Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Blommor i säsong nu i början av augusti

Kombinationen "jag vill ha massor av blommor" och Låg budget, är inte bra, ifall maninte har tillgång till sora mängder egenodlade blommor i sin trädgård.

Inte ens jag som är florist, och kommer att kunna skaffa mina blommor till väsetligt lägre pris än gemene brud, kommer att komma undan mmed mindre än att det kommer att kännas i plånboken. Blommor är en lyxvara som har lång väg och många led innan den kommer till kunden.

Men för att svara på sortfrågor:

Pionerna är över.

Hydrangea-Hortensia alltså, finns och har jättebra säsong, men är inte en särskilt billig blomma. De är å andra sidan stora, så det går åt många andra blommor för samma effekt. Så då går kanske priset på ett ut.

Dahlior har högsäsong, finns i mängder av färger och ormer (kika i mitt galleri så kan du se några exempel) de passar både i brudbukett och till dekorationer. Brukar kunna köpas i bunt.

Gladiolus och Glamini (små minigladiolus) har också högsäsong, ger mycket blomma för pengarna och fyller ut rejält i dekorationer och arrangemang.

Luktärtor måste du plocka själv i trädgård, de är över i handeln (vår och tidig försommar)

Blommor i blå/lila:

*Prärieklocka
    *Rosor
    *Freesia
    *Veronica
    *Nejlikor
    *olika typer av Campanula
    *Hortensia

Rosa: se ovan! Plus hur mycket annat som helst!

Du behöver gå till en florist och prata ihop dig med denne, för du har många olika delar att ta itu med och få idéer kring. Låt den personen sätta ihop ett helhetsförslag och tänk innan dess ut vad du egentligen har för budget till blommor.

• passionsblomman

Lavendeln blommar för fullt NU, så köper du plantor i vilken handelsträdgård som helst så är de i blom. Torkad vet jag inte. Det får du nog lättast tag på via nätet skulle jag tro.

Kolla också med din flrorist ifall det går att få tag i som snitt, det är inte alldeles omöjligt.

Svar på tråden Blommor i säsong nu i början av augusti