Hej hej,
satt & skrev om vår Frankrike-resa offline för en vecka sen, nu passar jag på att klistra in den när det är ny tråd & allt
Hej,
äntligen tänkte jag skriva lite om vår resa till Rivieran i juni! Sitter just nu i Västervik på ett tyvärr rätt sunkigt boende – det har sitt pris att resa spontant mitt i svenska högsäsongen. Kollade runt på en hel hög med ställen, men allt var bokat. Jag som sätter en ära i att hitta fina, mysiga & personliga boenden utan att det kostar skjortan, denna gång gick jag rejält bet. Men vi får skylla oss själva
Promenerade iaf runt i ett sommarfint Västervik innan ikväll & åt helt OK på ett ställe. Traskade förbi Best Western-hotellet (fullbokat det med), mannen hoppade in & frågade om man kan komma förbi på bara frukost imorgon & det gick bra, då kändes allt genast lite bättre
Hur som helst, Frankrike var det! Vi hade en superbra vecka nere på rivieran, bodde i en lägenhet i St Laurent du Var, ligger precis i utkanten av Nice, längs med havet. Hyrde via SemBo denna gång, klart prisvärt, speciellt som det var försäsong. Kanske inte precis det mest personliga stället vi bott på, det var ett lägenhetshotell, men praktiskt & fräsch lägenhet med dito badrum & bra kök - & så balkong förstås! Det fanns swimmingpool & en liten barnpool & tre minuters promenad till havet.
Bara ngn km ifrån fanns en stooor mataffär (Gourmet Lafayette) - rena fröjden att gå runt där & handla en massa delikatesser Fem minuters promenad fr där vi bodde fanns bageri, så det blev färskt bröd & croissanter varje dag till frukosten på balkongen, yummie!
Vi kombinerade lite lugnare dagar med att se oss omkring – egentligen skulle vi haft minst tio dgr känns det som. Nu med dottern, så blir det ju inte samma tempo som innan vi hade barn. Plus att vi själva stressade runt som idioter på våra jobb veckan innan vi åkte, så lite lugn & avkoppling behövde även mannen & jag. Samtidigt är vi ju inga ”ligga-på-playan-hela-dagarna”-personer, så det var rätt lagom att vara vid poolen ngn timme eller två & sen hitta på ngt annat.
Vad hann vi med då? En eftermiddag var vi i Antibes – var ju där en kortis & spanade in alla de stora båtarna för fyra år sen, men var aldrig inne i den gamla delen av stan, så denna gång strosade vi runt både i hamnen & gamla stan. Mysigt & smidigt med alla bilfria små gränder, där dottern kunde springa fritt.
En annan dag besökte vi Marineland (div valar, delfiner, sälar, fiskar) utanför Antibes, men det var ingen höjdare, rätt slitet & sen är väl i ärlighetens namn jag inget större fan av djurparker, men vad gör man inte... Efteråt blev det en lunch i Biot, mysig liten stad/by, också med små fina gränder.
En tredje dag blev det Massif del 'Estérel - superfin väg – tack för tipset, Lappis! Körde vidare till Ste Maxime, också en fin liten badort, där vi parkerade på en parkering som var döpt efter Prins Bertil - det var väl i Ste Maxime som han & prinsessan Lilian hade sitt sommarställe.
Grand Corniche avverkade vi med – OTROLIGT vacker väg! Skulle besöka Eze Village som flera bekanta tipsat om, men det var stängt (!) pga att vindarna var för starka Stod en vakt/polis & hindrade alla som ville gå upp. Snopet!
Men två dgr senare så gjorde vi ett nytt försök & då funkade det. Nice var vi också i & faktist var det över förväntan denna gång. Från besöket 2006 var vi inte så impade, en massa byggen & spårvagnsdito överallt, men nu verkade de ha byggt klart, så nu så blev betydligt mer positiva. Strosade runt på marknaden/Cours Saleya, Vieux Nice, längs Proemenade Anglais, köpte glass, lunchade, kollade ut över det turkosblå havet & bara njöt av solen, värmen & ”bara vara”.
Det var väl egentligen det vi gjorde hela veckan, åkte runt en del, men ändå inte så himla mkt måsten, njöt av att vara lediga, vara tillsammans, uppleva saker tillsammans, äta en massa god mat & vara med dottern. Läsa bok på kvällarna – vilken lyx
Veckorna går så himla fort i vanliga fall & man hinner knappt prata med vare sig mannen eller dottern, men nu blev det desto mer av den varan – härligt!
...och nu är vi lediga i hela fem (!) veckor tillsammans, grymt! ...och sen jobbar jag ju bara ca två månader & sen är det dags för föräldraledighet Time flies!