Har två reseberättelser att skriva - Slovenine och så helgen i Riga. Eftersom det var enklast att sammanfatta Riga så kommer den först.
Tillbaka från en härlig helg i Riga. Hade tur och fick uppleva varma och sköna sommardagar. Kanske lite väl varma i lördags och söndags då det blev en ca 33 grader men vi hade redan sprungit runt och sett alla sevärdheter så vi kunde ägna dagarna åt att ligga och läsa bok istället.
Så vad har jag säga om Riga? Jo, en vacker stad med vackra hus, art noveau-stil, parker och torg. Gick runt i gamla stan och såg alla kyrkor och hus som man skulle se. Man gör detta lätt på en dag. Satte oss till lunchen och provade lettisk mat, maken åt sill och jag tog och smakade lettiska ostar samt att vi drack "sparkling" lettiskt vin. Kan säga att vi inte blev "övertygade"
. Min ost smakade i princip inget förutom den som var rökt (och jag gillar inte rökt ost) och vinet var alldeles för sött för vår smak MEN nu har vi provat. Förutom detta åt vi mycket kött och hittade en jättemysig liten restaurang som det tipsades om i vår guidebok. Den heter Domini Canes. Modernt kök med humana priser och härlig uteservering precis mittemot St Peterskyrkan.
På lördagen tog vi tåget ut till Jurmala. Enkelt att gå ned till tågstationen, köpa biljett och sedan a sig de 35 minuterna ut från staden men det går även en båt kl 11.00 varje dag (som tar drygt 2 timmar). Jurmala är ett fd. sommarställe för tsaren och en populär semesterort. Staden är långsträckt och består av trähus av art noveau-stil men det främsta anledningen till ett besök är den 32 km långa sandstranden. Det finns dessutom massor av shopping och restauranger om man nu skulle tycka att det blir långtråkigt att ligga på stranden.
Om man är beredd att betala lite pengar för ett restaurangbesök, i det här fallet betyder det ungefär samma priser som hemma (för annars är det för det mesta billigare) så rekommenderar jag ett besök på Vincents http://www.restorans.lv/page.php. Vi firade makens födelsedag där och jag åt en helt underbar gåslever raviloi med svamp. Jag tror faktiskt den förrätten hamnar bland topp fem bästa jag ätit någonsin. Sen fortsatte vi med biff. De kom ut med ett träbricka och visade alla de olika köttbitar de hade och vi tog en sån där som blivit masserad och fått öl
. Man valde själv vilka tillbehör man ville ha till köttbiten. Sen delade jag och maken på en Valrhona chokladsensation och den var också så där topp, topp. Såg verkligen trist ut men när man satt skeden i den så gömdes det färska bär. Den var himmelskt god.
Om man sedan orkar rekommenderas ett besök i skybaren på Radisson Blu Latvija. Där sitter man och sippar på goda drinkar och har utsikt över hela Riga. På lördagkvällen när vi var där spelade dessutom en dj … så maken fick dra mig därifrån för jag ville bara höra ”en låt till”
. Och förresten, vi bodde på systerhotellet Radisson Blu Elizabete. Bokade ett lite större rum med utsikt över parken till ett underbart pris
.