• Lapinette

Så långt borta men ändå så nära

.. så var det dags att fortsätta våra resor ...

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

Om vulkanen tillåter www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html

• Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära
  • Lapinette

Usch, är på dåligt humör. Min Lonely Planet Slovenia har fått fötter. Troligen lämnade vi kvar den på hotellet eller i bilen (konstigt då vi alltid är så noga och kollar). Dessutom måste även boken om de bästa hotellen/restaurangerna (som jag fick på de sista hotellet) ha blivit kvar. Visst bättre att bli av med boken efter semestern är före eller under men jag tycker om mina guideböcker och använder mig av infon när jag gör fotoalbum etc. Nästan så jag funderar på att gå och köpa en ny!

• Lapinette

Gillar ni/samlar ni på guideböcker? Mina blå Lonely Planet står så snyggt på rad bakom mig ... men en saknas!

• anne på grönkulla

Jorå, en LP brukar det bli, men har dem inte samlade elelr nån "full uppättning" av de länder vi vart i - brukar numer kasta gamla versioner när vi av nån anledning köpt en ny. Undantaget är en av de äldsta/första som föräldrarna skaffade en gång i tiden!

• Lapinette

Anne - har inte så många men det är himla snygga och betyder en hel del för mig (eftersom det är jag som släpar runt på dem på semestern och läser, läser). Har bl a New York, Portugal och Californien men även en för Argentina (40-års present) trots att vi inte har varit där.

Vi har så svårt att kasta böcker i den här familjen. Även pocket! Lämnade två pocket kvar i Slovenien pga restriktionerna om 15 kg på Ryanair ... men förstår inte vart de andra LP och Restaurangboken jag fick tagit vägen. Blir tokig när saker bara försvinner (dock händer det inte så ofta).

• Lapinette

Anne - ha det så härligt på Västkusten. Är det något speciellt ställe du ska besöka? Tänker på de mysiga hotellen jag bokade där för några år sedan ...

• Lapinette

Inte helt fel att bo hos vänner också. Vi kunde crascha in hos vänner nere på Rivieran men eftersom vi kommer att vara ute varje kväll och träffa olika vänkonstellationer så känns det lite konstigt att bo hos några och sen gå ut med andra. Sen ganska så skönt och trevligt att få bo nere i Cannes centralt och vandra omkring i våra gamla kvarter .

• Lapinette

Anne - hur var västkusten?

Rivieran var sig verkligen lik! Hade toppenväder, lagom varmt och sol förutom sista kvällen och dagen då vi ändå åkte hem då det var mulet. Bröllopet gick av stapeln på sluttningen av Villefranche sur mer med utsikt över havet och Cap Ferrat. Vet inte om någon här känner till religionen Bahá'í? Bruden tillhör denna religion så själva vigseln innebar att man lästa olika kärleksverser och förklarade vad denna religion innebar ... på franska. Jag kan franska men när det blir för mycket ... har jag en förmåga att stänga av efter ett tag .

Bröllopet var i lördags och tog hela dagen i anspråk. Direkt efter den långa lunchen så följde vi med några kompisar hem till deras takterrrass i den lilla byn ovanför Cannes, Mouans sartoux. Åt pizza, drack rosévin och pratade hela kvällen/natten. Härligt!

På söndagen åkte vi till Esterel. Har ni varit där? Slingrande kustväg med det blå Medelhavet på ena sidan och de röda bergen på den andra. Man kan stanna utmed kusten och leta upp små vikar med sandstrand. Vi åkte nästan längst bort till Agay för en lunch på en mycket omtyckt strandtaverna. Det blev fisk - Daurade och utsikt över stranden och havet. Sen åkte vi en liten bit till för att promenera i bergen och Cap Dramont. Ganska svettigt men ack så vackert! Tillbaks till en av vikarna i Agay och ett dopp i Medelhavet. På kvällen blev det middag hos några vänner i Valbonne.

Måndagen tillbringade vi på Rue Antibes i Cannes (shopping). Fast attans vilka dåliga shoppare vi är. Speciellt maken som behöver nya skor och som enbart köper skor i Frankrike. Dagens skörd blev en kortärmad (och ganska stickig ... varför kändes det inte i affären) kofta till mig, choklad doppade i apelsin samt en 75 % choklad, en flaska riktigt fin (hoppas vi) Chablis. Intog en skaldjursplatå och lite vitt vin på Brun http://www.astouxbrun.com/htgb/0001.htm innan vi halkade ned till stranden och hyrde en varsin solstol. Hann ta ett dopp i havet innan det blev mulet men låg kvar en bra stund ändå och njöt av värmen. Den kvällen hade vi bokat bord på terrassen på en av våra gamla favoritrestauranger http://www.amandier.fr/.

Självfallet kom diskussionen upp under helgen - när ska vi flytta tillbaka? ... och 6 flaskor vin fick vi med oss hem, bra jobbat!

• Oupsie
    Lapinette skrev 2010-08-25 09:12:12 följande:
    Oupsie - tack för infon! Vilka öar stannade ni vid och var de något att se? Det finns så många olika resor och stopp men jag konceptet med kryssning är ju detsamma. Vart utgick er resa från?Mamma + sambo har rest på kryssningar (i Medelhavet) förr så jag tror de vet vad som väntar. Tror däremot att jag/vi skulle känna som dig, för mycket turistfällor och så vill jag ha friheten att äta vart jag vill och gå vart jag vill när jag är ute och reser. Men som sagt, resan är inte till mig.
    Lappis, gillar de kryssningar så kommer de säkerligen vara nöjda med att kryssa i karibien och vi var väldigt nöjda med bolaget som vi åkte med. Trevlig personal och god mat, känns som det viktigaste i sammanhanget .

Vår resa utgick från Fort Lauderdale och vi var sedan ute i en vecka. Det var en lite udda kryssning för den var chartrad av ett annat företag som hade sitt eget syfte med resan, därför gjordes det endast två stopp. Ett på Cayman Islands och ett på Jamaica. Det på Cayman Island var helt ok, vi åkte "u-båt" och kollade på fiskar men den mest populära utflykten tror jag var att bada med rockor. Tyckte dock att det verkade lite läskigt så vi skippade den. Själva staden som vi var i var ganska liten och inte mycket att se. Tydligen skulle det vara ganska billigt med smycken och klockor där men vi hade inte så bra koll på vad det kostade i normalt sett så vi köpte ingenting.

Jamaica däremot gillade vi inte alls. Kändes väldigt mycket som en turistfälla. Vi var i och för sig och tittade på delfiner och lite andra djur och det var ok men alla var på en hela tiden och skulle sälja saker och sånt tycker jag är jättejobbigt. Och innan vi klev iland så blev vi varnade för att undvika att bli lurade och akta oss för ficktjuvar. Men det var andra som var jättenöjda med det stoppet så man upplever ju saker och ting olika. Jag hade dock undvikit en resa med stopp på Jamaica.

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära