I juli gjorde vi en tvåveckors roadtrip i Europa, med huvudsakliga stopp i Normandie och Brügge i Belgien. På vägen ner stannade vi över natten i en liten holländsk stad. När vi checkat in upplyste portieren oss om att en åskstorm var på väg, så vi kunde gärna stanna inomhus. När ovädret dragit förbi gick maken ner till bilen, som stod parkerad på gatan en liten bit bort, för att hämta några grejer. Då ser han att ett stort träd som står precis bakom vår bil har blåst omkull! Som väl var blåste det åt "rätt" håll, så bilen klarade sig, men hade vi stått på andra sidan trädet hade bilen gått åt skogen och då hade det nog inte blivit så mycket mer semester.
Pust!
I Normandie bodde vi på ett supermysigt B&B (www.bandb-bayeux.com) i den lilla staden Bayeux. Kvinnan som drev det tog otroligt väl hand om våra två söner; visade sina husdjur, fixade särskilda godsaker till frukost åt dem och packade t o m en liten matsäck varje dag.
Hon fick faktiskt en blomma av oss när vi åkte, för att hon tagit så väl hand om oss.
Vi stannade nio nätter i Normandie, och varvade dagar på stranden med mer kulturella upplevelser. Mycket i Normandie är ju knutet till D-dagen, och eftersom både maken och jag är historieintresserade uppskattade vi alla muséer och D-dags-lämningar längs kusten. I Arromanches-les-Bains finns en häftig bio med 360-graders skärm, där de visar en bra film om landstigningen. Vid Omaha Beach finns också ett bra museum, och likadant i Bayeux. De olika muséerna har lite olika inriktning, men har man besökt ett par tre stycken har man nog fått info om det mesta som har med D-dagen att göra.
I Arromanches finns även rester kvar i havet av den provisoriska hamn engelsmännen byggde när de invaderade Normandie. Häftigt att bada intill de stora betongfundamenten där. Samtidigt känns det lite läskigt, när man tänker på de "slakter" som ägde rum under invaderingen, särskilt vid Omaha Beach. Om ni sett Rädda menige Ryan vet ni vad jag menar. (Jag såg den efter vår resa, och jag grät mig igenom större delen av filmen, för allt blev så påtagligt då, när man varit där själv.)
Apropå slakt så är den amerikanska krigskyrkogården i närheten av Omaha Beach brutal. Är det någon som kan göra krigskyrkogårdar är det amerikanerna. Så otroligt stämningsfullt och vackert med alla de vita korsen och Davidsstjärnorna som står i snörräta rader. Även där grät jag en skvätt för alla unga män som fick sätta livet till. Över 10 000 amerikaner är begravda på den här kyrkogården.
En dag gjorde vi en utflykt till Mont-St-Michel, ett kloster som ligger på en ö, som man kan gå ut till vid lågvatten. men det var verkligen en turistfälla. Med två 2-åringar i släptåg var det ett dumt utflyktsmål. Det är säkert fantastiskt om man kan besöka det i lugn och ro, men det formligen kryllade av turister, och var långa köer till allting. Tummen ner för det - dit gör man nog bäst att åka i lågsäsong.
Maten är förstås en viktig ingrediens när man är i Normandie och vi åt en hel del gott, men generellt tyckte jag att det var bättre när vi var på Rivieran för några år sen. Bäst var en femrätters avsmakningsmeny på Grand Hotel Luxembourg i Bayeux. Där fick vi som mellanrätt och smakbrytare en fantastiskt god sorbet gjord på gröna äpplen, med en liten skvätt calvados på.
Efter Normandie åkte vi till Brügge, där vi stannade i tre nätter. Egentligen hade vi tänkt ta en dag i Brügge och sen åka till Bryssel en dag, men vi var för bekväma för att åka till Bryssel. Istället blev det en dag med sightseeing och en dag med shopping, i Brügge. Stan är fantastiskt mysig och otroligt vacker med alla gamla hus i fint skick (Amsterdam är mycket sunkigare), men var det någonstans det kryllade av turister under den här resan, så var det här. Jösses, så mycket folk! Tror aldrig jag sett så många restauranger i en så pass liten stad. Å andra sidan finns den ju nu med på FN:s världsarvslista, så den är väl populär. Shoppingen var iallafall bra, och lite god choklad slank också ned i kassarna inför hemresan. Fördelen med att vara på bilsemester - man kan köpa med sig lite av varje hem.
Det gjorde vi för övrigt i Normandie också; 20 flaskor vin, några flaskor champagne, några flaskor cider och en flaska Calvados kom också med i bagaget.
Överlag var det en väldigt trevlig resa, och det funkade jättebra med tvååringarna. Vi var lite oroliga för den långa bilresan (150 mil enkel väg), men det gick fint. De skötte sig också exemplariskt på de muséer vi besökte. Ett trevligt semesterminne!