejeriproduktwer idag å kvittot slutade på 2000 kr, glatt övverraskad blev jag. och det resterande kommer inte att hamna på en 2000 kr om jag håller bra koll på priserna. så där minskade vi vår budget med ett par tre tusen ... så det kanske slutar på 16 000 nu istället. ännu bättre :)

Jag har turen att få håret gjort av min syster,klänningen kostade endast 2000 kr, sminket går på 200 kr och naglar 300 kr. skor...det har jag inte ens köpt, jag använder ett par av mina favoritskor jag har här hemma.  Likaså mannen, hans kostym + skjorta å slips kostade ca 1300 kr. han använder oxå dom svarta finskorna han redan har hemma. Tårtan ska jag oxå göra själv å byggdegården kostar 1000 kr att hyra. sen dekorationer ,påsar till barnen , goodiebag vid bordet å alkohol... 

dessutom så tog min sambos faster hand om vigselprogrammen å festhäftena. plus att hon hjälpte mej med strykning å uppläggning av klänningen...som annars nog hade blitt en rejäl utgift.

tycker jag fått me det mesta för en lyckad dag....nu ska man bara försöka få ner nervositeten ett par grader...he he he

• FruHassel

Måste säg att det är riktigt riktigt imponerande. Vi har 60- 70 000 kr som budget och jag är super orolig att det inte ska räcka.

• KarolineEriksson

Inte illa! Tycker inte ni är snåla alls utan bara duktiga

Allt behöver inte kosta multum för att det ska bli bra.

Våran slutnota ligger på 21 000:- och då har vi inte fått hjälp av någon, varken ekonomiskt eller med saker. Så vi har fått köpt precis allt. Vi blir bara familjen på festen ( 19 st ) Och då beställde vi mat och tårta till oss. Sedan bjuder vi på all alkohol.

Hade nog blivit billigare ifall vi fått hjälp med, mat,hår,smink,kläder eller något. Men allt har jag fått pysslat ihop under dessa mån själv och det funkar ju det med. Dock så blir det lite jobbigt.

Vi hade en budget på 50 000:- så det är skönt att få lite pengar över

• ollasulrika

Det är ju klart att man nog skulle kunna lägga mycket mer på grejjerna. men som en del säger...det är 1 dag det gäller, det finns en morgondag med...  så känner jag iaf.

Tror inte att jag kommer ha en sämre fest än om jag skulle lagt 50-70 000 kr till. Så jag är nog ganska nöjd med vad jag ådstakommit. he he he...

Gubben berätta för mej häromdan att han trodde ALDRIG att det kostde SÅÅÅÅÅÅÅ mycket pengar. han hade fått för sig att vi behövde en klänning, kostym å ring... sen resten... det fanns inte i hans värld...ha ha ha....karlar... så allt utöver dom tre grejjer han sagt är rena rama rånet...hihihi

Såg idag när vi va å handlade på willys att han va alldeles kallsvettig när han stod å packade upp grejjerna på bandet... hane van att köpa bröd, smör å pålägg när han handlar. Sicken gubbe man har,ändå älskar ja han ända ner i skosulorna... Kul bara att se hur olika man är....

Svar på tråden Är vi snåla som funderar på varje liten grej...?