Ja, här fortsätter vi med våra resor och tips och råd för alla som gillar att resa, äta gott och må bra.
Själv har jag precis åtnjutit en god middag med traktens råvaror och viner på ett hotell på Slovenska landsbygden. Ett tips jag faktiskt fått härinne på BT för flera år sedan och som jag sparat för en framtida resa. Kanske inte exakt till detta hotell men till det lilla men mycket vackra och gästvänliga Slovenien.
Men vår resa började i Venedig för snart två veckor sedan. Kom dit sent en söndag kväll och efter att ha fått vårt rum ... uppgraderad till en svit med två rum och himmelsäng (väldigt mörkt men ack så svalt rum) så gick maken och jag ut för att äta en mycket sen middag. Efter en mycket god middag och dessutom sååå billig så vandrade vi runt bland kanalerna och jag måste erkänna ... jag blev hänförd och ville inte alls gå och lägga mig utan fortsätta vandra bland gränder och kanaler hela natten.
Har aldrig längtat till Venedig, har hört av andra att det är mycket folk, trångt, luktar illa etc. Det var inte alls så! Visst, är på Markusplatsen och Rialtobron så är det mycket kommers och turister men går man en bit utanför så kan man vandra ganska ostört och så älskar jag konceptet - inga bilar! Vi promenerade runt i två dagar ... såg i princip vartenda område i Venedig och njöt av så god och billig mat (också förvånade över!). Åt bl a en tallrik med sallad, prosciutto, mozarella, salami, ostar ... delikatesser till två olika sorter vin på ett litet ställe som jag sent kommer att glömma. Eller satt ute vid en kanal (men inte i turistdistrikten) och åt en mycket god pizza med parmigiano e melzane utmed en av kanalerna. Och det var billigt!
Som sagt, både jag och maken häpnades över detta då vi räknat med medioker mat och dyra priser i en stor turiststad som Venedig eller så får jag åter igen tacka Lonely Planet som gav oss så bra tips
.
Efter att ha sett det mesta och lidit av en otrolig värme och fuktighet i Venedig så var det helt ok att hämta ut hyrbilen och fortsätta mot de Slovenska bergen.