• Lapinette

Så långt borta men ändå så nära

.. så var det dags att fortsätta våra resor ...

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

Om vulkanen tillåter www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html

• Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära
  • Lapinette

Ja, här fortsätter vi med våra resor och tips och råd för alla som gillar att resa, äta gott och må bra.

Själv har jag precis åtnjutit en god middag med traktens råvaror och viner på ett hotell på Slovenska landsbygden. Ett tips jag faktiskt fått härinne på BT för flera år sedan och som jag sparat för en framtida resa. Kanske inte exakt till detta hotell men till det lilla men mycket vackra och gästvänliga Slovenien.

Men vår resa började i Venedig för snart två veckor sedan. Kom dit sent en söndag kväll och efter att ha fått vårt rum ... uppgraderad till en svit med två rum och himmelsäng (väldigt mörkt men ack så svalt rum) så gick maken och jag ut för att äta en mycket sen middag. Efter en mycket god middag och dessutom sååå billig så vandrade vi runt bland kanalerna och jag måste erkänna  ... jag blev hänförd och ville inte alls gå och lägga mig utan fortsätta vandra bland gränder och kanaler hela natten.

Har aldrig längtat till Venedig, har hört av andra att det är mycket folk, trångt, luktar illa etc. Det var inte alls så! Visst, är på Markusplatsen och Rialtobron så är det mycket kommers och turister men går man en bit utanför så kan man vandra ganska ostört och så älskar jag konceptet - inga bilar! Vi promenerade runt i två dagar ... såg i princip vartenda område i Venedig och njöt av så god och billig mat (också förvånade över!). Åt bl a en tallrik med sallad, prosciutto, mozarella, salami, ostar ... delikatesser till två olika sorter vin på ett litet ställe som jag sent kommer att glömma. Eller satt ute vid en kanal (men inte i turistdistrikten) och åt en mycket god pizza med parmigiano e melzane utmed en av kanalerna. Och det var billigt! Som sagt, både jag och maken häpnades över detta då vi räknat med medioker mat och dyra priser i en stor turiststad som Venedig eller så får jag åter igen tacka Lonely Planet som gav oss så bra tips .

Efter att ha sett det mesta och lidit av en otrolig värme och fuktighet i Venedig så var det helt ok att hämta ut hyrbilen och fortsätta mot de Slovenska bergen.

• Piggelin1

Hej hej,

satt & skrev om vår Frankrike-resa offline för en vecka sen, nu passar jag på att klistra in den när det är ny tråd & allt

Hej,
    äntligen tänkte jag skriva lite om vår resa till Rivieran i juni! Sitter just nu i Västervik på ett tyvärr rätt sunkigt boende – det har sitt pris att resa spontant mitt i svenska högsäsongen. Kollade runt på en hel hög med ställen, men allt var bokat. Jag som sätter en ära i att hitta fina, mysiga & personliga boenden utan att det kostar skjortan, denna gång gick jag rejält bet. Men vi får skylla oss själva
    Promenerade iaf runt i ett sommarfint Västervik innan ikväll & åt helt OK på ett ställe. Traskade förbi Best Western-hotellet (fullbokat det med), mannen hoppade in & frågade om man kan komma förbi på bara frukost imorgon & det gick bra, då kändes allt genast lite bättre

Hur som helst, Frankrike var det! Vi hade en superbra vecka nere på rivieran, bodde i en lägenhet i St Laurent du Var, ligger precis i utkanten av Nice, längs med havet. Hyrde via SemBo denna gång, klart prisvärt, speciellt som det var försäsong. Kanske inte precis det mest personliga stället vi bott på, det var ett lägenhetshotell, men praktiskt & fräsch lägenhet med dito badrum & bra kök - & så balkong förstås! Det fanns swimmingpool & en liten barnpool & tre minuters promenad till havet.
    Bara ngn km ifrån fanns en stooor mataffär (Gourmet Lafayette) - rena fröjden att gå runt där & handla en massa delikatesser Fem minuters promenad fr där vi bodde fanns bageri, så det blev färskt bröd & croissanter varje dag till frukosten på balkongen, yummie!
    Vi kombinerade lite lugnare dagar med att se oss omkring – egentligen skulle vi haft  minst tio dgr känns det som. Nu med dottern, så blir det ju inte samma tempo som innan vi hade barn. Plus att vi själva stressade runt som idioter på våra jobb veckan innan vi åkte, så lite lugn & avkoppling behövde även mannen & jag. Samtidigt är vi ju inga ”ligga-på-playan-hela-dagarna”-personer, så det var rätt lagom att vara vid poolen ngn timme eller två & sen hitta på ngt annat.

Vad hann vi med då? En eftermiddag var vi i Antibes – var ju där en kortis & spanade in alla de stora båtarna för fyra år sen, men var aldrig inne i den gamla delen av stan, så denna gång strosade vi runt både i hamnen & gamla stan. Mysigt & smidigt med alla bilfria små gränder, där dottern kunde springa fritt.
    En annan dag besökte vi Marineland (div valar, delfiner, sälar, fiskar) utanför Antibes, men det var ingen höjdare, rätt slitet & sen är väl i ärlighetens namn jag inget större fan av djurparker, men vad gör man inte... Efteråt blev det en lunch i Biot, mysig liten stad/by, också med små fina gränder.

En tredje dag blev det Massif del 'Estérel - superfin väg – tack för tipset, Lappis! Körde vidare till Ste Maxime, också en fin liten badort, där vi parkerade på en parkering som var döpt efter Prins Bertil - det var väl i Ste Maxime som han & prinsessan Lilian hade sitt sommarställe.

Grand Corniche avverkade vi med – OTROLIGT vacker väg! Skulle besöka Eze Village som flera bekanta tipsat om, men det var stängt (!) pga att vindarna var för starka Stod en vakt/polis & hindrade alla som ville gå upp. Snopet!

Men två dgr senare så gjorde vi ett nytt försök & då funkade det. Nice var vi också i & faktist var det över förväntan denna gång. Från besöket 2006 var vi inte så impade, en massa byggen & spårvagnsdito överallt, men nu verkade de ha byggt klart, så nu så blev betydligt mer positiva. Strosade runt  på marknaden/Cours Saleya, Vieux Nice, längs Proemenade Anglais, köpte glass, lunchade, kollade ut över det turkosblå havet & bara njöt av solen, värmen & ”bara vara”.

Det var väl egentligen det vi gjorde hela veckan, åkte runt en del, men ändå inte så himla mkt måsten, njöt av att vara lediga, vara tillsammans, uppleva saker tillsammans, äta en massa god mat & vara med dottern. Läsa bok på kvällarna – vilken lyx
    Veckorna går så himla fort i vanliga fall & man hinner knappt prata med vare sig mannen eller dottern, men nu blev det desto mer av den varan – härligt!

...och nu är vi lediga i hela fem (!) veckor tillsammans, grymt! ...och sen jobbar jag ju bara ca två månader & sen är det dags för föräldraledighet Time flies!

• Piggelin1

Lappis, din upplevelse av Venedig är på pricken som min för två år sen Det är så kul när man har en massa fördomar & blir positivt överraskad!

• Lapinette

Piggelin - låter som en härlig semester och jag förstår att man inte "hinner" med lika mycket med barn men semestern är ju även till för att man ska vila upp sig och hinna umgås.

Igår fick vi äntligen datum till bröllopet i Cannes/Nice. Det som vi trodde att vi skulle få veta i maj. Det blir den första helgen i september så jag började genast titta efter biljetter. Tyvärr är de ganska så dyra förutom hos vårt (NOT) favorit bolag - Ryanair, som flyger till Marseille. Vi får se hur vi gör!

• Kärleken9

lapinette: Får man fråga vad boende och resa till venedig kostar samt vad du menar med billigt att äta. Ca hur mkt kostar middag med vin där?

• Lapinette

Kärleken9 - vi flög ned med Ryanair till Trevis för ca 3 000 kronor (för två). Det är mycket enkelt att ta sig från flygplatsen in till Venedig (till Piazzale Roma). Bussbiljetten (som går att köpa i maskiner på flygplatsen) kostade 5 euro och jag har för mig att det tog ca 40 minuter att åka in men det beror säkert på vilken tid (rusningstrafik) som man kommer dit.

Hotellet vi bokade var en av de bästa enligt Tripadvisor (som jag alltid använder mig av) och låg i närheten av Piazzale Roma och Tågstationen, dock en bit från själva turistkvarteren men dit gick det lätt att ta vaporetton eller som vi gjorde - promenera. Vi betalade (under värsta turistsäsong) 3 780 kr för 3 nätter och blev då uppgraderade till en svit som bestod av två rum, nyrenoverade rum och stor säng med himmelsäng. Dock väldigt mörkt rum som låg bakom själva hotellbyggnaden dvs ingen ustikt att tala om men så lugnt, skönt och svalt . Hotellet kan jag varmt rekommendera heter Antiche Figure http://www.hotelantichefigure.it/eng/index.asp

Två kvällar åt vi på en restaurang som låg i närheten av vårt hotell (och som de hade rekommenderat åt oss). Åt fisk en kväll och en annan fruktansvärt gott kött (jag tog en mix grill medan maken åt den godast biff han ätit på länge). Drack en flaska vin till, tog prosciutto (vi beställde för en person men trodde vi hade fått in för fyra!) innan och jag har för mig att notan hamnade på ca 550 kr. Ett glas vin kostade som regel 3 euro en flaska 18 euro och då är vin på karaff billigare. Sen kan du självfallet hitta betydligt dyrare restauranger. Vi gick efter rekommendationer och åt hela tiden mycket gott (är ganska kräsna när det gäller mat och vin).

• Kärleken9

Lapinette: Tack så mycket för dina erfarenheter.

• Lapinette

Kärleken - inga problem!

• Lapinette

Nu bokas det för bröllop och långhelg i Cannes . Flyger ned till Marseille med Ryanair en fredag och hem med Norwegian en tisdag. Det blir lite dyrare med hyrbilen men vi får ett dygn extra och slipper flyga hem med Ryanair.

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära