Inlägg från: kaffeälskaren |Visa alla inlägg
  • kaffeälskaren

är jag fånig angående detta lr?

Sambon och jag njuter lite som bäst av att vara "nyförlovade" och vi har talat om för nära och kära att vårt bröllop kommer att stå någon gång under 2012. 

Vi har inte ens hunnit vara förlovade i 1 1/2 vecka innan vi får ett sms av min syster som berättar att hon och hennes sambo oxå är förlovade. Klart att det är roligt att de också ska gifta sig men jag kan fortfarande inte riktigt glädja mig med henne när vi inte ens har fått vara förlovade i 2 veckor förrän de förlovar sig.

När jag sedan frågade henne när de hade tänkt att göra slag i saken så säger hon svävande att till nästa höst. Då frågar jag lite oroligt att de tänker väl inte göra det 2012??? Men det kunde hon inte säga nej... Låter kanske fånigt i mångas öron men jag har inte den minsta lust att gifta mig samma år som min syster. Bland annat för att vi har släkt och vänner som många måste resa till bröllopen och är det då bara några månader emellan så kanske en del bara åker på ett av dem. Och sedan är det så att min syster älskar att vara i centrum och har ganska så svårt att låta mig få synas och höras. Detta gör att jag känner att jag på min bröllops dag vill faktiskt få vara i centrum för en gångs skull....

Ledsen för allt gnäll men jag känner mig aningens nere just nu...

• Svar på tråden är jag fånig angående detta lr?
  • kaffeälskaren

Nu när jag har lugnat mig lite och funderat så är det egentligen inte förlovningen som är där irritationen ligger. Visst jag tycker att det känns tråkigt att vi inte kunde fått vara förlovade iaf 2 veckor innan de förlovar sig, men fine jag överlever det... 

Men det är när de väl tänker lägga sitt bröllop. Hon säger att det är nästa höst alltså 2011 som de siktar på men de kan inte undvara oss 2012 när vi ändå förlovade oss innan dem och klar gjorde att det var "vårt" år. Det känns åter igen som att vi är 5 och 7 år gamla och min syster kan inte unna oss 5 minuter i centrum... det är så jag känner det iaf.

Yarrow: tyvärr så är min syster ganska så egoistisk när de kommer till att synas och höras. Hon har alltid rätt (oavsett...) så att prata med henne nu känns inte särskilt bra speciellt inte nu när jag fortfarande känner mig lite ledsen över det hela.

• kaffeälskaren
    Aleta skrev 2010-07-23 09:41:56 följande:
    Ett annat alternativ är ju ett jättestort dubbelbröllop.(Utan att konkurrera med varandra. )
    Skulle tyvärr inte kunna fungera. Skulle sluta i att det bara blir iaf och då ett bröllop för min syster och hennes sambo.De skulle helt enkelt ta över det. Och jag och min sambo skulle gå obemärkta förbi. :S 
  • kaffeälskaren
    didis skrev 2010-07-23 11:00:45 följande:
    Om jag läser mellan raderna verkar det som att det egentliga problemet inte är vad gästerna ska tycka eller orka med utan mer att du känner att du ofta får stå i skuggan av din syster.Och att hon nu återigen inte låter dig "skina" så som du hade önskat och förväntat dig.Du kan förståss inget göra åt hennes bröllop mer än att prata med henne och om det är viktigt för dig att det går lång tid emellan bröllopen vänta med ditt o makens bröllop tills systern har gift sig.Problemet tycker jag snarare verkar vara er konkurrens som systrar, inte bröllopen i sig.
    Du slog huvudet på spiken, är tyvärr inte så duktig på att uttrycka mig i skrift...Min syster är så van vid att alltid ha allas ögon på sig och att det mesta spelas efter hennes regler. Och tycker man och tänker man inte som henne, nej då är det helt fel!

Så det är väl därför jag känner att det är viktigt för mig att våra bröllop inte ligger alldeles för tätt inpå varandra. Det jag tycker är fel är att min syster säger att de tänker gifta sig 2011 och det gör mig absolut inget men att de då låter oss få gifta oss 2012. Trots allt så var vi ju först ut att förlova oss och vi tala om med en gång vilket år vi planerar till. Så jag tycker att hon faktiskt kunde respektera vår önskan 

• kaffeälskaren
    Rufsas skrev 2010-07-23 11:55:53 följande:
    Men fy. Stackars din syster! Det är väl inte hennes vilka släktingar som kommer och vilka presenter hon får? Dessutom kan man inte jämföra student och födelsedag. Jag fick betydligt mer prylar på min student än när jag brukar fylla år. Jag måste säga att jag tycker det är lite tråkig ton mot systrar i denna tråden. Vad hände med att kommunicera med sina syskon/familj? Monga låter som gnälliga egobrudar och jag tycker det är synd. Kan ni inte vara glada för att ni ska gifta er istället?
    Det handlar om att faktiskt respektera en önskan, och kan man inte göra det så varför ska man behöva vända sig ut och in för att ena parten inte kan vara lite tillmötesgående när det ändå kommer till en så stor dag som ett bröllop? 

Och hade situationen varit den omvända så hade jag försökt att låta min syster få det år hon bad om. Det handlar ju om att ge och ta och inte bara ta och ta och förvänta sig att alla ska acceptera det. Förr eller senare så är det någon som exploderar. I detta fall jag.

Men Rufsas, det finns de omständigheter som gör att en kommunikation ex. syskon sins emellan är omöjlig och som kanske endast kan hjälpas med en terapeut. Alla familjesituationer är inte lyckliga även om man kanske skulle önska. 

Svar på tråden är jag fånig angående detta lr?