• zeldae

Blommor i säsong nu i början av augusti

Jag har inte bestämt bukett än, men vet att jag vill ha en lite lantlig känsla, inte stram. Dessutom vill jag gärna smycka med mkt blommor i lokalen- men det får inte kosta för mkt.
    Så mina frågor till er blomsterkunniga eller florister här på BT:

1)Brudbuketten, tips på blommor i säsong nu i augusti 7/8 i färgerna lavendel (dvs olika nyanser av blått,lila) samt rosa och vitt.
    Förutom rosor då...
    Pioner är jättefina som rosa inslag, men de verkar inte vara i säsong längre. Luktärtor har ju rätt färger?

2)Och blommor för att dekorera kyrkan? Och lokalen
    I kyrkan lite större, hydrangea kanske?

3)I lokalen har vi urtvättade glasburkar, ganska små- barnmatsburkar, som vi tänkte ha omväxlande värmeljus i samt blommor i. Tips för olika udda blommor man kan ha i dem?

Summa sumarum- vill ha mkt blommor för älskar dem och de ger härlig romantisk stämning, med de måste vara billiga/överkomliga i pris.

TACKSAM FÖR TIPS!

• Svar på tråden Blommor i säsong nu i början av augusti
  • dreams come true

Kan du inte ha luktärt i barnmatsburkarna?

Fylla på med lite vatten och så trycka ner hela blomman om man säger så i burken...eller du kanske vill ha något högre?
    Burkarna är ju rätt så smala så vältrisken borde ju vara ganska stor om man har något högre i dom..

• passionsblomman

Kombinationen "jag vill ha massor av blommor" och Låg budget, är inte bra, ifall maninte har tillgång till sora mängder egenodlade blommor i sin trädgård.

Inte ens jag som är florist, och kommer att kunna skaffa mina blommor till väsetligt lägre pris än gemene brud, kommer att komma undan mmed mindre än att det kommer att kännas i plånboken. Blommor är en lyxvara som har lång väg och många led innan den kommer till kunden.

Men för att svara på sortfrågor:

Pionerna är över.

Hydrangea-Hortensia alltså, finns och har jättebra säsong, men är inte en särskilt billig blomma. De är å andra sidan stora, så det går åt många andra blommor för samma effekt. Så då går kanske priset på ett ut.

Dahlior har högsäsong, finns i mängder av färger och ormer (kika i mitt galleri så kan du se några exempel) de passar både i brudbukett och till dekorationer. Brukar kunna köpas i bunt.

Gladiolus och Glamini (små minigladiolus) har också högsäsong, ger mycket blomma för pengarna och fyller ut rejält i dekorationer och arrangemang.

Luktärtor måste du plocka själv i trädgård, de är över i handeln (vår och tidig försommar)

Blommor i blå/lila:

*Prärieklocka
    *Rosor
    *Freesia
    *Veronica
    *Nejlikor
    *olika typer av Campanula
    *Hortensia

Rosa: se ovan! Plus hur mycket annat som helst!

Du behöver gå till en florist och prata ihop dig med denne, för du har många olika delar att ta itu med och få idéer kring. Låt den personen sätta ihop ett helhetsförslag och tänk innan dess ut vad du egentligen har för budget till blommor.

• Marängtrollet

Hej!

Ja, luktärtor är ju jättefint!
    Sen finns ju chrysantemum i alla möjliga nyanser av rosa och lila, brudslöja är lantligt och fyller fint.. Kanske har du någon vän eller släkting med trädgård som kan plocka lite till dig?
    Sommarflox är också fint.
    Lycka till!

• Astro

Jag ska ha solrosor och santini i min bukett nu i början av augusti, är inte solrosor i säsong då? Det trodde jag iaf, med tanke på att att jag blev mycket positiv överraskad av priset på min bukett. Ska dock sägas att tre stycken solrosor inte lämnar plats för så många fler blommor .

• zeldae

tack tack ! jo klart jag får gå till en florist och kolla läget. Och klart blommor är en lyx, men om det finns olika priskategorier tar jag hellre lite billigare och mera än dyrare och färre...

passionsblomman, du som verkar ha koll: var tror du man kan köpa lavendel. Både torkad, men även med stjälkar (färsk och eller torkad)? Rosendal? eller andra trädgårdar, tex Ulriksdal?

• passionsblomman

Lavendeln blommar för fullt NU, så köper du plantor i vilken handelsträdgård som helst så är de i blom. Torkad vet jag inte. Det får du nog lättast tag på via nätet skulle jag tro.

Kolla också med din flrorist ifall det går att få tag i som snitt, det är inte alldeles omöjligt.

• Midvinterflicka

Håller sig dahlior och hortensior bra som snittblommor? Funderar på att odla lite hemma i trädgården till bröllopet för bordsdekorationerna.

• mymilla

Hej jag tänkte själv ha röda rosor och jag tänkte gå in på coop affär och se om de kan ta hem ett antal buketter till mig de brukar ha 10 st bunte för 50 kr och det kan man inte få för det priset hos någon florist

• Pokaloo

Vi fick till ett bra pris men det beror på att jag är duktig på att pruta..
    *Var vid Hötorget o förhandlade med säljarna o kom ner från 15-25 kr per blomma till 6 kr per gerbera o så fick jag 50 st orange gula rosor på köpet.. med allt skulle jag få brudslöja till o lite grönt..alltså 2400 kr för 400 st plus slöja o lite grönt..Tabben är att jag var inne hos en florist o bokade en vanligt liten enkel bukett med gerberor o hela den skulle gå på 800-1000 kr o den kan jag göra själv.. Förstår inte varför dem ska ha så mkt för en simpel bukett.. okey att dem tar dyrt för droppformade osv men för en enkel.. helt otroligt

Svar på tråden Blommor i säsong nu i början av augusti