Så Lappis, nu har jag skrivit ihop lite om vår kryssning, men det var ju några år sedan vi var iväg så jag kommer väl inte riktigt ihåg hur jag upplevde allt.
Vi åkte med Holland America Line, www.hollandamerica.com/main/Main.action.
Personalen ombord var väldigt trevliga och service minded.
Mat ingick, och de hade några olika typer av restauranger. En enklare, ungefär som ett food court på köpcenter, med hamburgare, mackor, pasta mm. Man beställde det man ville ha och tog sin bricka och gick och satte sig. Sen hade de "huvudrestaurangen" som serverade frukost och middag (kanske lunch också, kommer inte ihåg). Lite finare stuk med vita dukar och linneservetter. På kvällarna serverades trerätters. Det var ett par, tre olika alternativ varje kväll. Det var god och vällagad mat. Gick aldrig därifrån hungrig, och kan inte glömma en fantastisk chokladdessert som jag åt en kväll (tyvärr serverades den bara en gång). Man fick betala för alkoholhaltiga drycker. Det fanns även en lite finare restaurang där man fick betala en liten summa (20 dollar tror jag) per person för jättegod mat, också tre-rätters. Vi åt där ett par kvällar. Dessutom fanns det en taco-buffé vid pooldeck på dagarna. Det kanske fanns mer mat någonstans men detta är det som jag kommer ihåg.
När var på kryssning och åt i huvudrestaurangen så blev man placerad med de som kom ungefär samtidigt. Så man fick alltid sitta med nya människor vid varje måltid så det gäller att vara hyffsat social. Men som jag har förstått det så placeras man i de flesta fall vid samma bord varje kväll så att man har samma middagssällskap under hela resan.
Vi fick en hytt med en liten balkong. Ingenting som jag hade betalat extra för, då det blåste ganska mycket där så vi satt aldrig ute.
Överlag var vi nöjda med vår resa, vi betalade den inte själva
. Men jag är inte säker på att jag skulle betala själv för en sådan kryssning. Jag gillar inte för mycket trängsel. Och jag tyckte alltid att det var trångt vid poolen (eller poolerna rättare sagt, har för mig att det var två) och då var fartyget ganska långt ifrån fullbelagt på vår resa så jag gissar att det är ännu mer folk vid poolen i vanliga fall. Tyckte också att det var för trångt och för mycket folk de gånger som man gick iland. Och så ville de att man skulle köpa utflykter genom dem som man skulle göra där man gick iland. Och det gjorde vi, men det kändes ganska mycket som turistfällor...
Jag uppskattar mer att få ligga i en solstol på stranden, och kunna gå ner och svalka mig i havet när jag känner för det. Men vi har ju alla olika intressen och smak. Jag är ändå glad att få ha gjort en sådan resa, men som sagt, är inte säker på att jag kommer att göra det igen.