mamablues skrev 2010-07-18 15:29:53 följande:
Men har du verkligen fått med alla småutgifter som blir typ skor, underkläder, make å hår, grafiskt etc...? Måste ju fråga för det vore toppen att få lite tips av någon som liksom vi vill hålla kostnaderna nere!
Det som kostar mest är ju maten och ibland lokalen - beroende på vad ni vill ha. Vår bygdegård ute på landet kostade 500 kronor för en hel helg.
Jag kan räkna upp lite spartips:
Fråga någon som är bra på att laga mat om de vill göra det för bröllopet. Många ser det som en ära!
Leta länge efter klänningen! Jag hittade min drömklänning först för 10 000 kronor... två månader senare hittade jag en minst lika bra för 3 600. Så börja i tid!
Leta efter en lokal med omsorg, vår lokal var skitbillig för att den inte var så populär, förmodligen för att den låg för långt från stan. Men den var lagom stor och låg jättefint!
Välj buffé! På så sätt behöver ni inte så mycket serveringspersonal Dessutom trevligare för gästerna att mingla runt.
Låna ihop linnedukar.
Gör egna inbjudningskort och festprogram, word funkar utmärkt!
Om ni vill att tärnor ska ha speciell klädsel så kan ni tex köpa tyget själva men de får bekosta det sömmerskan tar för att sy dem. Jag valde tyger till mina tärnor, och så fick de välja modell helt själva, då betalade de gärna och kunde använda kläderna fler gånger.
Man måste inte ha brudskor! Jag köpte mina skor på Din sko, kostade 249 kr
Ha bar till självkostnadspris.
Hyr brudgummens kläder. Ni kan ju iofs hyra klänningen oxå! Fast bland skiljer inte priset så jättemycket på att hyra och köpa, skiljer sig från butik till butik verkar det som. Där jag köpte min klänning var det inte så stor skillnad på att hyra eller köpa den, däremot var det mycket billigare att hyra min mans kläder mot att köpa.
Leta smycken på nätet! Jag hittade jättefina sötvattenpärlor för 200 kronor
Kolla efter vigselringen på flera ställen! När jag hittade en ring jag ville ha så tyckte jag inte om insidan på den, så jag vad en guldsmed att göra en likadan men lite modifierad.. Den blev faktiskt billigare än originalet!
Många vill satsa på en riktig proffsfotograf, men sedan kan ni be någon ni känner som kanske är bra på att fota att vara dokumentärfotograf under dagen. Jämför även priser på olika fotografer, ibland kan frilansare vara billigare än i den lokala fotobutiken, och många gånger tar de mer kreativa bilder.
Önska er bidrag till bröllopsresan i bröllopspresent! De flesta av våra gäster tyckte det var jätteskönt att inte behöva tänka på vad de skulle köpa. Ett litet bidrag är också ett bidrag!
Be familjen om hjälp! Om de inte kan bidra med pengar så kanske de kan bidra med annat: Dukning, städning av lokalen, binda blombågen, sjunga i kyrkan eller vara trubadur på festen, åka till tyskland och köpa alkohol, osv osv
Det här är vad jag kommer på just nu, det kanske kommer mera efterhand :)