• ollasulrika

Är vi snåla som funderar på varje liten grej...?

Vi har inte haft nån jättebudget... ska göra det mesta själv med hjälp av svärmor å mamma.

När man ser andra trådar så är det ju många som är oroliga att det inte ska räcka med ens 100 000 kr.

Känns som att vi är otroligt snåla av oss när jag just räknade ut att vår slutnota på bröllopet kommer att ligga på 18 000 kr... då är mat, kläder till oss båda, ring till mej , drycker , smink, naglar å dekorationer inräknade å blommor...

Å min sambo tycker att det är en hutlös summa ändå... ( jag tycker ju inte det)

Är jag ensam om att ha en så liten budget men ändå få till en toppenfest. vi är ca 40 personer! bara kul att höra lite hur det ser ut för er andra...

• Svar på tråden Är vi snåla som funderar på varje liten grej...?
  • zunzilk

jag tycker inte ni snålar, vi har oxå valt budget varianten, max 30 000 har vi valt att spendera. Vi kommer bjuda ca 40 pers.
    Jag har en god vän som har catering firma- så vi får ett bra pris därifrån , får även låna porslin och stora perkulatorer därifrån. :)
    Tårtan ska en annan vän göra, vi betalar bara för ingredienserna.
    Blommorna ska min tärna göra - hon är florist. Då betalar vi blommorna.
    Min bror är frilans fotograf så han ska fota oss. :)
    Hittade en jättefin aftonklänning som alternativ till den traditionella brudklänningen, måttsydd för 2000 spänn!
    Hår och smink gör jag själv. (korthårig)
    HAr en gammal bekant som är trubadur- han kommer spela under kvällen mot en mindre peng.
    Solist i kyrkan är oxå en god vän till mig.

Så kortfattat kan man ju säga att oftast har man fler "begåvningar" omkring sig om man bara letar lite. ;)
    Sedan gäller det ju att våga fråga.
    Ja just det, vi kommer önska oss bidrag till bröllopsresan i present. :)

• El amor

Det är ju super bra att kunna hålla ner kostnaderna Men tror du inte att de som har högre budget även räknar med bröllopsresan? det gör vi i vår budget iallafall och då hamnar vi lite högre.. för oss känns det som om vi investerar i ett minne för livet. Folk lägger ju hur mycket som helst på en bil.. så vi har valt att lägga pengar på vår dag..
    Huvudsaken alla gör som känns bäst för dem tycker jag

• mamablues

El amor skrev 2010-07-18 21:42:51 följande:
    Det är ju super bra att kunna hålla ner kostnaderna Men tror du inte att de som har högre budget även räknar med bröllopsresan? det gör vi i vår budget iallafall och då hamnar vi lite högre.. för oss känns det som om vi investerar i ett minne för livet. Folk lägger ju hur mycket som helst på en bil.. så vi har valt att lägga pengar på vår dag..Huvudsaken alla gör som känns bäst för dem tycker jag

Jo de flesta har nog som du, lagt resan i budgeten och då blir det en större summa! Jag å min m2b har 4 barn (minsta är 6 månader) tillsammans så vi har sagt att resa får vi göra senare. Vi kommer önska oss bidrag till den resan i bröllopspresent! Jag investerar oxå i ett minne för livet för jag ska bara gifta mig en gång, men kan vi hålla kostnaderna nere så är det bra. Sen tycker jag ju om att fixa saker själv...hehe!

Det är tur vi är olika allihop, annars skulle vi inte ha något att prata om

• romaste

Vår ursprungliga budget låg på 50.000 kr för 40 personer, och då odlar vi egna blommor, gör egna drinktilltugg, har bekanta som fixar hennes hår, naglar och smink, åker "bara" till Prag en vecka på bröllopsresa, anlitar en hobbyfotograf, etc. Var tvungen höja budgeten till 60.000 då en massa småutgifter tillkom hela tiden. Och så har jag ändå spräckt den budgeten rejält med hennes morgongåva, men jag vågar inte ens skriva hur mycket den gick loss på, då det trots allt finns en viss risk att hon läser detta

• FruHassel

Vi har inte resan inräknad i det priset....  Vi kommer få ca 80 gäster och räknar 500 kr/pers för mat och dryck plus kläder och ringar, musik och fotograf.

• Pokaloo

Vi har räknat med 100 000 kr o tror att vi kommit lite över det men det är exkl ringarna, morgon gåvorna o resan.

Hur har ni lyckats komma upp till 18 000 kr o med 40 gäster? Bor ni i Stockholm?
    Tycker att det är lite sorligt att det ska vara så dyrare bara för att man bor i nån storstad. Vi har inget landställe. Vi har inget storkök att laga mat till 70 gäster osv o buffe vill ingen av oss ha o lokalhyrorna här ska vi inte prata om..

Vi ska ha 70-80 gäster o det är inte ostron, rom eller någon slags dyr mat som ska serveras. Vi har vår egen sprit då vi ska ha fribar.. Restaurangen ville servera deras vin som kosta 180 kr/flaska vilket många tyckte var billigt, men vi handlade vår vin som egentligen kostar 174 kr/flaskan för 50 kr st o ölen för varje flak fick vi för 150 kr/st, sen har vi vodka, Chiwas 12 &18 years som vi fick super billigt o en massa annat till.

Göra egna inbjudningskort var inte alls billigare, beroende på hur många du bjuder. Du måste köpa färg, pennor, papper, lim, limpistol, stanslare, stämpel osv osv. Självklart var det kul att göra allt själv, men det blev visserligen dyrare.

Listan kan göras hur lång som helst. Priserna skiljer sig från ställe till ställe. en brudbutik i en liten håla säljer sina underkjolar för 400 kr (nya) dem inne i stan säljer dem för 1600 kr vill du ha billigare ja då får du en begagnad för 800 kr.

Min syster som gifte sig för 2 år sen hamnade på knappa 20 000 kr. det var vår o hans familj. Maten lagades hemma, tårtan köptes, osv osv.. Det som kostade var spriten, LOKALEN, o klänningen. vi fick betala 2000 kr extra bara för att vi drog ut på tiden. HElt sjukt!

• mittid

Nej ni är inte snåla... för det är väll inte ett självändamål att göra av med pengar.

• zunzilk

Pokaloo skrev 2010-07-19 00:03:29 följande:
    Vi har räknat med 100 000 kr o tror att vi kommit lite över det men det är exkl ringarna, morgon gåvorna o resan. Hur har ni lyckats komma upp till 18 000 kr o med 40 gäster? Bor ni i Stockholm? Tycker att det är lite sorligt att det ska vara så dyrare bara för att man bor i nån storstad. Vi har inget landställe. Vi har inget storkök att laga mat till 70 gäster osv o buffe vill ingen av oss ha o lokalhyrorna här ska vi inte prata om.. Vi ska ha 70-80 gäster o det är inte ostron, rom eller någon slags dyr mat som ska serveras. Vi har vår egen sprit då vi ska ha fribar.. Restaurangen ville servera deras vin som kosta 180 kr/flaska vilket många tyckte var billigt, men vi handlade vår vin som egentligen kostar 174 kr/flaskan för 50 kr st o ölen för varje flak fick vi för 150 kr/st, sen har vi vodka, Chiwas 12 &18 years som vi fick super billigt o en massa annat till. Göra egna inbjudningskort var inte alls billigare, beroende på hur många du bjuder. Du måste köpa färg, pennor, papper, lim, limpistol, stanslare, stämpel osv osv. Självklart var det kul att göra allt själv, men det blev visserligen dyrare. Listan kan göras hur lång som helst. Priserna skiljer sig från ställe till ställe. en brudbutik i en liten håla säljer sina underkjolar för 400 kr (nya) dem inne i stan säljer dem för 1600 kr vill du ha billigare ja då får du en begagnad för 800 kr. Min syster som gifte sig för 2 år sen hamnade på knappa 20 000 kr. det var vår o hans familj. Maten lagades hemma, tårtan köptes, osv osv.. Det som kostade var spriten, LOKALEN, o klänningen. vi fick betala 2000 kr extra bara för att vi drog ut på tiden. HElt sjukt!

JA det är vansinne, tyvärr är det ju så att det mesta är dyrare i städerna.
    Vi kommer oxå ha fri bar.
    Vi kommer köra lite "mingel" plock snittar som jag gör själv, varmrätten har vi tagit från cateringfirman och kaffet. Tårtan gör en vän till mig . Lokalen är billig, tror den kostar 300 kr.  ang inbjudningskorten så är det ju egentligen helt crazy att det blir dyrare å göra själv. Men det är klart, nog är det roligare å få ett personligt kort. :)
    Vi hoppar över  morgongåvorna, det känns inte så viktigt för oss. Vi brukar ge varann presenter i vardagen lite då och då ,så det känns onödigt att köpa dyra presenter bara för att det "ska vara så", vi har heller inte räknat in bröllopsresan, vi tänkte ta en lång weekend någonstans under våren istället, så det är ingen panik med att spara till det. :)

• Rufsas

Det handlar även om att allt är dyrare i storstäder. Bukett, frisyr, mat - precis ALLT kostar ganska mycket mer än om du bor på en mindre ort.

• ollasulrika

Jo..det är ju klart, stämmer det där att det är dyrare i stan. jag bor ca 4 mil norr om Gbg...så det e ju ett lite mindre ställe. 

Men det jag fixat har jag fixat i stan.... naglar å smink..men det hittade jag ett par tjejer på blocket som verkade duktiga. å sminktjejen som jag va på provsminkning hos i tisdags hon är grym så 200 kr var det väl värt den chansningen.

Vi har inte heller räknat med resan i denna lilla budget eftersom vi inte kommer att åka på någon just nu ändå utan tar det längre fram när det passar bättre.

Har oxå önskat oss bidrag/presentkort på resa i present om dom vill ge oss nåt. for oss är det viktigast att släkt och vänner kommer och är med oss denna dag,inte massa presenter. men visst är det skoj...det får man väl erkänne...he he he

• inwe

Vadå snåla? Jag tycker absolut inte att Du ska tänka så :) Man kör ju sitt race - sen om det hamnar på 20.000kr i slutänden eller 150.000kr i slutänden är ju "sak samma" (ekonomiskt spelar det såklart roll, men inte "praktiskt").

Kostnaden är inte det som gör bröllopet - det är NI som gör :) Era vänner, er familj & de gäster ni valt ska närvara!

Tyvärr tycker jag man OFTA ser att många anser sig vara "Bättre" än andra om dom har, ska ha, eller har haft ett dyrare bröllop.

Det finns dom som HAR råd med ett 100.000kronors bröllop men som ändå håller sig till 20-30.000kr.

Själv är jag MYCKET mer imponerad av dom som lyckas få ett fint & minnesvärt bröllop för så lite pengar som möjligt - än dom som kan slänga ut "hur mkt som hellst" :)

• Zia 20090618

EKONOMISK heter det, säger alltid min fästman när jag retas med han och påstår att han är snål ;) Vi, eller ja kanske mer han, tänker också på varje liten grej. Varför betala mer än man måste?

I love Ebay ;)

• ollasulrika

ja vårt bröllop blev mer underbart än vad jag från början hoppats på,det blev otroligt lyckat. dock blev det juh en väldans massa mat över eftersom jag gjorde själv. men hellre det än för lite tycker jag. :) Hade nog kunnat dra av 2000 kr på dom dryga 5000 kr som vi la på maten...det hade räckt ändå. fast å andra sidan så har vi ju haft grönsaker å annat nu ända sen dess...så vi har sluppit köpa mat efteråt...he he he.

Det blev den finaste dagen i mitt liv tillsammans med min man och älskade familjer/vänner!!!

• danicalifornia

håller med förgående!!!! absolut inte snål!!!!

vi har en budget på knappa 20 000, då ska allt vara inräknat! vi får mycke hjälp av familjen och att vi har kunnat hålla kostnader ner är nog mycke för att vi valt att inte gigta oss i sthlm där vi bor utan i ängelholm som min m2b är från. lokal, mat, köpa vin och öl i tyskland, ja allt blev mycket billigare där. Måste dock köpa min klänning här i sthlm eftersom den ska provas, om jag hade kunnat skulle jag köpt den oxå där nere!

• Ilys2

Jag tycker nog att folk oroar sig för mkt för att deras bröllop inte ska bli som alla andras o ändå så vill alla ha ett unikt bröllop. En kombination som inte helt går ihop sig.

Det viktigaste är att ni är nöjda med er dag. Ni är inte snåla för att ni har en liten budget, vill ha en liten tillställning, sparar till annat etc etc. Det är ER dag och ERA val. 

Vi vill inte ha ngt stort. Visst hade vi kunnat lägga en massa mer på bröllopet (kostar under 20 tusen nu) men för oss känns det bättre att lägga pengarna på andra saker. 

Vi gifter oss den 28e augusti och jag tycker ändå att vi har fått ihop ett underbart koncept och ser verkligen fram emot dagen. Vill du byta tips så maila gärna! Vi ägnade hela helgen åt att göra dekorationer och fler dagar lär det bli till det eftersom vi mer eller mindre ska smycka en liten skog.

Svar på tråden Är vi snåla som funderar på varje liten grej...?