Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Så långt borta men ändå så nära

Hej hej,

satt & skrev om vår Frankrike-resa offline för en vecka sen, nu passar jag på att klistra in den när det är ny tråd & allt

Hej,
    äntligen tänkte jag skriva lite om vår resa till Rivieran i juni! Sitter just nu i Västervik på ett tyvärr rätt sunkigt boende – det har sitt pris att resa spontant mitt i svenska högsäsongen. Kollade runt på en hel hög med ställen, men allt var bokat. Jag som sätter en ära i att hitta fina, mysiga & personliga boenden utan att det kostar skjortan, denna gång gick jag rejält bet. Men vi får skylla oss själva
    Promenerade iaf runt i ett sommarfint Västervik innan ikväll & åt helt OK på ett ställe. Traskade förbi Best Western-hotellet (fullbokat det med), mannen hoppade in & frågade om man kan komma förbi på bara frukost imorgon & det gick bra, då kändes allt genast lite bättre

Hur som helst, Frankrike var det! Vi hade en superbra vecka nere på rivieran, bodde i en lägenhet i St Laurent du Var, ligger precis i utkanten av Nice, längs med havet. Hyrde via SemBo denna gång, klart prisvärt, speciellt som det var försäsong. Kanske inte precis det mest personliga stället vi bott på, det var ett lägenhetshotell, men praktiskt & fräsch lägenhet med dito badrum & bra kök - & så balkong förstås! Det fanns swimmingpool & en liten barnpool & tre minuters promenad till havet.
    Bara ngn km ifrån fanns en stooor mataffär (Gourmet Lafayette) - rena fröjden att gå runt där & handla en massa delikatesser Fem minuters promenad fr där vi bodde fanns bageri, så det blev färskt bröd & croissanter varje dag till frukosten på balkongen, yummie!
    Vi kombinerade lite lugnare dagar med att se oss omkring – egentligen skulle vi haft  minst tio dgr känns det som. Nu med dottern, så blir det ju inte samma tempo som innan vi hade barn. Plus att vi själva stressade runt som idioter på våra jobb veckan innan vi åkte, så lite lugn & avkoppling behövde även mannen & jag. Samtidigt är vi ju inga ”ligga-på-playan-hela-dagarna”-personer, så det var rätt lagom att vara vid poolen ngn timme eller två & sen hitta på ngt annat.

Vad hann vi med då? En eftermiddag var vi i Antibes – var ju där en kortis & spanade in alla de stora båtarna för fyra år sen, men var aldrig inne i den gamla delen av stan, så denna gång strosade vi runt både i hamnen & gamla stan. Mysigt & smidigt med alla bilfria små gränder, där dottern kunde springa fritt.
    En annan dag besökte vi Marineland (div valar, delfiner, sälar, fiskar) utanför Antibes, men det var ingen höjdare, rätt slitet & sen är väl i ärlighetens namn jag inget större fan av djurparker, men vad gör man inte... Efteråt blev det en lunch i Biot, mysig liten stad/by, också med små fina gränder.

En tredje dag blev det Massif del 'Estérel - superfin väg – tack för tipset, Lappis! Körde vidare till Ste Maxime, också en fin liten badort, där vi parkerade på en parkering som var döpt efter Prins Bertil - det var väl i Ste Maxime som han & prinsessan Lilian hade sitt sommarställe.

Grand Corniche avverkade vi med – OTROLIGT vacker väg! Skulle besöka Eze Village som flera bekanta tipsat om, men det var stängt (!) pga att vindarna var för starka Stod en vakt/polis & hindrade alla som ville gå upp. Snopet!

Men två dgr senare så gjorde vi ett nytt försök & då funkade det. Nice var vi också i & faktist var det över förväntan denna gång. Från besöket 2006 var vi inte så impade, en massa byggen & spårvagnsdito överallt, men nu verkade de ha byggt klart, så nu så blev betydligt mer positiva. Strosade runt  på marknaden/Cours Saleya, Vieux Nice, längs Proemenade Anglais, köpte glass, lunchade, kollade ut över det turkosblå havet & bara njöt av solen, värmen & ”bara vara”.

Det var väl egentligen det vi gjorde hela veckan, åkte runt en del, men ändå inte så himla mkt måsten, njöt av att vara lediga, vara tillsammans, uppleva saker tillsammans, äta en massa god mat & vara med dottern. Läsa bok på kvällarna – vilken lyx
    Veckorna går så himla fort i vanliga fall & man hinner knappt prata med vare sig mannen eller dottern, men nu blev det desto mer av den varan – härligt!

...och nu är vi lediga i hela fem (!) veckor tillsammans, grymt! ...och sen jobbar jag ju bara ca två månader & sen är det dags för föräldraledighet Time flies!

• Piggelin1

Lappis, din upplevelse av Venedig är på pricken som min för två år sen Det är så kul när man har en massa fördomar & blir positivt överraskad!

• Piggelin1

Hej på er,
    Jag har varit riktigt usel på att kika in här den senaste tiden, men igår gjorde jag ett ryck & läste ikapp några sidor!

Härligt att läsa om helgen på rivieran, Lappis! Var genast tillbaka i juni i tankarna! Vi åkte ju också längs Esterel, det var verkligen vackert där! Funderar fortfarande över det där konstiga huset vi såg längs vägen, mannen fotade det, ska se om jag kan hitta det & lägga upp det här (visst kan man lägga in bilder i inlägg nuförtiden?). Fick associationer till Barbapapa-huset

Vi samlar på guideböcker vi med & det där med att slänga böcker inkl pocket är svårt även i vårt hem, MEN i vintras gjorde vi ett riktigt ryck & rensade ut tre lådor med böcker (mest pocket), för att få med plats med alla böcker i våra bokhyllor – tröttnade på att ha dubbla rader… Under ett par månader så stod lådorna där & alla som var hos oss på besök erbjöd vi att ta en titt & plocka det de ville & sen till sist åkte vi iväg med resten till Saronkyrkan (typ Myrorna). Kändes liksom lite bättre att vänner & familj plockade en del än att vi bara skänkte alltihopa direkt…

Tinga – vad härligt med en Londontripp inbokad - & utan barn! När åker ni?
    …och vad kul med reseberättelsen från Normandie – swish, så var jag tillbaka fem år i tiden  
    Vad synd att jag inte visste innan att ni skulle till Mont St Michel, då hade jag nämnt just det med de enorma horderna med turister. Jag var där första gången i aug -91 tillsammans med halva Frankrike. Minns att vi parkerade ngn km ifrån & gick & gick & gick, men insåg när vi närmade oss att det var lika bra att ge upp, pga de enorma turistmassorna. Sen gjorde mannen & jag ett nytt försök i juli-05 & då var vi taktiska. Bodde på ett hotell ngn mil därifrån & såg till att vara där typ nio-halv tio på morgonen, innan massorna kom. Vid halv tolv var vi nöjda & åkte därifrån & det var då allt folket hade börjat komma. Då funkade det riktigt bra.
    Brügge har jag samma erfarenhet av, också samma resa 1991. Hade planerat några timmars stopp i Brügge på vägen söderut, men efter att ha letat parkering förgäves i minst en timme, så gav vi upp & åkte vidare. Istället blev det ett besök runt 2003-04 i nov. Mkt folk då med, men helt acceptabelt. Jobbade mkt i Gent den perioden & var där veckovis & ism en helgdag (typ första världskrigets slutdag) så åkte en kollega & jag dit över dagen. Inget långt besök alltså, men hann konstatera att jag gärna skulle åka dit igen!
    Intressant med landstigningskusten också, Tinga. Känner igen alla ställena du pratar om, dock var vi aldrig på det där 360-museét på höjden ovanför Arromanches, däremot hade vi en väldigt mysig picknick i gräset utanför med utsikten ner mot Arromanches & de gamla landstigningspirarna. Minns att Rosen pratade väldigt varmt om det 360-muséet/biografen för några år sen också.
    Håller helt med om Omaha Beach också – mem det är så himla svårt att ta in & fatta. Efter besöket på kyrkogården åkte vi ner till själva stranden också & att gå runt där & se gamla tyska skyttebunkers (eller vad heter det?) & försökte ta in vad som hände där för drygt 60 år sen sen, omöjligt.

Normandie & Bretagne finns helt klart med på vår lista över ställen att återvända till, inte minst pga våra vänner i Rennes.

• Piggelin1

Anne, vad är släpärtor?! Aldrig hört talas om! Är det samma som vaxbönor kanske?

Lappis - hur går det med era Växjöplaner? Glasriket blev jag som sagt gruvligt besviken på i somras. Så mkt turister som passerar där & så totalt uselt mat- & caféutbud
    Hade hoppats på ngt åt Österlen-hållet vad gäller små mysiga ställen att stanna till på, men Glasriket/Småland kändes som rena öken vid jämförelse.

Om några veckor har vi bokat en helg på Karnelund på Österlen, ska bli såååå mysigt att komma dit igen! Vpåra vänner som ursprungligen tipsade oss om det förra året, var där igen nu i sommar & var lika lyriska nu, så jag tror inte att vi bklir besvikna
    Dock kommer vi nog att packa ner min journal (& kanske tom babyskyddet) för säkerhets skull, eftersom det bara är några veckor innan nya bebisen är planerad. Känns lite läskigt (typ, OM det händer ngt, vad gör vi med dottern då?!), men samtidigt så vill vi så himla gärna & sen blir det ju några månader då vi är ganska låsta.

En annan trevlig grej vi ska göra om ett par veckor är att äta på Swedish Taste. Fick ett presentkort där när jag fyllde år i vintras & egentigen innebar presentkortet en matlagninsgkväll på Swedish Taste i mars, men kombinationen magsjuka & att jag då var nygravid (& inte fick smaka alla goda viner), gjorde att vi nu utnyttjar presentkortet i restauranten istället & så har jag öronmärkt pengar för en matlagningskväll under nästa år (presentkortet gäller bara ett år), för presenten i sig var ju grym & ngt jag absolut vill göra. Har dessutom öronmärkt perngar för mannen med, så kan vi göra det tillsammans!

• Piggelin1

Aha, så du vet vilket hus jag menar Kul!

• Piggelin1

Lappis - storstadssemestrar! Det funkar bra när de är små iofs (till 1-1½-ngnting gissar jag), men beroende på åldern på ert barn när ni får det, så kanske det är på gränsen? Eller säg så här, förra hösten, då vi var en helg i Paris & A var knappt två då, det var inte speciellt optimalt. Fast om vi haft lgh istället för hotellrum så hade det nogfunkat bättre.
    Sen kan säkert A'dam, Bryssel med flera europeiska storstäder funka bättre än Paris - just Paris är ju så otroligt stort & åka metro med vagn funkade ju inte utan en massa lyftande & bräande & ihopfällande av vagnen.

Semestern på rivieran nu i somras funkade däremot grymt bra, små orter/byar, korta avstånd är bättre just nu känns det som. Plus att hyra lgh istället för hotellrum.
    Amalfikusten tror jag skulle funka nu med A till exempel, 5 Terre är nog lite tveksamt ifall man vill fokusera på att vandra mellan byarna, då ska nog barnet vara mindre (& sitta i en sån där "ryggstol") alt större eller så får man fokusera på byarna istället för att vandra mellan dem.

Bordeaux skulle jag absolut kunna spara tills man har barn, då åker man ju också runt lite med bil & kortare avstånd & göra stopp lite då & då. Normandie/Bretagne, Toscana likaså.
    Hmmm, ngn slags sammanfattning - upp till knappt två funkade riktigt stora storstäder (för oss alltså). Långresor som till Argentina/Namibia skulle jag göra nu alt. vänta tills barnet är några år (4 iaf?). Men detta är ju utifrån vårt persoektiv & hur det fukar att resa med vår dotter - för andra är det säkert helt annorlunda! Känns som om vi kommer att hålla oss till Europa de närmaste åren, & möjligen dra över till USA.
    Solsemestrar har vi ju gemensamt att det inte riktigt är vare sig vår eller er grej, så den möjligheten med charter nämner jag inte ens.

• Piggelin1

Detta lät kanske rätt snurrigt & de resmålen jag nämnde är ju inte ens med på din lista, men tänkte att du fattar lite andemeningen ändå?

• Piggelin1

Kul med planer, Lappis!

Vi suger ju på att ta en långtripp i Europa (framför allt Italien, men även lite stopp längs vägen för att hälsa på folk) efter nästa sommar/till nästa höst, i skiftet mellan våra föräldraledigheter. Typ den ena tar ut dgr för första barnet & den andra för andra barnet & på så sätt kan vi vara hemma (eller snarare borta) båda två samtidigt. Sen har vi ju ingen aning om hur numero två blir, men målsättningen finns där helt klart att göra en sådan resa. Äldsta är ju närmare fyra då, så med film & böcker i bilen borde det funka & numero två är ju fortfarande under året & med A gick det ju jättebra att bila i den åldern. Så vi håller tummarna att det ska gå att göra! Vore grymt! Vara iväg lite längre & slippa stressen med att semesterdagarna inte riktigt räcker till osv.

En helt annan sak - nästa vecka ska vi gå hit & äta:
    http://swedishtaste.se/
    Har aldrig ätit där, så det ska bli spännande! Gäller att passa på nu innan tvåbarnskoman/-kaoset infaller...

• Piggelin1

Lappis - bup-bupande fransman Hur är en sån?!

Ahhh, Provence i två veckor - nice! Vem vet, om vi är ute i bortåt en månad eller så, då kan ju Provence hinnas med också Just om man åker lite off-season okcås, så bllir det ju billigare att hyra hus då.

• Piggelin1

Ahhh, härlig läsning, Lappis! Lät som en underbar resa ni gjorde i somras!

På tal om att resa med barn, såg precis detta på dn
    http://www.dn.se/resor/nyheter/helgresa-med-barnen-ny-trend-1.1179048
    Inte för att det stod så mkt konkret i artikeln egentligen, men eftersom vi pratade om det häromdagen...!

Lappis - hur var det nu som höstens resplaner såg ut för er? Tinga vet jag ju ska till London, men jag har tyvärr glömt bort era planer...

Känner igen ducoral, minns att vi drack det innan SA-resan för några år sen

• Piggelin1

På tal om god mat, så var en väninna & jag & åt i bistron på Hos Pelle i tisdags - alltid lika gott
    http://www.hospelle.com/

Imorgon kväll ska jag ut & äta med min fd chef (som jag även brukar kalla min mentor ibland!) - funderar lite på att testa detta hyfsat nya stället
    http://www.lillalinne.se/ 

Gäller att passa på innan tvåbarnskaoset inträder

Lovar att rapportera senare i veckan från Swedish Taste-besöket

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära