Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Så långt borta men ändå så nära

Visby - det är väl egentligen inga problem med Ryanair förutom att allt kostar extra, deras maxvikt på 15 kg/väska (fast nu ser det faktiskt ut som de har ändrat så man kan boka 20 kg), att man inte har bokade platser på planet och så landar de på flygplatser som ofta ligger lååångt bort från närmaste stad etc. Men de är så jäkla billiga att man inte kan låta bli att boka trots att man (vi) mycket hellre åker från Arlanda.

Gällande maxvikten så kommer man över får man betala rejält. Såg flera familjer som stod och packade om sina väskor pga att de var för tunga. Åker man iväg två veckor så är det svårt att få till en väska under 15 kg (men vi lyckades precis).

• Lapinette

Förresten på torsdag är det dags för vår Riga resa. Tittar på väderprognosen och ska nog dansa en soldans för väderprognosen ser inte så strålande ut. Vi föredrar att promenera runt när vi besöker nya städer (inga museemänniskor) så uppehåll står på önskelistan.

Igår fann jag en guidebok på engelska över Riga så maken fick faktiskt veta (öppna sin present) redan igår. Jag orkade inte vänta längre (tycker jag varit duktig som hållt det hemligt sen i maj). Så nu kan vi läsa på lite innan vi åker.

• Lapinette

Anne - sånt är guld värt. Vart har ni varit?

• Lapinette

Typ inbox funkar alltid bra . Man blir ju lite nyfiken.

• Lapinette

Anne - själva hann vi bara hem från semestern i Venedig/Slovenien/Istrien så var det dags att boka en ny resa - bröllopet i Cannes. Måste även ta en tur till svärmor, har bara lite svårt att hitta ett datum som passar alla inblandade och så är det Riga imorgon. Men senare i höst och i vinter blir det nog att hålla sig hemma. Skulle vilja hinna med en liten tur i Sverige också innan snön kommer.

• Lapinette

Tinga - så skönt att det gick bra att resa med grabbarna! Ska bli intressant att höra mer om resan. Själv har jag både Slovenien och Riga att berätta om och ska försöka få ned lite info i helgen (tycker det är enklare att sitta hemma och skriva där jag har guideböcker och kartor).

• Lapinette

KatjaB - har varit i Prag en helg med mitt jobb. Bodde på Savoy och flanerade runt i den vackra staden men ska erkänna att jag inte har några speciella tips att ge.

Mrs B - Här kommer det jag skrivit ihop om Barcelona.

Jag kan varmt rekommendera vårt hotell. Det ligger centralt, Placa Catalunya och var modernt, snyggt och fräscht. www.hotelpulitzer.es/ Bodde även i fjol vid Placa Catalunya men då på hotell Husa Barcelona www.hotelhusabarcelona.com/es/index.php. Inte i samma klass som Pulitzer men helt ok då vi fick ett stort rum med balkong och utsikt över hela stan.

Shopping – vårt favoritstråk blev Passeig de Gracia som går från Placa Catalunya och ”uppåt”. Där fanns alla de affärer från Zara till Gucci.

Tapas – massor med tapasbarer nere i Bornkvarteren men den godaste vi åt var en lunch uppe vid Diagonal. Det vart inte billigt men åhhh så gott! Här var tapasrätterna något större och matigare än på andra ställen och så fräscha och goda. Åt bla en sallad med manchego och nötter med balsmvinäger som var så fräsch och sen blev en rätt med något slags gris med en sås gjord på skinka vår andra favorit. Stället heter Bar Mut och ligger på C/Paus Claris 192. Detta lilla ställe fanns med i min guidebok ”Time Out Barcelona 2008”, en bok fylld med restaurangtips.

Gaudi – om man promenerar på Passeig de Gracia så går det inte att missa ett par av Gaudis hus. Vi hamnade där redan första kvällen och det var magnifikt att se dem i kvällsljus. Hans hus är verkligen udda och ger definitivt Barcelona en speciell karaktär som inte går att finna någon annanstans. På Passeig du Gracia finner man Casa Battlò och Casa Milà. Vi var i år inne i Casa Milà. Läckraste tyckte jag var att promenera på taket med all dess vågmönster. Tog massor med kort.

Sen promenerade vi hela vägen upp till Sagrada Familia, helt enormt och så udda. De säger att katedralen ska vara klar 2020 men vi får väl se. Var även nere och tittade i museet som ligger under katedralen.

Denna dag med Gauditema tog inte slut där utan sen tog vi t-banan till Parc Güell. Väl i parken satte vi oss ned och vilade våra trötta fötter. Maken slumrade till medan jag tittade på allt folk som kom och gick. En musikant spelade trumpet och några gjorde jättelika såpbubblor. Gillade verkligen det stället! Kanske inte en vacker park i den bemärkelsen som vi tänker oss parker dvs med blommor och grönt men jag gillade atmosfären som var där.

Söndagstips – att promenera utmed havet och bara sitta med ansiktet mot solen på en parkbänk eller ligga på bryggorna nere i hamnen är underbart. Shoppingcentret nere i marinan har öppet på söndagar så där kan man fördriva lite tid eller sätta sig på en restaurang.

I år besökte vi Montjuïc (berget som ligger i Barcelona). Tyvärr funkade i kabinen som man annars kan ta från bla Torre Sebastian upp till Montjuïc så vi promenerade istället från Placa Espana upp. Såg bl a OS-stadion samt besökte ett utemuseum som visar byggnader från hela Spanien, Poble Espanyol www.poble-espanyol.com/pemsa/en.html. Det var lugnt och skönt på Monjuïc i förhållande till folkvimlet nere i Barcelona.

• Lapinette

Har två reseberättelser att skriva - Slovenine och så helgen i Riga. Eftersom det var enklast att sammanfatta Riga så kommer den först.

Tillbaka från en härlig helg i Riga. Hade tur och fick uppleva varma och sköna sommardagar. Kanske lite väl varma i lördags och söndags då det blev en ca 33 grader men vi hade redan sprungit runt och sett alla sevärdheter så vi kunde ägna dagarna åt att ligga och läsa bok istället.

Så vad har jag säga om Riga? Jo, en vacker stad med vackra hus, art noveau-stil, parker och torg. Gick runt i gamla stan och såg alla kyrkor och hus som man skulle se. Man gör detta lätt på en dag. Satte oss till lunchen och provade lettisk mat, maken åt sill och jag tog och smakade lettiska ostar samt att vi drack "sparkling" lettiskt vin. Kan säga att vi inte blev "övertygade" . Min ost smakade i princip inget förutom den som var rökt (och jag gillar inte rökt ost) och vinet var alldeles för sött för vår smak MEN nu har vi provat. Förutom detta åt vi mycket kött och hittade en jättemysig liten restaurang som det tipsades om i vår guidebok. Den heter Domini Canes. Modernt kök med humana priser och härlig uteservering precis mittemot St Peterskyrkan.

På lördagen tog vi tåget ut till Jurmala. Enkelt att gå ned till tågstationen, köpa biljett och sedan a sig de 35 minuterna ut från staden men det går även en båt kl 11.00 varje dag (som tar drygt 2 timmar). Jurmala är ett fd. sommarställe för tsaren och en populär semesterort. Staden är långsträckt och består av trähus av art noveau-stil men det främsta anledningen till ett besök är den 32 km långa sandstranden. Det finns dessutom massor av shopping och restauranger om man nu skulle tycka att det blir långtråkigt att ligga på stranden.

Om man är beredd att betala lite pengar för ett restaurangbesök, i det här fallet betyder det ungefär samma priser som hemma (för annars är det för det mesta billigare) så rekommenderar jag ett besök på Vincents  http://www.restorans.lv/page.php. Vi firade makens födelsedag där och jag åt en helt underbar gåslever raviloi med svamp. Jag tror faktiskt den förrätten hamnar bland topp fem bästa jag ätit någonsin. Sen fortsatte vi med biff. De kom ut med ett träbricka och visade alla de olika köttbitar de hade och vi tog en sån där som blivit masserad och fått öl . Man valde själv vilka tillbehör man ville ha till köttbiten. Sen delade jag och maken på en Valrhona chokladsensation och den var också så där topp, topp. Såg verkligen trist ut men när man satt skeden i den så gömdes det färska bär. Den var himmelskt god.

Om man sedan orkar rekommenderas ett besök i skybaren på Radisson Blu Latvija. Där sitter man och sippar på goda drinkar och har utsikt över hela Riga. På lördagkvällen när vi var där spelade dessutom en dj … så maken fick dra mig därifrån för jag ville bara höra ”en låt till” . Och förresten, vi bodde på systerhotellet Radisson Blu Elizabete. Bokade ett lite större rum med utsikt över parken till ett underbart pris .

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära