Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Så långt borta men ändå så nära

Piggelin - vi åker till London den 19-22 november, så det blir en långhelg. Ska bli så himla mysigt att dra iväg bara maken och jag. Och all lyx vi redan planerat in - lunch hos Gordon Ramsay, afternoon tea på något lyxigt hotell, och så två musikaler.

Men er helg på Karnelund lär inte gå av för hackor heller! Det står på min lista över ställen att besöka, men vi kan ju inte överutnyttja våra barnvakter. Kanske att det blir en tripp till Österlen till våren.

• Tinga

Det trista med Egypten är ju att det är så himla stor risk att bli magsjuk, och därmed förstöra semestern. Fler än hälften av alla jag känner som varit i Egypten har blivit just magsjuka (inklusive jag själv och maken), och det är ju ingen höjdare att försöka se sig omkring när man jämt är bunden till en toalett. Annars finns det ju fantastiska saker att upptäcka där, så det är ju ett spännande resmål.

Lappis - din lista innehöll ju faktiskt bara ett långväga resmål, så det verkar ju som att ni (du ) trots allt tänkt om lite, angående att resa långt bort eller "nära". Rom är iallafall fantastiskt, men i övrigt har jag inte mycket att bidra med kring resmålen på din lista.

• Tinga

Lappis - tack för berättelsen! Det låter verkligen som att Slovenien var en trevlig upplevelse. Med tanke på att ni var uppe i bergen kan jag tänka mig att priserna var vettiga också, för där är det väl högsäsong på vintern? Vi har planer på att åka till bl a Kroatien nästa sommar, och då kan ju ett stopp på vägen någonstans i Slovenien passa bra. Hur var det där röda bubblet, förresten?

• Tinga

Lappis igen - när det gäller resor med kontra utan barn, håller jag med Piggelin i det mesta. Utöver storstadssemestrar gör sig ju riktiga äventyrsresor också bäst utan barn, eller med lite större barn. Det är ju svårt att vandra t ex om man har småbarn med sig som är för små för att gå längre sträckor själva, men är för stora för att vara intresserade av att sitta någon längre tid i bärsele.

Våra Nya Zeelandsresa t ex funkade bättre utan barn än vad den gjort med, men å andra sidan kunde man nog utan alltför stora uppoffringa justerat den ganska bra till att bli barnvänlig. Fast till Nya Zeeland ska ni väl inte åka förrän ni är pensionärer, och då lär ert barn vara så stort att det inte vill följa med alls, kanske.

• Tinga

Lappis - slottsturer är alltid trevligt. Vi har ju gott om slott här i Skåne också, så vi gör också sådana turer ibland. Sofiero med slottspark är väldigt vackert, om man har vägarna förbi. (Kanske om ni väljer vandring i Alperna istället för i Lappland. )

Piggelin - Lilla Linné verkade ju jättetrevligt. Kul idé med svenska tapas, tycker jag.

• Tinga

Lappis -  en stor del av nöjet med resor är ju att planera dem, så jag tycker att du gör helt rätt som tänker brett nu i planeringsstadiet.

Pratade med mamma häromdagen angående hennes födelsedagsresa i februari, och ett charterförslag till Gran Canaria, från resebyrån, gick på 110 000.-! Faktum är att de faktiskt diskuterade Egypten också, där prisläget är betydligt bättre, så vi får väl se vad det slutar med. Isåfall blir det charter till Sharm el Sheik en vecka, så ingen båttur på Nilen eller så. Hade varit spännande, men kanske inte med tre 2-åringar och en bebis.

• Tinga

Lappis - nej, åtminstone inte gentemot de andra kryssningsdeltagarna. Dessutom tror jag inte att vi som vuxna skulle få ut så mycket av det, för vi hade väl fått ägna all tid åt att se efter de små, snarare än att se på det som finns runtomkring.

AM - har tyvärr ingen erfarenhet alls av Istanbul, men maken och jag har pratat om att åka dit på en weekend vid tillfälle. Fast då satsar vi nog på att försöka hitta barnvakt. (Fast mer för vår egen bekvämlighets skull än för att vi är rädda för att ta med barnen - vi gör ju detsamma när vi ska till London i november.)

• Tinga

Lapinette skrev 2010-10-06 10:46:04 följande:
    Som sagt, igår var jag i Österrike och idag är jag i Norge ... ha, ha, förflyttar mig snabbt och älskar Google maps. Maken satt faktiskt igår och tittade på flyg till Japan. Ska bara ta ett snack med min pappa innan vi bokar flyget.

Och jag älskar vanliga kartböcker. Vi har en stor rejäl inbunden sak hemma, och jag kan sitta länge och bara bläddra runt i den och fundera på vart jag vill åka.

Så ni har såpass konkreta planer angående Japan att ni kollar på flygbiljetter? När bär det av dit isåfall?

• Tinga

Lappis - jo, förra sommaren hade vi planer på att köra längs med hela Sveriges ostkust, och sen upp till Kirkenäs i Norge, där Hurtigruten vänder, för att sen åka med nämnda Hurtigruten ner till Bergen (med bilen) och sen bila hem därifrån. Jag har inte varit längre norrut än till Gävle längs med kusten, och är väldigt nyfiken både på Höga Kusten och platser längre norrut. Midnattssol skulle jag också vilja uppleva.

Japan när körsbärsblommorna blommar är säkert fantastiskt.

• Tinga

Lappis - så skönt att åka till varmare breddgrader. Kommer man upp runt 20 grader blir tillvaron så mycket enklare, när man kan skippa ytterkläder och så (för att inte tala om långkalsonger ).

Anne - kul att höra lite mer om Istanbul, som även står på min weekend-lista. Du kanske t o m har en "reseberättelse" med lite tips på lut? Jag brukar försöka spara ner de tips som nämns här i tråden, så att man har dem till hands när det väl är dags att planera en resa till ett visst ställe. Superbra!

• Tinga

Kul att det blivit lite fart i den här tråden igen. Det är verkligen kul att diskutera resor, både de man verkligen gjort, de man planerar och de man drömmer om.

• Tinga

eigollet - tror inte att någon av "stammisarna" i den här tråden varit i Vietnam. Åtminstone har inte jag varit det, så jag kan tyvärr inte bidra med några tips. 

• Tinga

eigollet - jag har läst ett par positiva reportage i Vagabond om Phu Quoc; kanske kan det vara ett alternativ på sol och bad-fronten? Jag lyckades inte hitta artiklarna på nätet, men på ett bibliotek som har tidningen kan man ju hitta gamla nummer. Till att börja med kan du ju googla på Phu Quoc - man verkar få en del bra träffar.

• Tinga

Lapinette skrev 2010-10-08 12:26:13 följande:
    Har pratat med pappa - japan i april!

Vad kul! Så snabbt det gick att spika just den punkten i nästa års semesterprogram. Har du redan lagt upp rutten också?

• Tinga

Nu är mammas 60-årsresa bokad. Det blir en vecka på Gran Canaria i början på februari. Det är en semester som är så långt ifrån våra vanliga som man kan komma, men med tanke på förutsättningarna känns detta som det bästa alternativet. Vi ska för första gången prova all-inclusive. Eftersom vi är tolv personer som reser tillsammans, varav fyra barn, känns det rätt bekvämt att bara kunna gå ner i hotellets restaurang och äta. Det är inte så lätt att komma 12 personer till en restaurang och få bord, lite spontant sådär. Nu kommer vi definitivt kunna sitta tillsammans och äta, och det är ju trevligt när man reser tillsammans.

Intressant också hur priserna kan skilja sig. Mamma preliminärbokade först med Fritidsresor, via en resebyrå, och då gick kalaset på ca 85 000.- . Sen berättade en kollega till henne om en reseförmedlare, så mamma kontaktade henne. Det visade sig att hon kan sätta ihop samma resa för ca 60 000.-! Snacka om att det kan vara lönt att leta runt lite.

• Tinga

Lappis - ja, uppenbarligen kan det löna sig att kolla runt ibland. Och det är inte alltid det är lönt att boka själv; jag kollade lite igår kväll, men lyckades inte kommer ner i pris lika bra som den här förmedlaren, trots att hon hade inkluderat en provision i sitt pris.

Kul att Japanresan börjar ta form så smått för er!

Förresten, du har ju gjort en del fotoalbum på nätet; vilket företag har du då använt dig av? Har planer på att försöka få ihop ett par album under hösten, men har ingen aning om vilket företag som är bra.

• Tinga

Lappis - guldkant på vardagen är inte fel det heller. Själva ska vi ut och äta på en sjysst restaurang i Malmö om några veckor, när vi har barnvakt en lördagskväll. Som småbarnsförälder blir det inte så många restaurangbesök, så man uppskattar desto mer när det blir av. För att "kompensera" de uteblivna restaurangmiddagarna har vi gått upp några snäpp i den mat vi äter hemma på helgerna. Det blir ofta någon "finare" köttbit eller fisk. Man kommer ju ändå långt ifrån upp i de summor som spenderas på en restaurangnota, så det finns god marginal till att unna sig det man verkligen vill ha.

• Tinga

Lappis - ah, det där stället såg trevligt ut. Synd att det ligger så långt bort bara. Perfekt att man kan bo över också.

Läste i andra tråden att det blir musslor och öl för er ikväll. Själva ska vi äta hjortfärsbiffar med balsamvinägersky och ugnsstekt potatis. Riktigt lättlagat just ikväll, för färdiga biffar finns redan i frysen. Fördelen med färs - många rätter går bra att frysa. Får se vad vinhyllan bjuder för gott att dricka till.

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära