Så långt borta men ändå så nära
Vill ni ha sol på charterresa för er och barnen? Jag tror ni hittar både barnvänliga och prisvärda alternativ på Turkiet och Egypten (lite beroende på när på säsongen ni vill åka).
Vill ni ha sol på charterresa för er och barnen? Jag tror ni hittar både barnvänliga och prisvärda alternativ på Turkiet och Egypten (lite beroende på när på säsongen ni vill åka).
Hmm, 5 år senare har vi inte ens lyckats göra ett bröllopsalbum! Framkallar väldigt lite bilder faktiskt, svägerskorna med barn gör ambitiösa fotoböcker om barnen, dock.
ja, en digital fotoram kanske vore en ide trots allt - men har aldrig gillat att ha en massa kort framme - här står bara bröllopsfoton synliga.
Fö så firade vi 5årig bröllopsdag med att äta skaldjur i fredags - det var nice!
Tack tack.
Flygledarstrejk i Bryssel satte p för en tjänsteresa här så en extra kväll hemma väntar nu!
tja, kan eg bara ge råd om Egypten av de där!
Jo jag förstår det - samma här! Badorterna är väl ok, men knappast Egypten.
Pyramiderna ligger i utkanten (nja, kanske inte längre) av Kairo, övriga sevärdheter en bit nerför Nilen så en kryssning är nog en bra variant. Tåg eller flyg funkar oxå. Men en vecka är minimum o då känner man sig rätt stressad.
Ja det är ju det - bara Kairo kräver eg minst 3 dar (o då ligger man i som en iller helt utan oplanerad tid, typ o har ändå bara sett en bråkdel) - o då undrar jag om man kan bo på Nilkryssare? Men Luxor o Aswan o det däremellan funkar ju utmärkt på det sättet.
Själv drömmer jag om att åka till Siwa (oas nästan vid gränsen till Libyen) nästa gång jag åker, men det är minst 1 dags resa i vardera riktningen så det kräver oxå tid.
Paname är bara runt hörnet från oss, maken har vart där men inte jag. Magsjuka på resor förebyggs lämpligen med handsprit, särskilt i Egypten där pengarna är en stor bov, där de vandrar från hand till hand. Inte äta kladdiga sallader på buffet är oxå ett hett tips, liksom att undvika is (kan vara gjort på kranvatten). Men allt det vet ni. Sen är det så olika hur känslig man är, jag tål det mesta så jag brukar klara mig bra.
Ducoral är nog eg mot kolera men funkar bra på allmän turistmage så det är ett himla bra tips om man är känslig!
http://www.dukoral.se/
Låter mysigt! Här hann vi med en vända till Gävle i helgen, men såg inte mycket av stan, hade fullt program inkl besök på kaffefabriken o party på kvällen.
Jag älskar Istanbul, var där senast för drygt ett år sen, men har inga barn. Jag skulle dock säga att sålänge man väljer boende, tempo och aktiviteter för att passa småttingar (hur små, fö?) så bör det kunna funka - de bör böi väl bemötta och ompysslade t ex. Men det beror ju supermycket på barnen också, väl?
Bäst är väl eg så att man har utsikt o kanske pool, särskilt med barn, men då går ju priset raskt upp. Har vänner som var jättenöjda med Four Seasons i Sultanahmet (men det är dyrt) - coolt, ligger i ett gammalt fängelse. Men om ni inte absolut vill bo mitt i smeten kanske Ortaköy är nåt att satsa på? (alltså precis vid foten på den första bosporen-bron)
*gillar Turkiet i allmänhet, inte bara västkusten*
you're welcome - det är verkligen en av mina favoritstäder! Kairo är en annan...
Hmm, jag rasslar gärna iväg ett gäng tips om Istanbul, men nån särskild reseberättelse har jag inte (för många besök genom åren för att skilja ut nån). Men ett gäng favvo-tips ger jag gärna vid tillfälle - smakprov för tillfället:
åk färja på bosporen - underbart sätt att se på folk och få lite överblick över stan
är ni riktiga shoppingalningar kan jag avslöja mitt favorithörn i grand bazaar o hur man bäst går vilse för att hitta dit
har några favoritbokhandlar och kafeer på istiklal oxå
Hmm, jag har ju faktiskt varit i vietnam oxå - men för ett gäng år sen och inte som turist. vart ska ni åka och vad vill ni veta - kanske hann jag med nåt av det...
Åk o kolla, vetja!
Här verkar det bli en jobb-snabbis till London snart - men lär tyvärr inte hinna mer än mitt möte...