• kaffeälskaren

är jag fånig angående detta lr?

Sambon och jag njuter lite som bäst av att vara "nyförlovade" och vi har talat om för nära och kära att vårt bröllop kommer att stå någon gång under 2012. 

Vi har inte ens hunnit vara förlovade i 1 1/2 vecka innan vi får ett sms av min syster som berättar att hon och hennes sambo oxå är förlovade. Klart att det är roligt att de också ska gifta sig men jag kan fortfarande inte riktigt glädja mig med henne när vi inte ens har fått vara förlovade i 2 veckor förrän de förlovar sig.

När jag sedan frågade henne när de hade tänkt att göra slag i saken så säger hon svävande att till nästa höst. Då frågar jag lite oroligt att de tänker väl inte göra det 2012??? Men det kunde hon inte säga nej... Låter kanske fånigt i mångas öron men jag har inte den minsta lust att gifta mig samma år som min syster. Bland annat för att vi har släkt och vänner som många måste resa till bröllopen och är det då bara några månader emellan så kanske en del bara åker på ett av dem. Och sedan är det så att min syster älskar att vara i centrum och har ganska så svårt att låta mig få synas och höras. Detta gör att jag känner att jag på min bröllops dag vill faktiskt få vara i centrum för en gångs skull....

Ledsen för allt gnäll men jag känner mig aningens nere just nu...

• Svar på tråden är jag fånig angående detta lr?
  • Rufsas

Men att hon ska få vänta i ett helt år känns inte helt schysst heller. Kan ni prata om det?

• Kattpoet

Hrm..... jag har en ide vad sägs om att inte säga datum till någon, utan planera allt och  när det är 3 månader eller 2 månader kvar  skicka ut inbjudan på så sätt  hinner hon inte kasta ihop ett bröllop innan er   och OM hon gifter sig innan er så vet ju ni vilket datum  hon ska göra det på.

Ni har sagt 2012 till henne så varför inte göra det 2011 istället??

• Matildes

Nej du är inte alls fånig. Jag hade känt precis som du! Nu har jag ingen syster, men om det hade varit en kompis eller sambons syster eller liknande. Kände lite så när jag hörde att kusinen skulle gifta sig samma år som vi, men dom hade redan pratat om det innan vi gick ut med att vi skulle gifta oss så det kändes ändå rätt okej. Men sen väljer de ett datum två veckor efter oss och plötsligt kändes inte vårat eget bröllop lika kul längre. Jag tycker du kan säga till din syster att du inte vill att ni gifter er samma år, hon har ju ändå hela 2011 på sig att gifta sig om det skulle vara bråttom. Och hinner hon inte, så kan nu göra som kattpoet föreslår, att ni gifter er 2011?

• Yarrow

Hade de planerat länge att de skulle förlova sig? Men vad spelar det för roll egentligen?

Menjag förstår att ni inte vill ha brölop samma år eller allt för när. Men kan du inte prata med din syster i stället. Planera tillsammans.

Jag önskar att jag hade haft någon så nära mig att brata massa bröllop med :)

• kaffeälskaren

Nu när jag har lugnat mig lite och funderat så är det egentligen inte förlovningen som är där irritationen ligger. Visst jag tycker att det känns tråkigt att vi inte kunde fått vara förlovade iaf 2 veckor innan de förlovar sig, men fine jag överlever det... 

Men det är när de väl tänker lägga sitt bröllop. Hon säger att det är nästa höst alltså 2011 som de siktar på men de kan inte undvara oss 2012 när vi ändå förlovade oss innan dem och klar gjorde att det var "vårt" år. Det känns åter igen som att vi är 5 och 7 år gamla och min syster kan inte unna oss 5 minuter i centrum... det är så jag känner det iaf.

Yarrow: tyvärr så är min syster ganska så egoistisk när de kommer till att synas och höras. Hon har alltid rätt (oavsett...) så att prata med henne nu känns inte särskilt bra speciellt inte nu när jag fortfarande känner mig lite ledsen över det hela.

• Aleta

Sätt dig ner och prata ut med henne. Säg att du absolut inte vill gifta dig samma år som hon och att släktingar inte kommer att mäkta med två bröllop samma år. Sätt ner foten och ha gärna med era respektive så att de också kan vara med och diskutera fram datum.

• KatjaB

När vi förlovat oss och berättat att vi skulle gifta oss så berättade min syster efter ett par veckor att de skulle också helt plötsligt gifta sig. blev lite förvånad över att de inte berättat nåt men glad för deras skull.

Sen skulle de gifta sig innan oss, först till vintern men drog ut på det och jag började oroa mig för att de skulle ha sitt alldeles inpå vårt. Men sen tänkte jag att vi är helt olika personer och om de nu skulle välja att lägga sitt precis innan vårt så får ju de skylla sig själva, vi fortsatte med vår planering ändå och skickade save the date tidigt för att alla skulle kunna komma på vårt som är mitt under semestern. 

Nu har de ännu inte gift sig och jag vet faktiskt inte när det blir av, de verkar inte längre ha bråttom och jag ser fram emot att få gå på deras bröllop sen när det väl blir

Så det måste ju inte bli så att de har sitt precis innan ert och OM det nu blir så, så är det ju inget ni kan göra åt det iallafall. 
    Prata med henne och kolla om ni inte kan planera era datum lite med hänsyn till varandra.   

• Dsy04

kanske man tycker olika, jag personlingen hade inte sett det så

Gud va rolig att hon har förlovat sig...o love is in the air the hade jag tänkt

men om de planerar att gifta sig samma år så skulle jag säga typ ...kan inte du byta året lite innan eller efter 2012, Om hon inte skulle byta datum så skulle jag byta till ett annat år o då skulle jag berätta till henne när hon får inbjudningskort...så att hon inte skynda sig att göra det samma tid som jag

annat så ska du njuta av din förlovning shit i att hon är lite papegogia

• Yarrow

Oj, jag stavar som en kråka ser jag. Haha..

Men jag håller med föregående talare, njut av din förlovning och planera ditt bröllop i lugn och ro. Sen säger du helt enkelt åt henne att ni ska gifta er 2012 och att de faktiskt får acceptera och planera sitt datum utifrån det!

• Dolly84

Prata med henne och försök tillsammans komma överens om när ni ska gifta er. Hon och hennes fästman måste ju även själva få bestämma när de vill ha sin dag. Det är inget du direkt kan styra över. Var glad för hennes skull! Tycker inte att det är hel världen.
    Hade det varit min syster som skulle gifta sig så nära inpå, så hade jag bara blivit glad. Tänk att få planera, fundera och längta tillsammans med sin syster!

Svar på tråden är jag fånig angående detta lr?